Od czego zależy satysfakcja i efektywność pracowników? Niektórzy czują się w swoim miejscu pracy jak ryba w wodzie, natomiast inni zmęczeni są nicnierobieniem. Doktorantka SWPS postanowiła zbudować model dopasowania kompetencji zawodowych.
Do końca sierpnia można wziąć udział w badaniu przygotowanym
przez Agatę Jastrzębowską, doktorantkę ze Szkoły Wyższej Psychologii
Społecznej.
Wyniki badania mają pokazać, w jaki sposób dopasowanie kompetencyjne człowieka
do pełnionego przez niego stanowiska wpływa na zadowolenie z pracy i życia, a
także jakie czynniki mogą wpływać na tę zależność. Są bowiem osoby, które
"zostały stworzone do tej pracy", są też takie, które czują się źle i
nieswojo pracując na danym stanowisku.
Założeniem jest, by w badaniu uczestniczyło 500 aktywnych zawodowo i
posiadających wyższe wykształcenie osób.
Celem pracy jest zbudowanie i sprawdzenie modelu
niedopasowania kompetencyjnego, opartego na: kompetencjach
specjalistycznych jak znajomość internetu czy kreatywność, umiejętnościach
społecznych i interpersonalnych, czyli komunikatywności czy umiejętności pracy
w grupie, a także na zadowoleniu z warunków pracy czy dopasowaniu ogólnych
wartości firmy i pracownika.
– Z jednej strony możemy nie posiadać kompetencji, które są od nas wymagane w
pracy na danym stanowisku. Z drugiej strony, możemy mieć kompetencje, które nie
są od nas wymagane w naszej pracy. Zakładam, że obie te sytuacje mogą mieć
wpływ na poziom naszej satysfakcji z pracy, a tym samym efektywności zawodowej
– mówi Agata Jastrzębowska.
Ankieta dla osób chcących wziąć udział w badaniu dostępna jest na stronie:
www.surveymonkey.com/s/kompetencje_w_pracy