Belgia

Flaga Belgii jest podzielona na 3 równe pionowe pasy: czarny, żółty, czerwony
Państwo: Belgia
Obszar (km2): 30528
Ludność 2012 (mln): 11
Język urzędowy: niderlandzki, francuski, niemiecki
Waluta: euro
Domena internetowa: .be
Kod telefoniczny: +32
Data wstąpienia do UE: 25 marca 1957
PKB na osobę 2011 (USD): 46989
Stopa bezrobocia poniżej 25 lat wrz 2011 (%): 19,3
Stopa bezrobocia mężczyźni wrz 2011 (%): 7,2
Stopa bezrobocia kobiety wrz 2011 (%): 7,3
Stopa bezrobocia wrz 2012 (%): 7,5
Stopa bezrobocia poniżej 25 lat wrz 2012 (%): 18,9
Stopa bezrobocia mężczyźni wrz 2012 (%): 7,4
Stopa bezrobocia kobiety wrz 2012 (%): 7,6

Ustawodawstwo belgijskie rozróżnia następujące rodzaje działalności gospodarczej: handlową, rzemieślniczą i przemysłową. Przedsiębiorstwa rozpoczynające prowadzenie takich rodzajów działalności podlegają rejestracji w rejestrze handlowym przy Ministerstwie Gospodarki zwanym La Banque-Carrefour des Entreprises.

Aktualnie poza tym rejestrem pozostają niektóre rodzaje działalności prowadzonej na rachunek własny (independants), jak wolne zawody: adwokaci, lekarze itp. Przedstawiciele wolnych zawodów rejestrują swą działalność w swych organizacjach branżowych.

W Belgii pojęcie independants obejmuje nie tylko wolne zawody, ale także przedsiębiorców prowadzących firmy jednoosobowe, pełnomocników (zarządzających) w spółkach m.in. jednoosobowych, tzw. aktywnych wspólników (associes actifs).

Poniżej przedstawione procedury obowiązują wszystkich obywateli krajów członkowskich UE. W przypadku obywateli z krajów trzecich dodatkowym wymogiem jest uzyskanie tzw. karty zawodowej (carte professionnelle).

Federalna struktura Belgii stanowi pewne utrudnienie przy podejmowaniu działalności gospodarczej zarówno z uwagi na rozdział kompetencji w administracji pomiędzy urzędy federalne oraz regionalne, jak i z uwagi na zróżnicowaną strukturę językową (w Belgii w zależności od regionów lub wspólnot językowych obowiązują 3 języki oficjalne: niderlandzki, francuski i niemiecki). Wymaga to uwzględnienia m.in. przy dokonywaniu tłumaczenia dokumentów składanych przy rejestracji działalności gospodarczej w poszczególnych regionach (Flandrii, Walonii, Regionie Stołecznym-Brukseli).

Samozatrudnienie czyli założenie przedsiębiorstwa prowadzonego na rachunek własny (independant).

Jest to najprostsza forma prowadzenia działalności gospodarczej i najczęściej podejmowana przez obywateli polskich. Podstawowe warunki dla podjęcia takiej działalności, to: ukończone 18 lat, zaświadczenie o niekaralności, zaświadczenie z gminy o zameldowaniu, zaświadczenie z banku o posiadaniu konta bankowego.

W każdym przypadku przy tworzeniu firmy należy dysponować lokalem odpowiednim do prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej. Firma może mieć również siedzibę w domu (mieszkaniu przedsiębiorcy).

Osoba zakładająca przedsiębiorstwo powinna wykazać się znajomością co najmniej jednego z oficjalnych języków urzędowych w Belgii (choć nie jest to warunek formalny). Nie jest wymagane posiadanie planu finansowego.

Rejestracji dokonują "okienka przedsiębiorstw", jeśli osoba zakładająca firmę posiada odpowiednią zdolność do kierowania oraz odpowiednie kwalifikacje zawodowe, w przypadku gdy zakładana firma będzie prowadzić działalność w jednym z zawodów uznanych za reglamentowane. Zdolnością do kierowania firmą może wykazać się: szef firmy, jego współmałżonek lub pomocnik.

Decyzję co do tego, czy osoba(y) zakładająca(e) firmę spełnia(ją) odpowiednie wymogi formalne dla kierowania firmą oraz wymogi profesjonalne (w przypadku zawodów reglamentowanych) podejmują "okienka przedsiębiorstw", które dokonują jej rejestracji.

Potwierdzenie zdolności do prowadzenia firmy jest najłatwiejsze w przypadku ukończenia w Belgii odpowiedniej szkoły lub posiadania kilkuletniego doświadczenia zawodowego w tym kraju.

Osoby legitymujące się świadectwami lub dyplomami otrzymanymi w Polsce lub - w przypadku braku takich dokumentów - posiadające odpowiednie doświadczenie w pracy (m.in. na stanowiskach kierowniczych) w Polsce, które zamierzają utworzyć firmę w Belgii, powinny przede wszystkim nawiązać kontakt z jednym z "okienek przedsiębiorstw" w celu uzyskania informacji na temat wymogów, jakie będą zastosowane w danym przypadku. Mogą one także zapoznać się z dostępnymi informacjami na ten temat na stronach internetowych federalnego Ministerstwa Gospodarki Belgii pod adresem:

http://economie.fgov.be/fr/entreprises/vie_entreprise/Creer/Conditions/prof_commerciales/Competences_prof/diplo/index.jsp

W razie potrzeby można skontaktować się z Ministerstwem Edukacji Wspólnoty Flamandzkiej, Francuskiej lub Niemieckojęzycznej i wystąpić z prośbą o zatwierdzenie równoważności polskiego dyplomu studiów, świadectwa ukończenia szkoły średniej lub zawodowej. Zatwierdzenie równoważności dyplomu studiów wyższych przez regionalne Ministerstwo Edukacji jest związane z dłuższą procedurą, gdyż podlega ono opiniowaniu przez miejscowe szkoły wyższe.

Należy podkreślić, że w przypadku braku posiadania właściwych dyplomów i braku doświadczenia w prowadzeniu firmy w Polsce pozostaje ukończenie odpowiedniego szkolenia w Belgii. Informacji na ten temat udzielają również "okienka przedsiębiorstw".

Procedura rejestracyjna trwa około tygodnia od złożenia w "okienku przedsiębiorstw" kompletu prawidłowo wypełnionych dokumentów. Gdy złożona dokumentacja została zaakceptowana, "okienko" wydaje wypis z rejestru handlowego (extrait) z La Banque-Carrefour des Entreprises.

