Włochy

Włoska flaga to prostokąt podzielony na 3 pionowe pasy: zielony, biały, czerwony. Nawiązuja one do rewolucji francuskiej.
Państwo: Włochy
Obszar (km2): 301 230
Ludność 2012 (mln): 60,8
Język urzędowy: włoski
Waluta: euro
Domena internetowa: .it
Kod telefoniczny: +39
Data wstąpienia do UE: 25 marca 1957
PKB na osobę 2011 (USD): 36 267
Stopa bezrobocia poniżej 25 lat wrz 2011 (%): 30.4
Stopa bezrobocia mężczyźni wrz 2011 (%): 7.9
Stopa bezrobocia kobiety wrz 2011 (%): 10.2
Stopa bezrobocia wrz 2012 (%): 35,9
Stopa bezrobocia poniżej 25 lat wrz 2012 (%): 35.9
Stopa bezrobocia mężczyźni wrz 2012 (%): 10,2
Stopa bezrobocia kobiety wrz 2012 (%): 11.7

Przedsiębiorca powinien zadecydować przede wszystkim o formie prowadzenia działalności, co warunkuje kolejne kroki, jakie będzie musiał podjąć rozpoczynając działalność gospodarczą we Włoszech.

We Włoszech rozróżniamy następujące formy działalności gospodarczej:

Spółki osobowe

  • Spółka zwykła (societa semplice)

  • Spółka jawna (societa in nome colletivo, S.n.c)

  • Zwykła spółka komandytowa (societa in commandita semplice, S.a.s)

Spółki kapitałowe

  • Spółka akcyjna (socjeta per azioni, S.pA)

  • Spółka komandytowo - akcyjna (societa in accomandita per azioni, S.a.p.a)

  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (societa a responsabilita limitada, s.r.l)

Firmy indywidualne (ditto individual)

Spółki spółdzielcze z ograniczoną odpowiedzialnością ( socjeta cooperative a responsabilita limitataS.a R.L)

Uwaga!

Od dnia 1.04.2010r. wprowadzono nowe procedury inicjowania działalności gospodarczej tzw.Communicazione Unica

Przedsiębiorca, który zamierza podjąć we Włoszech działalność gospodarczą może korzystać zjednolitego wzoru formularza (tzw. modelko unico), zastępującego wszystkie do tej porywymagane formularze.

W obecnej chwili na całym terytorium Włoch możliwe jest spełnienie wszystkich wymogówzwiązanych z uruchomieniem działalności gospodarczej poprzez przedstawienie "ComunicazioneUnica" - on-line - w tylko jednym urzędzie - rejestrze spółek przy izbie handlowej.

Dzięki nowej procedurze przedsiębiorca podejmuje następujące działania (wszystkie w formie elektronicznej):

  • Wypełnia wniosek o przyznanie /codice fiscale/p IVA

  • Wypełnia wniosek o wpis do rejestru w izbie handlowej

  • Przedstawia Comunicazione Unica (do której dołącza formularze do INPS i do INAIL):
  • Składa elektroniczny podpis na dokumentach

  • Wysyła dokumenty do izby handlowej

Formularze dot. podjęcia działalności winny być zredagowane na formularzach AA9/9 oraz AA7/9, które są dostępne w formacie elektronicznym na stronie www.agenziaentrate.gov.it link Strumenti - modulistica.

Od dnia 1 kwietnia 2010r. składanie dokumentów w formie elektronicznej jest obowiązkowe.

Nowa procedura elektroniczna przewiduje wykorzystanie nieodpłatnego oprogramowania pod nazwą: "ComUnica Impresa"(lub tylko ComUnica),stanowiącego przewodnik dla użytkownika do wypełnienia we właściwy sposob wszystkich dokumentów związanych z powstaniem spółki, (a także zmianami w toku jej prowadzenia czy wykreślenia z rejestru).

