Awans w oczach pracowników

Awans w oczach pracowników
Awans w oczach pracowników

Prawie co piąty pracownik awansował w ciągu ostatniego roku – takie wnioski płyną z ankiety serwisu infoPraca. Dla ponad ¾ respondentów awans wiązał się z podwyżką.

Ubiegły rok był wyjątkowo dobry dla 18,6 proc. pracowników, dla których awans był formą docenienia ich pracy. Dla 76 proc. ankietowanych awans miał też wymierny skutek pod postacią wyższych zarobków. Co ciekawe, dla 23 proc. respondentów była to podwyżka rzędu 10 - 20 proc., a 21 proc. z nich awans wiązał się ze wzrostem wynagrodzenia o ponad 30 proc. Z wyższymi zarobkami dla 81 proc. ankietowanych, wiąże się także większy zakres obowiązków. Z kolei dla 77 proc. pracowników z badania serwisu infoPraca awans to także nowy zakres obowiązków. - Te dane pokazują, że pracodawcy są dobrymi obserwatorami i coraz szybciej reagują na zmieniające się warunki na rynku. Awans jest z jednej strony docenieniem pracownika i jego kompetencji, a z drugiej strony postawieniem nowych zadań i celów do realizacji, wynikających najczęściej z dynamiki rozwoju firmy. Pozwala on często na zwiększenie efektywności istniejących procesów i "nowe spojrzenie" na realizację strategii operacyjnej. Awans nie jest zatem jedynie ambicjonalnym zaspokajaniem aspiracji pracowników, ale naturalnym sposobem na szybszy rozwój firmy. Dla pracowników jest także wyraźnym sygnałem, że firma się zmienia, a zatrudnione osoby mają szansę na wielopłaszczyznowy rozwój i spełnienie - komentuje Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca.

Poziom atrakcyjności awansu

Respondenci z badania infoPraca stwierdzili, że najlepszą stroną awansu są wyższe zarobki (45 proc.), ale blisko dla co czwartego ankietowanego (24,8 proc.) ważny jest także rozwój osobisty związany z nowymi obowiązkami. Sam fakt docenienia przez pracodawcę był istotny dla blisko co piątego respondenta (19,5 proc.). Z kolei najmniej atrakcyjną stroną związaną z awansem jest nowy zakres obowiązków, bo tylko 2 proc. pracowników ucieszyło się z takiej opcji. Co ciekawe, pomimo dużych możliwości związanych z pięciem się w górę po szczeblach kariery, prawie 44 proc. pracowników nie uzależnia związania się na dłużej z pracodawcą od awansu.

Warto zwrócić uwagę, co wynika z tego zestawienia. Wyraźnie widać, że część pracowników koncentruje się głównie na elemencie finansowym i mniej zauważa inne aspekty związane z awansem, chociażby rozwój i większą odpowiedzialność. Może to wynikać po części z faktu, iż pracodawca nie potrafi wyraźnie wytłumaczyć, z czego wynika awans i oczekuje od pracownika, a po części np. z typowo roszczeniowej postawy pracownika. To ważne, bo jeśli awans kojarzony jest jedynie z podwyżką finansową, a nie z nowymi zadaniami, zaufaniem i większą odpowiedzialnością dochodzi do nieporozumień. Komunikacja pracodawca-pracownik jest kluczem do sprawnego działania. Jeśli pracownik rozumie czym jest awans, a pracodawca precyzyjnie wyjaśni swoje postępowanie i oczekiwania, możemy mówić o postępie. W innym przypadku pracownik potraktuje awans jako coś, co mu się należy, a pracodawca będzie rozczarowany brakiem efektu zmian personalnych - dodaje Marek Jurkiewicz z infoPraca.

Należy zatem uważnie obserwować i na bieżąco sprawdzać są skutki awansu pracowników i wyciągać wnioski. Awans musi być wkomponowany w działanie firmy, nie może być jedynie formalną zmianą stanowiska i wynagrodzenie. Trzeba wiedzieć, co chcemy osiągnąć i jaki jest cel, takiej a nie innej polityki kadrowej. Wyraźna informacja musi wyjść od pracodawcy, z kolei od pracownika trzeba oczekiwać deklaracji, że rozumie sytuację i postawione przed nim zadania.

O badaniu

Ankieta internetowa "Awans w pracy" została przeprowadzona w dniach 5-10 marca 2015 r. wśród grupy 3085 aktywnych zawodowo respondentów.


opublikowano: 2015-03-26
ostatnia aktualizacja: 2016-09-02
Komentarze
Trochę humoru przed pracą:)
Mężczyzna z tikiem nerwowym zgłasza się na stanowisko przedstawiciela handlowego w wielkiej firmie. Pracodawca przegląda papiery i mówi:
- To fenomenalne. Ukończył Pan najlepsze szkoły. Pańskie rekomendacje są wyśmienite, a doświadczenie nieporównywalnie wysokie. Normalnie zatrudnilibyśmy Pana bez zastanowienia. Niestety przedstawiciel handlowy to bardzo reprezentacyjna pozycja i obawiam się, że swoim nieustannym mruganiem odstraszy Pan potencjalnych klientów. Przykro mi...Nie możemy Pana zatrudnić.
- Zaraz, chwileczkę - wola kandydat - Jak wezmę dwie aspiryny to mi minie!
- Naprawdę? To wspaniale! Może mi to Pan zademonstrować?
Facet sięga do kieszeni marynarki i zaczyna wyciągać prezerwatywy we wszystkich możliwych rodzajach i kolorach: czerwone, zielone, pudrowane, ... a wreszcie znajduje aspirynę. .Otwiera pudełko, łyka dwie i... przestaje nerwowo mrugać
- No cóż, to super - odparł po chwili pracodawca - ale to bardzo poważna firma i nie pozwalamy sobie na kobieciarzy wśród pracowników.
- Kobieciarzy? Co Pan ma na myśli? Jestem człowiekiem szczęśliwie żonatym!
- To skąd te wszystkie kondomy?
- Ach to... Proszę spróbować kiedyś wejść do apteki i, nieustannie mrugając, poprosić o aspirynę...
Polityka Prywatności