Przedsiębiorstwo uzyskuje w "okienku" numer rejestracyjny, który po dokonaniu rejestracji w administracji fiskalnej ds. VAT staje się również numerem VAT.

"Okienko przedsiębiorstw" dokonuje w imieniu zainteresowanego przedsiębiorcy rejestracji w kasie ubezpieczeń socjalnych dla kategorii independants. Centralną instytucją ubezpieczeniową dla kategorii independants jest Institut National d’Assurances pour Travailleurs Independants - INASTI, adres internetowy: www.rsvz-inasti.fgov.be.

Osoba zakładająca firmę indywidualną dokonuje osobiście rejestracji w kasie ubezpieczeń zdrowotnych oraz załatwia formalności związane z uzyskaniem ewentualnych pozwoleń i licencji niezbędnych w danym rodzaju działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca prowadzący firmę na rachunek własny podlega opodatkowaniu na podobnych zasadach, jak osoby fizyczne.

Utworzenie spółki prawa belgijskiego

Utworzenie spółki wymaga opracowania statutu. W przypadku większości spółek (S.P.R.L. - prywatnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, S.A. - spółki akcyjnej, S.C.R.L. - spółdzielczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) opracowanie statutu wymaga aktu notarialnego. Dodatkowo u notariusza należy zgłosić plan finansowy spółki, zaświadczenie z banku o posiadaniu konta bankowego oraz o dokonaniu wymaganej dla danego rodzaju spółki wpłaty na kapitał zakładowy.

W przypadku niektórych rodzajów spółek (spółki jawnej, spółki komandytowej zwykłej) wystarczy statut sporządzony w formie aktu prywatnego i nie ma obowiązku sporządzania planu finansowego. Przy tworzeniu spółki prawa belgijskiego przepisy nie określają minimalnej wysokości kapitału.

Statut musi być przedstawiony w administracji fiskalnej ds. VAT oraz w administracji katastru i rejestracji majątkowej. Następnie statut podlega zgłoszeniu w Trybunale Handlowym w celu rejestracji oraz publikacji w Moniteur Belge. Kolejnym krokiem jest złożenie przez osobę wskazaną w statucie jako mandatariusz spółki wniosku o jej rejestrację w "okienku przedsiębiorstw".

Wymagane w tym celu są następujące dokumenty:

  • zaświadczenie z banku o utworzeniu konta bankowego oraz o wpłacie kapitału zakładowego wymaganego dla danego rodzaju spółek,

  • dokumenty potwierdzające kwalifikacje profesjonalne i kierownicze osób odpowiedzialnych za kierowanie spółką,

  • adres lokalu spółki,

  • uzyskane ewentualne wstępne zezwolenia,

  • statut ze wstępnym numerem rejestru handlowego przyznanym przez Trybunał Handlowy,

  • świadectwo o zameldowaniu wydane przez gminę,

  • dokument potwierdzający numer rejestru narodowego (odpowiednik PESEL).

Jeśli przedłożona dokumentacja zostanie zaakceptowana przez "okienko przedsiębiorstw", po tygodniu przyznawany jest numer rejestru handlowego oraz wydany zostaje wyciąg z rejestru (extrait), jak w przypadku firmy indywidualnej.

"Okienko przedsiębiorstw" dokonuje rejestracji spółki w instytucji ubezpieczeń socjalnych dla pracodawców czyli Office National Securite Sociale - ONSS, adres strony internetowej: www.rsz.fgov.be

Kolejnym krokiem jest zgłoszenie odpowiedniej deklaracji w administracji fiskalnej ds. VAT właściwej dla siedziby spółki. Czynności tej dokonuje osoba upoważniona do prowadzenia spółki.

Po dokonaniu rejestracji w administracji podatkowej należy uzyskać dodatkowe zezwolenia i licencje wymagane dla danego rodzaju działalności.

Podobne procedury obowiązują przy tworzeniu filii zagranicznej (polskiej) firmy w Belgii. Utworzenie oddziału zagranicznej firmy (spółki) w Belgii.

Utworzenie oddziału zagranicznej firmy w Belgii jest przedsięwzięciem prostszym, choć wymaga rejestracji w rejestrze handlowym. Zagraniczna firma tworząca oddział w Belgii zobowiązana jest do złożenia w Trybunale Handlowym tłumaczenia statutu macierzystej firmy (wraz z apostille). Po uzyskaniu wyciągu z rejestru Trybunału Handlowego osoba, która posiada upoważnienie firmy macierzystej do kierowania oddziałem, składa w "okienku przedsiębiorstw" komplet dokumentacji podając adres przyszłego oddziału oraz przedkłada dokumenty poświadczające jej kwalifikacje do kierowania firmą oraz kwalifikacje zawodowe w przypadku, gdy oddział będzie prowadził działalność podlegającą reglamentacji w Belgii. Wymagania w zakresie zdolności kierowniczych, w dostępie do zawodu oraz licencji i pozwoleń są podobne, jak przy tworzeniu firmy prawa belgijskiego.

Zawody i działalność gospodarcza podlegająca reglamentacji.

Reglamentacja w Belgii obejmuje szeroki zakres rodzajów działalności gospodarczej.

Niektóre rodzaje działalności wymagają uzyskania zezwoleń wstępnych przed dokonaniem rejestracji w "okienku przedsiębiorstw" (rejestrze handlowym). Dotyczy to np. zgody na prowadzenie handlu obwoźnego oraz na handel i obróbkę mięsa (prowadzenie rzeźni).

Zezwolenia na kierowanie firmą oraz na wykonywanie zawodów handlowych i rzemieślniczych podlegających reglamentacji wydawane są przez "okienka przedsiębiorstw" przed dokonaniem rejestracji firmy. Potwierdzenie zdolności kierowania firmą dotyczy wszystkich rodzajów działalności handlowej, rzemieślniczej i przemysłowej.

Do zawodów reglamentowanych w zakresie działalności handlowej i rzemieślniczej należy 34 rodzaje zawodów, w tym wszystkie zawody budowlane.

Odrębną reglamentacją objęte są tzw. zawody intelektualne, wykonywane w ramach świadcze nia usług, jak adwokaci, notariusze, doradcy podatkowi itp. Wymogi związane z prowadzeniem tego rodzaju działalności ustalane są przez właściwe organizacje profesjonalne.

Znaczna ilość rodzajów działalności gospodarczej wymaga licencji i pozwoleń, które wydawane są bądź to przez administrację centralną, bądź to przez administrację regionalną (gminną).

