Transfer i komplementarność sposobem na rozszerzenie marki
Dział: praca.studentnews.pl
Znajomość procesów kategoryzacji - czyli sposobu, w jaki ludzie porządkują wiedzę o świecie za pomocą kategorii - jest konieczna do opracowania skutecznej strategii rozszerzenia marki. Badania nad psychologicznymi aspektami takich zabiegów marketingowych przeprowadzono w Instytucie Psychologii Ekonomicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Jak wyjaśnia Natalia Osica, rzecznik prasowy SWPS, strategia
rozszerzania marki jest coraz częściej stosowaną przez firmy techniką
marketingową. Jest to związane przede wszystkim z tym, że opatrzenie
nowego produktu znanym znakiem towarowym jest dużo tańsze, niż
wprowadzanie całkowicie nowej marki. Dlatego coraz częściej jedną marką
- kojarzoną do tej pory np. tylko z kawą - opatrzone są również inne
produkty. Jednak - o czym przekonała się już niejedna firma - nie
zawsze takie zabiegi kończą się pełnym sukcesem. Dzieje się tak, gdy
asortyment jest poszerzany bez uwzględnienia procesów poznawczych
zachodzących w umyśle klienta.
Z badań przeprowadzonych przez
Dianę Ismail pod kierunkiem dr Alicji Grochowskiej z Instytutu
Psychologii Ekonomicznej SWPS wynika, że tworzeniu strategii
rozszerzania marki powinna towarzyszyć analiza skojarzeń, jakie budzą w
konsumentach produkty danej firmy. Niezbędna jest przy tym znajomość
procesów kategoryzacji, czyli sposobu, w jaki ludzie porządkują wiedzę
o świecie za pomocą kategorii.
Podczas badania analizie
poddano 10 produktów z limitowanych serii firmy kojarzącej się
powszechnie z kawą. Zbadano więc kawę, ekspres do kawy, kawę fluid,
herbatę, czekoladę do picia, termos, kapcie, szklanki termiczne, formę
do pieczenia oraz radio kuchenne. Spodziewano się, że ocena nowych
produktów markowych - stanowiących rozszerzenie marki - będzie zależała
od stopnia podobieństwa do kawy, czyli produktu oryginalnego.
Ocena
miała się odnosić do dwóch wymiarów tego podobieństwa: transferu i
komplementarności. W wymiarze transferu określany był stopień, w jakim
firma, specjalizująca się w produkcji danej kategorii wyrobów, jest w
stanie produkować też towary innego rodzaju - innymi słowy: na ile
dotychczasowy producent kawy będzie mógł wytwarzyć np. kapcie. Z kolei
wskaźnik komplementarności wskazuje na stopień, w jakim dwa produkty
wzajemnie się uzupełniają.
Przyjęte oczekiwania potwierdzono
dla dwóch rozszerzeń marki – ekspresu do kawy oraz herbaty. Oznacza to,
że prawdopodobnie te dwa rozszerzenia marki odniosą sukces rynkowy.
Autorzy
badań sprawdzili również, w jaki sposób w umyśle konsumenta kształtuje
się podobieństwo między wyżej wymienionymi dziesięcioma produktami,
czyli do jakiej wspólnej grupy (kategorii) zaliczają je klienci.
Okazało się, iż respondenci przypisują je do kategorii wyznaczanej
przez cel użycia danego przedmiotu. Badana marka i należące do niej
produkty zalicają się do grupy artykułów funkcjonalnych, czyli
przedmiotów konsumpcyjnych służących przede wszystkim zaspokajaniu
potrzeb konsumenta – niezależnie od ich rodzaju.
W kolejnych
etapach pracy, autorki badań postarają się wyjaśniać, dlaczego w umyśle
konsumenta jedne rozszerzenia marki znajdują się bliżej, a inne dalej
od siebie. Pozwoli to na uzupełnienie dotychczasowych wyników
eksperymentu.
Instytut Psychologii Ekonomicznej
SWPS, w którym prowadzono badania rozwija współpracę ze środowiskiem
biznesowym w zakresie badań naukowych i dydaktyki. W jego ramach działa
Katedra Psychologii Ekonomicznej (dobór kadr do biznesu i organizacja
pracy w firmie) i Katedra Psychologii Marketingu (zachowania
konsumenckie i tworzenie przekazów reklamowych). Dyrektorem IPE jest
prof. Andrzej Falkowski. PAP – Nauka w Polsce
ostatnia zmiana: 2010-01-04