Mając równe zęby masz szansę na pracę?
Dział: praca.studentnews.pl
Jeśli masz równy i biały uśmiech szybciej znajdziesz pracę. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez klinikę dentystyczną Stomatologia Danuta Borczyk w Katowicach. Ponad 83% ankietowanych odpowiada wprost – uśmiech ma znaczenie w kontakcie z drugą osobą, a aż 69% zwróciło uwagę na uśmiech swojego współpracownika. Zgadzają się z tym szefowie.
Aż 71% ankietowanych pracodawców chętnie w swojej firmie widziałoby osobę z pięknym uśmiechem. Wymagania rosną ze szczeblami kariery. Na eksponowanym stanowisku aż 95% pracodawców widzi osobę, która nie kryje swojego uśmiechu. 56% deklaruje, że uśmiech wpływa na ocenę kandydata do pracy. Dziś o tym, że uśmiech jest w poszukiwaniu pracy ważny przekonanych jest 62% studentów
Wpisz zęby do CV Polskie firmy, na wzór amerykańskich i francuskich coraz chętniej na stanowiskach związanych z obsługą klienta widzą osoby mogące pochwalić się pięknym uśmiechem. Już dziś piękny uśmiech odgrywa ważną rolę, jeśli staramy się o pracę w mediach, handlu, gastronomii i reklamie . Kiedy jednak marzy nam się kariera prezesa albo dyrektora, zdrowe zęby powinny być inwestycją obowiązkową – uważają eksperci. O mocy uśmiechu swojego pracownika przekonanych jest dziś blisko 90% pracodawców. Większość z nich przyznaje wprost, że zwraca uwagę na to, jaki uśmiech ma przyszły pracownik. Ta tendencja w najbliższych latach może być coraz wyraźniejsza, bo jak pokazują ostatnie badania Smiling Report 2010 polscy pracownicy zatrudnieni w handlu, gastronomii, ochronie zdrowia a nawet kosmetyce uśmiechają się za rzadko. – W rozmowie pierwsze, na co zwracamy uwagę to usta i od tego nie da się uciec. Tak się dzieje w zwykłej rozmowie z drugą osobą na ulicy, na kawie z koleżanką albo w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której siedzimy face to face z pracodawcą. Często zanim ktoś oceni nasze CV, doświadczenie, zapyta o hobby ocenia nas na podstawie tego, co widać podczas rozmowy, a widać zęby – ich kolor, jakość, symetrię, ale również ubytki. To właśnie zęby i usta znajdują się na wysokości wzroku rekrutera, dlatego w wielu przypadkach mogą przesądzić o pierwszym wrażeniu – mówi lek. stom. Danuta Borczyk ze Stomatologia Danuta Borczyk w Katowicach. – Osoba nieuśmiechająca się albo zakrywająca swój uśmiech może zostać odebrana, jako skryta a nawet niesympatyczna. Tak samo dzieje się później w relacji z klientem. Handlowiec bez uśmiechu wiele nie sprzeda – dodaje. Podobnego zdania jest Monika Stańczak – Teryaki psycholog i doradca zawodowy z firmy TeamVision. – Uśmiech bardzo duże znaczenie, bardziej pod względem oddziaływania na poziomie podświadomym na rekrutującego. Oczywiste jest, że osoba pogodna, pozytywnie nastawiona ma większe szanse na pracę – mówi. Jej zdaniem wygląd, ale także uśmiech wpływa na ocenę kandydata. – Mimo że doświadczeni doradcy personalni nie przyznają wprost, że wygląd stanowi element ogólnej oceny kandydata, to przychylniej ocenia się osoby schludne, czyste, zadbane, w tym mające zadbane zęby. Posiadanie białych, równych zębów jest koniecznością na wszystkich stanowiskach związanych z kontaktem z klientem. Hollywoodzki uśmiech możemy odpuścić osobom pracującym w domu lub online – mówi Stańczak –Teryaki.