Dotyczy to na przykład produkcji i handlu w zakresie napojów alkoholowych, agencji podróży, prowadzenia restauracji, hoteli, usług taksówkowych itp. Tego typu zezwolenia (licencje) wydawane są po dokonaniu rejestracji firmy w rejestrze handlowym.

Najbardziej skomplikowane procedury wymagane są w przypadku podejmowania różnego rodzaju działalności, głównie produkcyjnej, mającej wpływ na środowisko naturalne.

Pełny wykaz zawodów reglamentowanych oraz dziedzin wymagających uzyskania zezwoleń i licencji dostępny jest na stronie http://www.belgium.be/ (entreprises, creation, professions reglementees).

Wykaz ten podlega okresowej aktualizacji.

Uwagi praktyczne dla osób podejmujących działalność gospodarczą w Belgii

Osoby pragnące rozpocząć jakąkolwiek działalność gospodarczą w Belgii powinny zgłosić się do jednego z "okienek przedsiębiorstw". "Okienka" te prowadzą szerokie usługi informacyjne i doradcze dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Są one głównie nastawione na świadczenie usług dla mikrofirm oraz dla firm małych i średnich, zarówno na etapie początkowym, jak i na etapie prowadzenia działalności. Świadczą one usługi w zakresie informacji prawnych, finansowych, zarządzania firmą, ubezpieczeń socjalnych itp. Usługi doradcze i informacyjne są w zasadzie bezpłatne, niewielka odpłatność obowiązuje przy rejestracji, wystawianiu różnego rodzaju dokumentów, np. wyciągów z rejestru handlowego.

Istnieje 10 firm posiadających akredytację Ministerstwa Gospodarki na prowadzenie tego rodzaju działalności. Posiadają one swoje biura na terenie całego kraju (około 230). Pełna lista biur wraz z adresami dostępna jest na stronach internetowyc h Ministerstwa Gospodarki: www.mineco.fgov.be

Jeśli chodzi o wymogi formalne dotyczące uprawnień do prowadzenia działalności gospodarczej, to najłatwiejszy jest dostęp do zawodów niereglamentowanych takich, jak handel detaliczny (nie spożywczy), usługi ogrodnicze itp. Informacje na ten temat można uzyskać przede wszystkim w "okienkach przedsiębiorstw".

Jednym z dokumentów składanych przez polskich przedsiębiorców przy rejestracji przedsiębiorstw w Belgii jest zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce wydawane przez Departament Instrumentów Wsparcia Ministerstwa Gospodarki w Warszawie. Zaświadczenia te dotyczą wybranych rodzajów działalności w oparciu o postanowienia Dyrektywy 99/42/WE z 7.6.1990 r. Informacje na ten temat znajdują się na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki www.mineco.fgov.be w zakładce "Rejestracja firm".

Z uwagi na występujące różnice między polskim i belgijskim systemem oświaty, przed rozpoczęciem procesu zakładania firmy w Belgii należy uzyskać dokładne informacje na temat wymogów profesjonalnych oraz zdolności do kierowania firmą w "okienku" lub zapoznać się z ogólnymi informacjami na ten temat. Generalnie rzecz biorąc, osoby, które posiadają wykształcenie średnie uzyskane przed 30 września 2000 r. mogą łatwiej spełnić wymogi w zakresie zdolności do kierowania firmą niż osoby, które otrzymały świadectwo ukończenia szkoły po tym terminie.

Jeśli istnieje potrzeba zatwierdzenia równoważności polskiego dyplomu w Belgii, to jest je łatwiej uzyskać w Ministerstwie Edukacji Wspólnoty Flamandzkiej niż w Ministerstwie Edukacji Wspólnoty Francuskojęzycznej.

Zarejestrowanie firmy nie jest równoznaczne z faktycznym podjęciem działalności gospodarczej. W niektórych przypadkach wymagających dużej ilości zezwoleń oraz spełnienia wymogów sanitarnych, przeciwpożarowych, policyjnych, ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej itp. (na przykład przy otwarciu sklepu lub restauracji) rozpoczęcie normalnej działalności może nastąpić po okresie kilku miesięcy lub dłuższym. Specjalne zaświadczenia z policji wymagane są m.in. przy działalności związanej z produkcją i handlem w zakresie wyrobów alkoholowych.

Najbardziej wyczerpujące informacje na temat wszelkich aspektów zakładania firm i prowadzenia działalności gospodarczej w Belgii (prawnych, podatkowych, sposobów prowadzenia księgowości itp.) dostępne są na stronach internetowych federalnego Ministerstwa Gospodarki: www.economie.fgov.be (entreprises et independants, vademecum de l’entreprise) oraz www.belgium.be (entreprises, creation, professions reglementees, financement, implantation, securite sociale, fiscalite et comptabilite).

Prowadzenie działalności jako przedsiębiorca niezależny (independant)

Statusem przedsiębiorców niezależnych (independants) objęta jest w Belgii szeroka lista zawodów. Pojęcie pracy niezależnej (travail independant) obejmuje między innymi: handel, rzemiosło, rolnictwo, wolne zawody (lekarzy, adwokatów, architektów, aptekarzy itp.), ale także przedsiębiorców prowadzących firmy jednoosobowe, mandatariuszy (zarządzających) w spółkach, aktywnych wspólników, pomocników itp. Istnieją różne definicje pojęcia independant. Według jednej z nich, o statusie pracownika niezależnego decyduje brak podległości służbowej w rozumieniu umowy o pracę lub statutu. Często do kategorii tych przedsiębiorców zalicza się również osoby, które wykonują pracę na rzecz nie jednego, lecz różnych zleceniodawców.

Istnieją dwie podstawowe kategorie przedsiębiorców niezależnych:

  • przedsiębiorca prowadzący daną działalność jako podstawową (independant a titreprincipal) oraz

  • przedsiębiorca prowadzący daną działalność jako działalność dodatkową (independant a titre complementaire np. pomocnik); działalność taka może być prowadzona równocześnie z wykonywaniem pracy najemnej (salarie), pracy funkcjonariusza państwowego (fonctionnaire), bądź równocześnie z pobieraniem renty lub emerytury.

Przedsiębiorców rozpoczynających działalność na zasadzie independant dotyczą podobne procedury i podobne wymogi formalne do tych, jakie obowiązują przy tworzeniu innych rodzajów przedsiębiorstw np. spółek (w większości przypadków ukończone 18 lat, pełnia praw cywilnych, zdolność do czynności prawnych, uregulowane sprawy meldunkowe, posiadanie adresu i odrębnego konta firmy, itp.).

Dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność w charakterze independant, w tym między innymi dla osób poniżej 30-go roku życia, przewidziano system specjalnych ułatwień, którego celem jest zachęcenie młodych ludzi do podejmowania tego typu działalności. W ramach tego systemu młodzi przedsiębiorcy otrzymują między innymi niskooprocentowane kredyty oraz dodatkową pomoc przy tworzeniu i prowadzeniu przedsiębiorstwa. W niniejszej informacji zwracamy uwagę na najważniejsze obowiązki, jakie musi spełnić osoba tworząca firmę na zasadzie independant, a także wybrane charakterystyczne dla tego rodzaju działalności kroki, jakie muszą zostać podjęte, głównie w zakresie rejestracji firmy, podatków i ubezpieczeń.

Rejestracja firmy

Przedsiębiorca niezależny, który podejmuje działalność handlową lub rzemieślniczą zobowiązany jest do uzyskania numeru w rejestrze handlowym La Banque-Carrefour des Entreprises (BCE). Większość formalności związanych z utworzeniem takiego przedsiębiorstwa, a także uzyskanie numeru w rejestrze handlowym załatwia się w "okienkach przedsiębiorstw" (wybór okienka należy do zainteresowanego). Lista akredytowanych okienek znajduje się na stronach internetowych federalnego Ministerstwa Gospodarki Belgii.

Zgłaszając się do okienka w celu utworzenia firmy i jej rejestracji należy dostarczyć szereg informacji i dokumentów oraz wypełnić odpowiednie formularze wymagane przez prawo. Informacje te dotyczą zarówno samego przedsiębiorcy (dane personalne, stan cywilny, adres, itp.), jak i tworzonej firmy (data rozpoczęcia działalności, przewidywane obroty itp.). Wśród wymaganych dokumentów ważne miejsce zajmują dyplomy, świadectwa oraz zaświadczenia z dotychczas prowadzonej działalności, potwierdzające kompetencj e profesjonalne podejmującego działalność przedsiębiorcy. Dotyczy to głównie tych rodzajów działalności, które podlegają reglamentacji. Okienko przedsiębiorstwa, oprócz czynności technicznych związanych z rejestracją w rejestrze handlowym BCE oraz w kasie ubezpieczeniowej, udziela wszelkiego rodzaju informacji na temat różnych aspektów prowadzenia firmy, wymogów podatkowych, ubezpieczeń społecznych itp.

Należy podkreślić, że wiele zawodów zaliczanych do kategorii independant (adwokaci, notariusze, lekarze, architekci, agenci nieruchomości itp.) nie podlega rejestracji w rejestrze handlowym BCE, lecz w odpowiednich organizacjach profesjonalnych (branżowych).

Opodatkowanie podatkiem VAT

Bardzo ważną sprawą jest upewnienie się, czy podejmowana działalność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Niektóre rodzaje działalności gospodarczej są zwolnione z podatku VAT na podstawie art.44 Kodeksu VAT. Są to np. muzycy, artyści sportowcy, aktorzy itp. Należy pamiętać, że oprócz zwolnień podmiotowych, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT są małe przedsiębiorstwa, których przychody nie przekraczają określonych progów. Po uregulowaniu formalności w okienku przedsiębiorstwa i zarejestrowaniu firmy należy nawiązać kontakt z Biurem Kontroli Podatku VAT, właściwym dla miejsca zamieszkania zainteresowanego. Adresy tych Biur figurują w książce telefonicznej w rubryce "SPF Finances" lub na stronie internetowej http://fiscus.fgov.be (adresses des administrations fiscales federales).

Jeśli działalność podejmowana przez przedsiębiorcę niezależnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, składa on deklarację podatkową:

  • w terminach miesięcznych, jeśli obroty roczne firmy przekraczają 1 mln euro,

  • w terminach miesięcznych lub kwartalnych, jeśli obroty roczne nie przekraczają kwoty 1 mln euro.

Przy składaniu deklaracji VAT przedsiębiorca ten ma do wyboru 2  formuły:

a/ Formularz 625 wypełniany ręcznie lub w trybie elektronicznym. Formularz ten jest dostępny na stronie internetowej: http://fiscus.fgov.be/interfaoiffr/Publicaties/formulieren/formulieren.htm

Deklaracja miesięczna powinna być przesłana najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy deklaracja (np. do 20 kwietnia w doniesieniu do operacji miesiąca marca). Deklaracja kwartalna powinna być przesłana najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy (terminy te, to 20 kwiecień, 20 lipiec, 20 październik i 20 styczeń). Deklaracje powyższe powinny zostać dostarczone do odpowiednich komórek administracji fiskalnej w poszczególnych regionach .

b/ Deklaracja przesyłana drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu INERVAT lub EDIVAT (ta ostatnia dotyczy księgowych i doradców podatkowych) dostępna jest na stronie federalnego Ministerstwa Finansów http://www.minfin.fgov.be/ (E-services, declaration a la TVA). Procedura jej wysyłki jest tam dokładnie opisana. Pytania można przesyłać drogą elektroniczną pod adres info.intervat@minfin.fed.be.

Dla realizowania wysyłki deklaracji drogą elektroniczną należy zainstalować na swym komputerze certyfikat numeryczny klasy 3 (podpis elektroniczny).

Można go uzyskać w następujący sposób:

Rozporządzenie (Arrete Royal) z 7 lutego 2007 r. wprowadza w Belgii obowiązek składania deklaracji podatkowych VAT w formie elektronicznej Obowiązek ten wprowadzany w życie od 1 lipca 2007 r. objął początkowo przedsiębiorstwa o największych obrotach (powyżej 50 mln euro), a następnie pozostałe firmy.

Równocześnie jednak rozporządzenie przewiduje wyjątki od powyższej zasady. Firmy, które nie będą dysponować odpowiednimi środkami technicznymi, będą mogły w dalszym ciągu wypełniać formularze deklaracji VAT metodą tradycyjną.

Płatność podatku VAT

Nie wdając się w szczegóły trybu rozliczeń podatku VAT z fiskusem należy poinformować, że należny podatek VAT trzeba wpłacić najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia deklaracji. W odniesieniu do operacji za miesiąc grudzień płatność powinna zostać dokonana przed 24 grudnia.

Przy formule deklaracji kwartalnych płatność zaliczki powinna nastąpić do dnia 20 drugiego miesiąca kwartału i do dnia 20 trzeciego miesiąca kwartału. Zaliczkowa wpłata powinna być równa co najmniej 1/3 wartości VAT należnej za poprzedni kwartał.