Tak sporządzone oświadczenie (comunicazione)jest ważne dla celów podatkowych, ubezpieczeniowych i odszkodowawczych. Po opatrzeniu go podpisem elektronicznym, zostaje następnie przesłane do rejestru firm we właściwej izbie handlowej, która przekazuje je dalszym zainteresowanym instytucjom: urzędowi skarbowemu, zakładowi ubezpieczeń społecznych i zakładowi ubezpieczeń z tytułu wypadków.

Po przekazaniu całej powyższej dokumentacji, izba handlowa wysyła automatycznie na adres poczty elektronicznej PEC (Posta Elettronica Certificata -Poczta Elektroniczna Certyfikowana) potwierdzenie nadania numeru sprawy (ricevuta di protocollo)oraz potwierdzenie otrzymania dokumentacji - Comunicazione Unica.

W ciągu 5 dni właściwa izba handlowa wysyła informację o wpisie spółki do rejestru na adres poczty elektronicznej PECspółki oraz na adres nadawcy dokumentacji. W ciągu 7 dni czynią to natomiast poszczególne zainteresowane instytucje, wysyłając informacje do spółki i do rejestru firm.

Warunkiem złożenia "Comunicazione Unica" jest posiadanie podpisu elektronicznego oraz adresu poczty elektronicznej PEC.Wysłanie dokumentacji za pośrednictwem PEC jest równoważne wysłaniu przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. Wszystkie dokumenty, które składają się na Comunicazione Unicaoraz formularz Comunicazione Unicawinny byc opatrzone podpisem elektronicznym.

Aby uzyskać podpis elektroniczny należy udać się do właściwej izby handlowej lub do akredytowanych przy CNIPAjednostek certyfikacyjnych (CNIPA - Centro Nazionale per Informatica nella Pubblica Amministrazione -Krajowe Centrum Informatyczne Administracji Publicznej). Izby handlowe na stronie www.card.infocamere.it udostępniły niezbędne informacje i instrumenty dot. użycia podpisu elektronicznego w dokumentach; (akceptowane są wszystkie te podpisy elektroniczne, ktore zostały złożone wraz ze stosownymi certyfikatami jednostkom certyfikacyjnym; ich lista dostępna jest w CNIPA (http://www.digitpa.gov.it).

Izby handlowe udostępniają nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom software" ComUnica", będący przewodnikiem do wypełnienia formularza i właściwego jego zaadresowania. Ponadto, na stronie internetowej www.registroimprese.it, link "software", zostały udostępnione przewodniki do wypełniania oświadczenia -comunicazione unica-"Guida alla compilazione della comunicazione unica d'impresa",wzory oświadczeń do INPSi INAIL,wzory oświadczeń do INPSdla rzemiosła i handlu, wzory wniosków o uzyskanie p. IVAi C.F.

Zostały także zawarte informacje o tym, co należy posiadać, aby moc złożyć powyższe dokumenty i w jaki sposob można to osiągnąć (dot. podpisu elektronicznego, możliwości wysłania dokumentacji w celu rejestracji firmy on-lineoraz poczty elektronicznej certyfikowanej).

Cały przewodnik zawiera 51 stron i omawia przykładowo zarejestrowanie firmy indywidualnej, zaś w grupie społek - społkę komandytową.

Dane zawarte w Comunicazione unica,w części dotyczącej oświadczenia o podjęciu działalności, zmianach lub zaprzestaniu działalności, zostają następnie przesłane elektronicznie do rejestru firm w urzędzie skarbowym.

Koszty poszczególnych czynności związanych z podjęciem działalności gospodarczej są zróżnicowane. Dokument, który zawiera stosowne informacje, w zależności od rodzaju spółek, rodzajów składanej dokumentacji, (zatytułowany "Istruzioni per l'iscrizione e il deposito degli atti al. Registro delle Imprese"- Instrukcje do zarejestrowania społki i złożenia dokumentow w rejestrze firm) przewiduje stosowne opłaty dot. składanych wnioskow, opłaty kancelaryjne.