Uśmiech Polaka, czyli co zobaczy pracodawca Przy tym wszystkim trzeba jeszcze mieć czym pochwalić się przyszłemu pracodawcy. Tymczasem dziś blisko 99% dorosłych Polaków ma próchnicę. Tylko 6% ankietowanych korzysta z najprostszego zabiegu estetycznego, jakim jest wybielanie. 4% Polaków nosi aparat ortodontyczny. Najczęstszym zabiegiem wciąż jest usuwanie zębów. Taki zabieg wybiera 28% Polaków – podaje serwis dentysta.eu. Jednocześnie aż 32% ankietowanych za powód swoich regularnych wizyt u dentysty podaje pracę – to już dane Stomatologia Danuta Borczyk. - O zdrowe zęby wciąż dbają bardziej osoby na eksponowanych stanowiskach lub marzące o awansie, trudno, bowiem sobie wyobrazi prezesa dużej firmy, albo managera korporacji z ubytkami zębów i z przebarwieniami. Niejednokrotnie w moim fotelu siadał biznesmen, który po podróży za granicę, na widok pięknych uśmiechów swoich partnerów biznesowych, poczuł potrzebę zadbania obok ubioru, samochodu o swój uśmiech – opowiada dr Danuta Borczyk. Jednocześnie jak zauważa dr Danuta Borczyk świadomość Polaków związana z rolą uśmiechu w życiu zawodowym wzrasta. – Coraz częściej zdajemy sobie sprawę z tego, że ładne zęby to nie tylko zdrowie, ale także szansa, jaką sobie stwarzamy, szansa na awans i rozwój. I chociaż uśmiech nigdy nie zastąpi dobrego wykształcenia, doświadczenia ani naszej osobowości, może dopomóc, zostawiając przynajmniej dobre pierwsze wrażenie I nie chodzi bynajmniej o to, żebyśmy wszyscy prezentowali białe, "hollywoodzkie' zęby, raczej , żeby harmonijny uśmiech dopełniał wygląd całej twarzy. Dobrze byłoby wytworzyć taki pozytywny rodzaj "snobizmu" - obok krawatów, okularów, zadbajmy o nasze uśmiechy, wtedy dopiero zagra całość –wyjaśnia. Jak przygotować uśmiech do rozmowy kwalifikacyjnej? O pięknym uśmiechu w kategorii inwestycji w karierę myśli dziś blisko 45% kobiet. Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 35% Ale kiedykolwiek przed rozmową kwalifikacyjną u dentysty było już tylko 2% ankietowanych. Zdaniem dr Danuty Borczyk przed rozmową kwalifikacyjną i poszukiwaniem pracy powinniśmy zadbać o swój uśmiech tak samo, jak o dobrze skrojone CV. - Podczas rozmowy kwalifikacyjnej jesteśmy nieustannie oceniani. Oceniany jest także nasz wygląd. Oceniany jest uśmiech. Ten podobnie jak nową koszulę i spódnicę można sobie zafundować. Najprostszym dziś zabiegiem, który poprawi wygląd naszych zębów jest wybielanie. Rozjaśni ono zęby o kilka tonów i nada im blasku. Ważna jest także sama higiena jamy ustnej. Warto usunąć kamień nazębny i osad poprzez profesjonalne oczyszczanie ultradźwiękami i piaskowanie. Są to zabiegi, które można wykonać z dnia na dzień. Pomyślmy także o świeżym oddechu. Od tego są specjalne płukanki, gumy i tabletki chlorofilowe– dodaje. Jak jednak podkreśla dr Borczyk taka doraźna pomoc stomatologa to za mało. - Inwestycja w uśmiech powinna iść w parze z inwestycją w edukację i doświadczenie. Każdy, kto poważnie myśli o pracy, w której niezbędnym elementem będzie kontakt z klientem powinien regularnie odwiedzać dentystę i inwestować w niego tak samo jak w ubrania i kolejne szkolenia – mówi.
Badania sondażowe prowadzono w gronie 100 pracodawców w całej Polsce, 100 pracowników i wśród 200 studentów. Wiek respondentów: 19 – 58 lat.
ostatnia zmiana: 2010-06-16