Na przykład, w I. kwartale 2007 r. firma wpłaciła fiskusowi podatek VAT o wartości 300 euro. W tej sytuacji najpóźniej do 20 maja i do 20 czerwca należy wpłacić zaliczkę w wysokości 100 euro. Przy składaniu deklaracji za II. kwartał 2007 r. powinno być wpłacone saldo. Jeśli należna fiskusowi wartość VAT za II kwartał wynosi 350 euro, należy przed 20 lipca wpłacić kwotę 150 euro (musi ona znaleźć się w dniu 20 lipca na koncie fiskusa). Wpłaty dokonywane są na bieżące konto pocztowe TVA Recettes Bruxelles nr 679-2003000-47 przy użyciu bezpłatnego formularza, który można otrzymać w administracji fiskalnej. Roczne sprawozdanie (listing annuel) składane jest do 31 marca za rok ubiegły. Zawiera ono wykaz klientów będących płatnikami podatku VAT, wartość dokonanych operacji oraz wartości naliczonego w fakturach podatku VAT. Wymóg ten nie dotyczy przedsiębiorców (independant) nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz klientów, w stosunku do których wartość fakturowana nie przekrac za 250 euro.

Księgowość

Księgowość może być prowadzona w sposób tradycyjny w postaci zapisów ręcznych lub przy pomocy programu komputerowego.

Przedsiębiorcy, którzy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, stosują dwa rodzaje rejestrów:

  • księgę przychodów (le facturier de sortie) oraz

  • księgę rozchodów (le facturier d’entree).

Oba rodzaje są do nabycia w sklepach papierniczych.

Rejestracja w kasie ubezpieczeń społecznych

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność w charakterze independant zobowiązany jest dokonać rejestracji w jednej z kas ubezpieczeniowych w ramach systemu INASTI lub w samym INASTI w ciągu 90 dni od rozpoczęcia działalności.

http://www.rsvz-inasti.fgov.be/fr/contact/list_insurance_companies.htm

Jeśli prowadzona działalność jest działalnością podstawową danego przedsiębiorcy, to objęty jest on innym systemem ubezpieczenia, niż przedsiębiorca prowadzący działalność na zasadzie independant jako działalność dodatkową. W przypadku, gdy działalność independant jest działalnością podstawową, do końca trzeciego roku funkcjonowania firmy składki na ubezpieczenia społeczne są wyliczane w sposób prowizoryczny na podstawie obrotów przewidywanych przy składaniu deklaracji podatkowej. Składki opłaca się kwartalnie.

Zobowiązania w zakresie podatków bezpośrednich

Przedsiębiorca niezależny, który prowadzi przedsiębiorstwo indywidualne, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podobnych zasadach, jak osoby fizyczne. Jeśli przedsiębiorca niezależny pracuje w spółce (np. jako zarządzający), to otrzymuje wynagrodzenie, które podlega również opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Rozliczenia dokonuje sam zainteresowany. Pracownicy indywidualni płacą podatek dochodowy raz w roku, jednak prawo podatkowe przewiduje możliwość dokonywania przedpłat z tytułu podatku dochodowego (nie jest to jednak obowiązkowe).

Jeśli w odpowiednich terminach przedsiębiorca nie dokona przedpłat z tytułu podatku dochodowego, wymiar podatku ulega odpowiedniemu zwiększeniu (o 6,75% w 2007 r.). Dokonanie przedpłat na rzecz podatku dochodowego może spowodować obniżenie wymiaru podatku.

Przedpłaty realizowane są w 4 terminach rocznych: 10 kwietnia, 10 lipca, 10 października i 20 grudnia. W przypadku osób fizycznych terminowe dokonanie przedpłat powoduje obniżenie wymiaru podatku odpowiednio o 4,5%, 3,75%, 3% i 2,25%.

Przedpłaty dokonywane są na konto pocztowe 679-2002340-66 należące do administracji fiskalnej: Service des Versements Anticipes North Galaxy Bd. Du Roi Albert II, Bte 42 1030 Bruxellestel.: 02/5764050.

Po dokonaniu pierwszej wpłaty należy podać swe nazwisko i adres, adnotację: "Nouveau" oraz numer narodowy (numero national, będący odpowiednikiem polskiego numeru PESEL). Administracja fiskalna w odpowiedzi przesyła numer referencyjny oraz formularze wpłaty. W roku następnym zainteresowany otrzymuje wyciąg z konta przedpłat na podatek dochodowy, który stanowi załącznik do rocznej deklaracji podatkowej. Oprócz podatku dochodowego pracownicy niezależni płacą również inne podatki: komunalne, dodatkowe (contribution complementaire de crise, podatek od zanieczyszczenia terenu itp.). Dodatkowe informacje na temat statusu "independant" oraz problemów dotyczących tej kategorii przedsiębiorców uzyskać można:

  • na stronach internetowych federalnego Ministerstwa Gospodarki http://economie.fgov.be/ (entreprendre, vademecum de l’entreprise),

  • w "okienkach przedsiębiorstw", których wykaz znajduje się na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki jw. (entreprendre, guichets d’entreprises agrees)

  • na stronach internetowych Institut National d’Assurances Socialespour Travailleurs Independants (INASTI) : www.rsvz-inasti.fgov.be.

  • na stronach Fonds de Participation http://www.fonds.org/ (informacje na temat pomocy finansowej dla independants.).

*Wszystkie informacje nt. prowadzenia działalności gospodarczej w Belgii pochodzą ze strony Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Brukseli: http://www.brussels.trade.gov.pl.

System Titres-Services/ dienstencheques (T-S)

System Titres-Services/ dienstencheques (T-S) subwencjonowany przez rząd belgijski został wprowadzony w celu tworzenia nowych miejsc pracy oraz eliminowania „pracy na czarno”. System ten pozwala osobom prywatnym na zatrudnienie pracownika - pomocy domowej na bardzo korzystnych warunkach.

Osoby prywatne (użytkownicy)

Z systemu titres-services/dienstencheques może korzystać każda osoba prywatna zameldowana w Belgii. Pierwszym krokiem jest uzyskanie numeru klienta w firmie Sodexo. Można tego dokonać na kilka sposobów:

  • poprzez wysłanie formularza faxem pod numer: 02 547 54 96 ,

  • poprzez wysłanie formularza na adres: Sodexho Cellule Titres-Services. Rue Charles Lemaire 1 - 1160 Bruxelles,

  • za pośrednictwem jednej z zarejestrowanych w systemie T-S firm, które można znaleźć za pośrednictwem strony internetowej http://www.titres-services-onem.be/ wybierając w wersji francuskojęzycznej enterprises , a następnie trouver une enterprises agreee pre de chez soi i wpisując kod pocztowy lub nazwę firmy.

