Nie bądź biurowym popychadłem!

Dział: praca.studentnews.pl

Bycie miłym jest przereklamowane – pewnie często to słyszysz. To samo dotyczy pracy w firmie. Zazwyczaj brak umiejętności odmawiania i przyjmowanie wszystkiego z uśmiechem na ustach kończy się byciem chłopcem na posyłki, co rzadko przynosi realne korzyści. Prawda jest taka: trzeba nauczyć się od czasu do czasu mówić „nie”. Ekspert portalu monsterpolska.pl pomoże Ci zrozumieć, dlaczego, kiedy i jak mówić „nie”, aby Twoja kariera nabrała tempa.

"Nie" może być trudne

Wielu z nas ma problemy z odmawianiem - zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Może Ci się wydawać, że robisz komuś przysługę będąc uczynnym. Oczywiście - to ważne, aby pokazać zaangażowanie i to, że jesteś częścią zespołu. W końcu sukces często opiera się na umiejętnym budowaniu relacji, nawiązywaniu kontaktów i wykorzystywaniu ich, szczególnie jeśli będziesz zmuszony zmienić posadę. Jednak jeśli jesteś postrzegany tylko jako ktoś, kto wszystkim dogadza, możesz skończyć z wizerunkiem popychadła.

Uważaj! Nikt nie nagrodzi Cię za pomoc wszystkim dookoła. W rzeczywistości może przez to ominąć Cię nawet awans. Bycie dobrym liderem nie opiera się na usługiwaniu, a na prowadzeniu zespołu z nieustępliwym nastawieniem, byciu dobrym mentorem i umiejętnym motywowaniu zespołu.

Poniżej kilka sytuacji, kiedy umiejętność odmowy może być ważna:

· Kiedy chcesz zakwestionować popularną opinię: dobrze jest przedstawić innym odmienne poglądy i perspektywę patrzenia na daną sprawę. Nie bój się odegrać od czasu do czasu adwokata diabła.

· Kiedy współpracownik chce, żebyś zrobił coś, z czym się nie zgadzasz - podążaj za przeczuciem i nie bój się odmówić.

· Kiedy współpracownik prosi Cię o zrobienie czegoś jak najszybciej, a Ty nie masz czasu. Niezależnie, czy masz spotkania jedno po drugim, czy ważne zadanie od swojego managera, lepiej jest zawczasu odmówić, niż zgodzić się na pomoc, której nie jesteś w stanie udzielić w określonym czasie.

Dlaczego mówienie zawsze "tak" może być szkodliwe dla Twojej kariery?

Współpracownicy mogą Cię wykorzystywać: Jeśli jesteś znany z częstych przysług, może to obrócić się przeciwko Tobie. Jeśli manager prosi Cię o przejęcie projektu to jedna rzecz, natomiast zdecydowanie inna jeśli czujesz się wykorzystywany jako biurowe popychadło. Może to negatywnie wpłynąć na Twoją własną efektywność i radzenie sobie z obowiązkami - mówi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monster polska.pl.

Jak sobie z tym poradzić: Jeśli uważasz, że Twoi współpracownicy niesprawiedliwie zrzucają na Ciebie wszystkie zadania, postaw się. Powiedz, że nie będziesz miał czasu wykonać ich w przewidzianym czasie, bo masz inne priorytetowe zadania, ale chętnie podejmiesz się ich, kiedy już się z nimi uporasz. Możesz też załatwić sprawę przez managera i prosić współpracowników, aby prośby do Ciebie kierowali e-mailem i załączali przełożonego "do wiadomości". W ten sposób będzie on wiedział, jak Twój czas jest rozdysponowywany. Nie zgadzaj się na wszystko automatycznie, bo Twoja kariera może na tym ucierpieć.

Możesz nie otrzymać szacunku, na jaki zasługujesz: Bycie "chłopcem na posyłki" może zjednać Ci znajomych, ale z pewnością nie przyniesie Ci należnego docenienia. Naturalnie, chcesz być członkiem zespołu, ale upewnij się, że Twoja uległa natura nadal jest postrzegana pozytywnie.

Jak sobie z tym poradzić: Bądź w biurze miły i uprzejmy, ale miej swoje zdanie. Twoja postawa wiele mówi o Tobie, dlatego upewnij się, że emanujesz wśród swoich współpracowników pozytywną energią.

Możesz być postrzegany jako osoba do towarzystwa, a nie dobry pracownik: Zdobywanie przyjaźni w biurze owszem, jest ważne, ale unikaj integrowania się zbyt mocno. Może to być źle postrzegane przez Twoich przełożonych - jeśli manager uzna, że zamiast pracować zbyt dużo czasu poświęcasz na pogaduszki w kuchni, możesz mieć kłopoty.

Jak sobie z tym poradzić: Przywitaj się i krótko porozmawiaj zaraz po przyjściu do pracy, ale kontroluj czas i wróć do obowiązków po kilku minutach. Nie musisz codziennie chodzić na godzinną przerwę na lunch ze współpracownikami - jesteś tu po to, aby pracować, a nie wygrać konkurs popularności.

Mogą Cię ominąć przy awansach: Miło jest być lubianym i podziwianym, ale dobrzy liderzy muszą wzbudzać respekt.

Jak sobie z tym poradzić: Bądź szczery w komplementach i dziękuj za otrzymywane. Upewnij się, że są zasłużone, a wtedy będziesz wiarygodny. Chyba nie chcesz wyjść na kogoś, kto szuka akceptacji i aprobaty - bądź pewny siebie i miej głowę wysoko podniesioną. Jeśli będziesz zbyt "miękki", możesz nie zostać dostrzeżony jako efektywny pracownik - dodaje Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.

Bez wątpienia kontakty ze współpracownikami wpływają na Twoją satysfakcję z pracy. Zdobywanie znajomości jest bardzo ważnym elementem Twojej kariery, szczególnie przydatnym, kiedy przyjdzie Ci zmienić stanowisko lub firmę. Pamiętaj tylko, że ważniejsze jest zdobyć szacunek i uznanie za swoją pracę, niż wielu "przyjaciół" będąc zbyt miłym.


opublikowano: 2014-03-21
Komentarze
Polityka Prywatności