Z informacji uzyskanych w rzymskiej Izbie Handlowej wynika, że w chwili obecnej stosowane dotąd stawki nie zmieniły się i stanowią odpowiedniki stawek obowiązujących w przypadku dotychczasowej dokumentacji tradycyjnej (tzn. papierowej).

Przykładowo, w chwili obecnej, taryfa stosowana do składania drogą elektroniczną wniosków oraz dokumentów związanych z zarejestrowaniem działalności w izbie handlowej, wynosi:

  • 17,50 Euro w przypadku firm indywidualnych;

  • 59,00 Euro w przypadku spółek osobowych;

  • 65,00 Euro w przypadku spółek kapitałowych;

  • 65,00 Euro w przypadku innych podmiotów zbiorowych wpisywanej in sezione ordinaria Izby Handlowej (w sekcji zwykłej).

W stosunku do obywateli polskich, którzy zamierzają we Włoszech podjąć pracę na zasadzie samozatrudnienia nie ma żadnych ograniczeń. Mogą oni podjąć pracę na takich samach zasadach, jak pozostali obywatele UE. Polski przedsiębiorca - nim założy firmę - powinien starannie zbadać rynek. Praktyka dowodzi, że najlepiej radzą sobie polskie firmy, które wchodzą w kooperację z miejscowym partnerem. Dotyczy to produktów rolno-spożywczych, odzieżowych oraz szeroko pojętego podwykonawstwa. Rynek włoski jest niewątpliwie trudny, ale też bardzo atrakcyjny dla polskiego przedsiębiorcy. Obecnie rynek włoski stwarza duże szanse dla polskich firm z sektora usług, szczególnie budowlanych i transportowych.

W zależności od rodzaju działalności realizowanej w formie samozatrudnienia osoba zainteresowana powinna w pierwszej kolejności sprawdzić:

  • jakie wymogi stawia ustawodawstwo włoskie w odniesieniu do wybranego rodzaju działalności - w rozumieniu odpowiedniego przygotowania zawodowego oraz wymaganego wykształcenia;

  • jakie wymogi sanitarne i jaki rodzaj lokalu wymagany jest dla prowadzenia danej działalności (sprawdzić w regolamento comunale - przepisach gminy lub"regolamento d'igiene"- przepisach dot. wymogów sanitarnych właściwego ASL (urząd ds. zdrowia);

  • jak należy dostosować lokal użytkowy, w którym będzie wykonywana działalność, aby uzyskać zezwolenie na jego wykorzystanie (w Comune - gminie właściwej terytorialnie); dla niektórych rodzajów działalności (np. drukarnie, garaże, taxi) wymagania precyzują przepisy szczególne.

  • czy dla zamierzonej działalności przewidziany jest wymóg uzyskania zezwolenia bezpieczeństwa publicznego (autorizzazione di Pubblica Sicurezza) - np. handel przedmiotami kosztownymi, wykonywanie zawodu fotografa.

Po weryfikacji obowiązujących wymogów (i ich uzupełnieniu np. poprzez ukończenie wymaganych kursów organizowanych zazwyczaj na poziomie regionalnym) uzyskuje się licencję (zezwolenie) upoważniające do wykonywania określonej działalności. Przykładowo:

  • w REC (Registro Esercenti il Commercio) - w odniesieniu do niektórych rodzajów działalności (prowadzenie restauracji, kawiarni itp., działalności turystycznej - prowadzenie hoteli campingów, b&b itp.),

  • w urzędzie gminy (Comune) - w przypadku działalności handlowej, która wymaga tylko zarejestrowania w gminie,

  • w Ufficio Polizia Administrativa (urząd policji administracyjnej) w przypadku agencji reklamowej,

  • w Ministerstwie Pracy, Zdrowia i Polityki Socjalnej (Ministero del Lavoro, della Salute e delle Politiche Sociali) - w przypadku agencji pośrednictwa pracy, upoważniające do wpisu do rejestru agencji.



źródło: Eures, Eures Polska, Eurostat, Eurydice, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
 
Polityka Prywatności