Następnym krokiem jest dokonanie wpłaty na konto firmy Sodexho. Koszt 1 czeku odpowiadającego 1 godzinie pracy wynosi 7.50 euro i jest ważny przez okres 8 miesięcy (należy wykupić co najmniej 10 czeków; maksymalna ilość to 750 czeków rocznie). Czeki papierowe wysyłane są do klienta pocztą. Natomiast czeki elektroniczne są dostępne na prywatnym koncie klienta na stronie internetowej systemu T-S tzn. http://www.dienstencheques-rva.be/ lub http://www.titres- service s-onem. be/ .

Klient ma możliwość kontroli nad przepracowanymi u niego godzinami i ewentualnym ich zakwestionowaniem. Czeki elektroniczne wymagają posiadania telefonu przez klienta, gdyż po zakończonej pracy pracownik dzwoni na darmowy numer firmy i po podaniu indywidualnego kodu pracownika oraz kodu wykonanej usługi potwierdza liczbę przepracowanych godzin. Przed wyborem formy czeku należy się upewnić, czy dana firma T-S akceptuje czeki w formie elektronicznej.

Osoby rozliczające się z podatku w Belgii mają prawo do odliczenia od podatku 30% wydatków poniesionych w systemie T-S. Koszt 1 czeku netto wynosi więc 5,25 EUR.

Zakres prac, jakie mogą być wykonywane w ramach T-S, obejmuje między innymi:

  • sprzątanie, pranie, prasowanie

  • drobne prace krawieckie

  • mycie okien

  • niewielkie zakupy

  • przygotowywanie posiłków

  • przewóz osób niepełnosprawnych, lub osób z ograniczoną sprawnością ruchową

Firmy działające w systemie Titres-Services

W systemie Titres-Services może funkcjonować praktycznie każda firma usługowa, jednak w trakcie prowadzenia takiej działalności nie może ona podejmować innych rodzajów prac.

Do rozpoczęcia działalności w systemie T-S niezbędne jest specjalne pozwolenie Ministerstwa Zatrudnienia. Formularz zgłoszeniowy można uzyskać składając wniosek w Office National de lEmploi lub pobierając go ze strony internetowej L’ONEM http://www.rva.be/ . Wypełniony formularz wraz z kompletną dokumentacją należy wysłać faksem lub pocztą na nw. adres:

Office National de l'Emploi

Secretariat de la Commission consultative d'agrements des titres-services

Boulevard de l'Empereur 7

1000 Bruxelles

Tel : 02 515 40 20

Fax. 02 515 44 39

Pracodawca zatrudnia pracownika o statusie robotnika (ouvrier) poprzez podpisanie z nim umowy o pracę w oparciu o zasady obowiązujące w komisji parytetowej 322.01.

Pracownicy

Osoby przebywające legalnie w Belgii mogą ubiegać się o zatrudnienie w systemie T-S zgłaszając się do jednej z firm posiadających stosowne zezwolenia. Wyszukiwarka firm dostępna jest na stronie internetowej http://www.dienstencheques-rva.be/ lub http://www.titres-services-onem.be/ . W celu znalezienia firmy działającej w systemie T-S lub sprawdzenia, czy dana firma jest zarejestrowana należy w wersji francuskojęzycznej wybrać zakładkę enterprises, a następnie trouver une enterprises agreee pre de chez soi i wpisać kod pocztowy lub nazwę firmy.

Podstawą zatrudnienia jest umowa o pracę podpisana pomiędzy pracownikiem, a firmą świadczącą usługi w systemie T-S. Umowa powinna zawierać dane pracownika oraz pracodawcy, numer pozwolenia firmy, datę rozpoczęcia pracy, datę zakończenia umowy - jeśli jest to umowa na czas określony, wymiar czasu pracy wraz z rozkładem godzin pracy. Pracownik wykonuje pracę na rzecz wskazanego przez firmę klienta.

Pracownik wykonujący pracę u klienta nie może: być z nim związany więzami rodzinnymi (pokrewieństwo drugiego stopnia, małżeństwo, zalegalizowany związek partnerski), świadczyć pracę na rzecz własnego gospodarstwa domowego lub posiadać wspólne z klientem miejsce zamieszkania.

Czas podróży do klienta i do domu nie jest wliczany do godzin pracy. Po wykonaniu pracy klient daje pracownikowi uzupełnione bony jako dowód wykonanej pracy. Jeżeli klient wykupił czeki elektroniczne może potwierdzić wykonanie usługi telefonicznie lub poprzez system Interactive Voice Server podając osobisty kod identyfikacyjny pracownika, kod wykonanej usługi oraz liczbę przepracowanych godzin.

Minimalna stawka godzinowa brutto wynosi (od 1 lipca 2009):

  • 9,48 euro na godzinę dla pracowników, których staż pracy nie osiągnął 1 roku

  • 9,85 euro na godzinę dla pracowników, których staż pracy jest wyższy niż 1 rok

  • 9,98 euro na godzinę dla pracowników, których staż pracy jest wyższy niż 2 lata

  • 10,08 euro na godzinę dla pracowników, których staż pracy jest wyższy niż 3 lata

Osoba zatrudniona na pełen etat jest objęta ubezpieczeniem społecznym, tak samo jak pracownicy innych sektorów.

W przypadku rezygnacji z pracy należy przedłożyć pracodawcy list ze swoją rezygnacją. Przy umowach na czas określony istnieje możliwość rezygnacji poprzez niepodpisanie kolejnej umowy. W okresie późniejszym pracownika obowiązuje następujący okres wypowiedzenia: poniżej 6 miesięcy pracy - 3 dni, powyżej 6 miesięcy - 14 dni.

W biurach tymczasowego pośrednictwa pracy (bureaux d’interim) są to zwykle umowy odnawialne co tydzień. Osoby zatrudnione w systemie T-S pracują zwykle w niepełnym wymiarze czasu pracy (20 do 37 godzin tygodniowo) lub na pełen 38-godzinny etat. Od wymiaru faktycznie przepracowanych godzin zależy, czy i w jakiej wysokości przysługują danej osobie świadczenia społeczne, tj. emerytura, prawo do zasiłku, wysokość czeku wakacyjnego oraz okres płatnych wakacji. Prawo do zasiłku rodzinnego nabywa osoba pracująca powyżej 19 godzin tygodniowo. Prawo do płatnego urlopu macierzyńskiego nabywa osoba, która przepracowała co najmniej 120 dni w ciągu półrocza poprzedzającego urodzenie dziecka.

