Jak efektywnie połączyć pasję i talent, z możliwością utrzymywania się z nich? Warto być świadomym rozwoju różnych trendów na rynku pracy. Przyda się też trochę odwagi i konsekwencji w działaniu. Na pewno są to cechy pożądane, gdy mamy na uwadze zawody twórcze – takie są bez wątpienia różne profesje, związane mniej lub bardziej bezpośrednio, z branżą wystroju wnętrz.
O ile jeszcze kilkanaście lat temu korzystanie z usług dekoratora wnętrz wydawało się pewnego rodzaju fanaberią, o tyle dziś konkurencja na rynku designerskim jest o wiele większa, a co za tym idzie – usługi tego rodzaju stają się tańsze i szerzej dostępne. To wszystko powoduje, że przed branżą rysują się całkiem ciekawe perspektywy rozwojowe.
Różne segmenty rynku – wiele możliwości
Z zawodami związanymi z efektownym i funkcjonalnym wystrojem wnętrz mieliśmy do czynienia od dawna – nie da się jednak zaprzeczyć, że zmiana systemu przyczyniła się do rozwoju rynku designerskiego.
Większość z nas kojarzy nowoczesny wystrój z efektownymi wnętrzami domów czy apartamentów. Zauważmy jednak jak szerokie pole do twórczego popisu dają architektom wnętrz i dekoratorom, przestrzenie publiczne – zarówno budynki użyteczności publicznej, jak i wnętrza firmowe (nie tylko biura, ale też sale konferencyjne, pokoje wypoczynkowe itp.).
W Polsce, w ostatnich latach, powstaje wiele nowych budynków, część przechodzi też (mniej lub bardziej udane) renowacje i modernizacje. Często próbuje się łączyć w jedną, stylistyczną całość, budynki zabytkowe, z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. To m.in. od pracy specjalistów wystroju wnętrz zależy całokształt takich prac i powodzenie inwestycji.
Architekci wnętrz i dekoratorzy zazwyczaj realizują się zawodowo w ramach samodzielnie prowadzonej działalności. Specjaliści związani z branżą tworzą też spółki – wówczas zyskują więcej możliwości – będąc w stanie zaproponować klientom usługi uniwersalne (od przygotowania projektu, poprzez jego realizację i pełną obsługę finansową).
Nie zapominajmy, że sukces w tej niełatwej, ale atrakcyjnej branży, zależy nie tylko od samych projektantów i architektów, ale również od bezpośrednich wykonawców. Posiadanie fachu związanego z budownictwem i tzw. „wykończeniówką” daje wciąż realne szanse na wiele zamówień.
Drugim segmentem, coraz bardziej rozwijającym się na rynku designerskim, jest sektor zamówień prywatnych. Tu proces decyzyjny jest o wiele mniej rozbudowany – wszystko zależy od potrzeb i nastawienia zamawiającego oraz jego… gotowości do współpracy ze specjalistą.
Designer i psycholog?
W tym miejscu dochodzimy do kwestii umiejętności – jak w każdym zawodzie, konieczne jest sprawne posługiwanie się wiedzą merytoryczną. Jeśli chcemy robić karierę na rynku wnętrzarskim, powinniśmy zdobyć wykształcenie wyższe (popularne kierunki to: wystrój wnętrz, architektura wnętrz, wzornictwo przemysłowe).
Warunkiem odniesienia sukcesu w tym sektorze rynku jest również stałe inwestowanie w nową wiedzę – dokształcanie się.
Trudno sobie wyobrazić cieszącego się uznaniem klientów designera, dekoratora, czy projektanta, który w swojej pracy nie posługiwałby się wieloma umiejętnościami miękkimi – takimi jak: komunikatywność, empatia, ale również pewność siebie czy asertywność.
O sukcesie zawodowym w branży wystroju wnętrz możemy mówić wtedy, gdy mamy szansę realizowania projektów zarazem inspirujących, jak i dochodowych.
Stabilny portfel klientów to także gwarancja satysfakcji finansowej. Średnie ceny projektów mogą wahać się od kilkuset złotych za aranżację małego mieszkania do nawet kilkunastu tysięcy za realizacje dotyczące wnętrz firmowych i instytucjonalnych.
Konsultacja: http://decoplanet.pl/
dodane przez Jonara