Projekt LIMOSA

Z dniem 1 kwietnia 2007 r. wszedł w życie projekt LIMOSA wprowadzający obowiązkową rejestrację zagranicznych pracowników oraz zagranicznych przedsiębiorców indywidualnych (independants), wykonujących ograniczone w czasie prace na terenie Belgii. Rejestracją objęte będą w zasadzie pracownicy jw. nie podlegający belgijskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych.

Obowiązek ten dotyczy m.in. pracowników delegowanych przez zagraniczne firmy, w tym polskie oraz samo-delegujących się do Belgii przedsiębiorców indywidualnych z krajów trzecich, w tym z Polski, świadczących na terenie Belgii usługi transgraniczne.

Obowiązkowa rejestracja dotyczy także przybywających do Belgii zagranicznych stażystów. Dokonanie rejestracji musi mieć miejsce przed rozpoczęciem pracy lub stażu w Belgii. Kategorie pracowników objęte rejestracją

Od 1 kwietnia 2007 r. obowiązkowa rejestracja dotyczy następujących kategorii pracowników czasowo zatrudnionych na terenie Belgii:

  • pracowników zatrudnionych czasowo w Belgii przez pracodawców mających siedzibę poza Belgią i których podstawowym miejscem pracy nie jest Belgia,

  • pracowników firm indywidualnych spoza Belgii,

  • zagranicznych stażystów.

Rejestracja jest wymagana zarówno przy jednorazowym wykonywaniu przez te kategorie pracowników prac na terenie Belgii, jak i przy pracach powtarzających się regularnie.

Procedura zgłoszenia deklaracji LIMOSA

Zgłoszenie deklaracji może nastąpić w formie elektronicznej zgodnie z formularzem dostępnym na stronie internetowej http://www.limosa.be/ . Po wypełnieniu i przesłaniu deklaracji aplikujący otrzymuje niezwłocznie potwierdzenie otrzymania deklaracji w formie dokumentu LIMOSA-1. Deklarację można również wypełnić w formie papierowej i przesłać pocztą. W tym przypadku potwierdzenie LIMOSA-1 przesyłane jest pocztą lub faxem. Każdy przedsiębiorca lub pracownik powinien przed podjęciem pracy przedstawić potwierdzenie LIMOSA-1 swemu belgijskiemu zleceniodawcy/partnerowi finansującemu przedsięwzięcie (commanditaire). Jeśli prace realizowane są bez belgijskiego zleceniodawcy, partnera finansującego lub belgijskiej jednostki wchodzącej w skład belgijskiej grupy międzynarodowej, dokument LIMOSA-1 należy przedstawić w przypadku kontroli np. belgijskiej Inspekcji Pracy.

Każdy pracownik powinien posiadać potwierdzenie deklaracji przy sobie, by móc je natychmiast udostępnić organom kontrolnym. O braku dokumentu LIMOSA-1 partner belgijski zobowiązany jest - zgodnie z prawem - poinformować odpowiednie władze tego kraju.

Jeśli deklaracja LIMOSA dotyczy większej ilości pracowników, belgijski partner otrzymuje:

  • potwierdzenie ogólne wraz z listą wszystkich zgłoszonych pracowników,

  • odrębny dokument LIMOSA-1 dla każdego pracownika.

W przypadku przedsiębiorców indywidualnych (niezależnych) deklaracja LIMOSA może dotyczyć wyłącznie jednej osoby.

Okres ważności deklaracji

Ważność deklaracji LIMOSA obejmuje czasokres prac realizowanych na terenie Belgii; nie jest ustalony maksymalny okres jej ważności. Natomiast uproszczona deklaracja LIMOSA jest ograniczona w czasie. Jej pierwotny roczny okres ważności może być przedłużony tylko raz o kolejne 12 miesięcy. Jeśli oddelegowanie trwa dłużej niż pierwotnie zgłoszono, należy zgłosić nową deklarację, a samo zgłoszenie powinno nastąpić przed upływem ważności deklaracji pierwotnej. Jeśli oddelegowanie nie dochodzi do skutku, należy anulować zgłoszoną deklarację najpóźniej w dniu zgłoszonego rozpoczęcia prac.

Uproszczona deklaracja LIMOSA

Uproszczona procedura rejestracji LIMOSA obowiązuje pracowników reprezentujących delegujące ich firmy i niezależnych, mających rezydencję poza Belgią (na terenie innego kraju UE) i wykonujących pracę na terenie kilku krajów, w tym głównie w Belgii. Dotyczy to dla przykładu przedstawicieli handlowych oraz niezależnych konsultantów mających siedzibę poza Belgią, odbywających regularne podróże służbowe do klientów w Belgii. Uproszczona deklaracja obejmuje okres 1 roku i w jej ramach mogą być realizowane wielokrotne służbowe podróże do Belgii (może być ona przedłużona na kolejne 12 miesięcy). Zawartość deklaracji uproszczonej podobna jest do deklaracji standardowej, nie ma obowiązku podawania miejsca oraz rozkładu zajęć pracownika. Deklaracja uproszczona nie jest stosowana w przypadku sektora budownictwa oraz przy formule tzw. travail interimaire [w systemie tym pracownik będący przez cały czas pracownikiem agencji pracy czasowej (agence interimaire) wypożyczany jest na czas określony do innej firmy, w której wykonuje pracę].

Wyjątki od zasady rejestracji

Zgodnie z ogólnymi zasadami rejestracji nie podlegają:

  • pracownicy wykonujący krótkotrwałe misje w Belgii (vide poniżej)

  • pracownicy przygraniczni (zamieszkujący poza Belgią, a wykonujący pracę na jej terenie) oraz przedstawiciele handlowi, którzy wykonują pracę dla pracodawcy belgijskiego na terytorium różnych krajów.

W szczególności, z rejestracji zwolnione są następujące kategorie pracowników:

  • zagraniczni pracownicy świadczący międzynarodowe usługi w zakresie transportu osób i towarów (zwolnienie nie dotyczy kabotażu wykonywanego na terenie Belgii);

  • uczestnicy międzynarodowych kongresów naukowych trwających nie dłużej niż 5 dni;

  • zagraniczni pracownicy uczestniczący na terytorium Belgii w spotkaniach i rozmowach biznesowych, jeśli ich pobyt nie przekracza 5 dni w miesiącu (dotyczy to m.in. podróży akwizycyjnych, spotkań z partnerami handlowymi, spotkań w ramach grup międzynarodowych, itp.);

  • zagraniczni pracownicy dokonujący na terenie Belgii montażu urządzeń (maszyn) dostarczanych przez reprezentowane przez nich firmy lub dokonujących naprawy (konserwacji) tych urządzeń, o ile ich pobyt w Belgii nie przekracza 8 dni w przypadku dostawy urządzenia oraz 5 dni w przypadku jego naprawy lub konserwacji (wyjątek ten nie dotyczy dostaw w ramach sektora budowlanego);

  • zagraniczni przedsiębiorcy, niezależni oraz zarządzający i mandatariusze (independants) uczestniczący w posiedzeniach organów statutowych przedsiębiorstw (spółek), o ile ich pobyt nie przekracza 5 dni;

  • zagraniczni artyści odbywający występy w Belgii, o ile ich pobyt w tym kraju nie jest dłuższy niż 21 dni w ciągu kwartału;

  • zagraniczni naukowcy, jeśli uczestniczą na terytorium Belgii w programach naukowych belgijskich uniwersytetów i instytucji naukowych, jeśli ich pobyt w Belgii mieści się w granicach 3 miesięcy w ciągu roku kalendarzowego;

  • przybywający do Belgii: przedstawiciele zagranicznych instytucji publicznych w celu wykonania misji służbowych w ramach przedstawicielstw swych krajów usytuowanych w Belgii, a także zagraniczni pracownicy publicznych organizacji międzynarodowych w celu wykonania misji służbowych w ramach struktur tych organizacji mających siedzibę w Belgii (w ramach obowiązujących zasad);

  • dyplomaci (członkowie zagranicznych misji dyplomatycznych i konsularnych);

  • zagraniczni stażyści odbywający staż w Belgii w ramach szkolenia zawodowego oraz stażyści odbywający staż w ramach programów wymiany stażystów, zatwierdzonych przez odpowiednie władze.

Korzyści z deklaracji LIMOSA

Deklaracja LIMOSA zastępuje dotychczasową (nieobowiązkową) deklarację delegowania pracowników kierowaną do Inspekcji Pracy. Przedsiębiorcy dokonujący deklaracji LIMOSA są w ciągu 12 miesięcy zwolnieni z obowiązku prowadzenia dokumentacji pracowniczej wg. wymogów belgijskich (szczegóły znajdują się na stronie http://www.limosa.be/ ). Muszą oni jednak być w posiadaniu dokumentacji pracowniczej prowadzonej wg przepisów polskich, między innymi w celu okazania ich podczas ewentualnej kontroli. Przedsiębiorcy, którzy podlegają rejestracji nie są zobowiązani do zakładania indywidualnych kont ani do dokonywania indywidualnych wypłat wynagrodzenia pracowników pod warunkiem, że są w stanie przedstawić odpowiednie dokumenty wydane zgodnie z ustawodawstwem kraju pochodzenia. Przedsiębiorcy zwolnieni z obowiązku rejestracji LIMOSA korzystają także z powyższych ułatwień. Przewiduje się, że korzyścią z deklaracji LIMOSA będzie poprawa pozycji i wiarygodności dokonujących deklaracji zagranicznych firm - na rynku belgijskim.

Konsekwencje niedopełnienia obowiązku rejestracji

Konsekwencje niedopełnienia obowiązku rejestracji LIMOSA są zarówno karne, jak i administracyjne. Pociągnięci do odpowiedzialności z tytułu uchybień w tym zakresie mogą być zarówno sami zainteresowani przedsiębiorcy, ich pracownicy, mandatariusze, pracownicy niezależni, partnerzy belgijscy, stażyści oraz instytucje i uczelnie. Obowiązek kontroli posiadania dokumentu LIMOSA-1 ciąży na belgijskich zleceniodawcach oraz instytucjach zaangażowanych w dane przedsięwzięcie z udziałem osób podlegających deklaracji (nie dotyczy to belgijskich osób fizycznych).

Inne zobowiązania

Deklaracja LIMOSA jest krokiem w kierunku stworzenia w Belgii warunków zatrudnienia pracowników w pełni zgodnego z ustawodawstwem belgijskim i europejskim. Dokonanie deklaracji nie zwalnia jednak zagranicznych przedsiębiorstw oraz przedsiębiorców indywidualnych od obowiązku przestrzegania innych zobowiązań związanych ze świadczeniem usług w Belgii, wynikających z kodeksu pracy i warunków socjalnych (czasu pracy, pracy w niedziele i święta, minimalnych wynagrodzeń itp.), warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, ubezpieczeń socjalnych (np. dokument A1), dostępu do zawodów, uwarunkowań podatkowych itp. Niedopełnienie obowiązujących procedur przy delegowaniu pracowników i przy świadczeniu transgranicznych usług (poza deklaracją LIMOSA) pociąga za sobą również określone sankcje karne i administracyjne.

Informacje praktyczne

W przypadku zagranicznych pracowników deklaracja LIMOSA powinna zawierać następujące informacje (szczegóły na stronie http://www.limosa.be/):

  • dane identyfikacyjne pracowników najemnych lub pracowników niezależnych,

  • datę rozpoczęcia i zakończenia okresu oddelegowania do Belgii,

  • rodzaj prac wykonywanych podczas oddelegowania lub branżę,

  • miejsce faktycznego wykonywania tych prac.

Jeśli deklarację w imieniu zagranicznej firmy składa belgijski pełnomocnik (mandatariusz), zobowiązany jest do podania również swych danych identyfikacyjnych.

Dodatkowe informacje wymagane w odniesieniu do każdego pracownika:

  • dane identyfikacyjne,

  • tygodniowy czas pracy,

  • rozkład zajęć pracownika.

Staż w Belgii

Rejestracją w systemie LIMOSA objęte są również osoby z Polski odbywające staż w Belgii.

W przypadku zagranicznych stażystów deklaracja LIMOSA powinna zawierać następujące informacje:

  • dane identyfikacyjne zagranicznej instytucji, w której stażysta odbywa studia lub szkolenie zawodowe,

  • dane identyfikacyjne belgijskiej instytucji, w której stażysta będzie odbywał staż,

  • dane identyfikacyjne stażysty,

  • numer identyfikacyjny kraju pochodzenia stażysty (PESEL),

  • data rozpoczęcia i zakończenia stażu w Belgii.

Centrum Kontaktowe LIMOSA.

Dodatkowych informacji nt. projektu LIMOSA oraz. sposobu wypełniania deklaracji udziela Centrum Kontaktowe LIMOSA, czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-20.00.

Tel.: + 32 2 7885157 , Fax: + 32 2 7885158

Informacje udzielane są w językach: francuskim, angielskim, niderlandzkim i niemieckim.



źródło: Eures, Eures Polska, Eurostat, Eurydice, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
 
Polityka Prywatności