System ubezpieczeń społecznych na Łotwie przewiduje obowiązkowe ubezpieczenie społeczne od wypadków przy pracy i chorób zawodowych dla następujących grup osób: pracowników, którzy zawarli umowy o pracę ze swoimi pracodawcami; urzędników służby cywilnej.
Pracownicy są uprawnieni do odszkodowania z ubezpieczenia, jeżeli ucierpią w wypadku przy pracy, w drodze do lub z pracy w pojeździe stanowiącym własność pracodawcy, lub zapadną na chorobę zawodową.
Osoba ubezpieczona jest uprawniona do następujących płatności: świadczenia z tytułu czasowej niezdolności do pracy, odszkodowania z tytułu niezdolności do pracy, w kilku przypadkach do jednorazowego dodatku, rekompensaty przeznaczonej na zakup protezy oraz kosztów opieki w transporcie i transportu do instytucji medycznych, sprzętu rehabilitacyjnego i jego napraw, terapii, opieki, a także rehabilitacji medycznej i zawodowej.
Osoba ubezpieczona jest uprawniona do następujących usług: terapii, opieki i rehabilitacji medycznej, przekwalifikowania i rehabilitacji zawodowej.
Jeżeli na skutek obrażeń poniesionych przy pracy lub choroby zawodowej nastąpi śmierć, przewidziane są następujące płatności: odszkodowanie z tytułu utraty żywiciela dla członków rodziny osoby ubezpieczonej, które nie są zdolne do pracy, a które znajdowały się na jej utrzymaniu, dodatek pogrzebowy, przyznawany członkom rodziny zmarłego lub innej osobie organizującej pogrzeb.
Aby ubiegać się i uzyskać odszkodowanie, należy przedstawić szereg dokumentów: sprawozdanie (kopię) z wypadku przy pracy; opinię (kopię) eksperta specjalnej komisji lekarskiej na temat zdiagnozowanej choroby zawodowej; formularz B niezdolności do pracy, z potwierdzeniem przez pracodawcę nieobecności osoby ubezpieczonej w pracy; kopię zaświadczenia o inwalidztwie; świadectwo przyczyny zgonu związanego z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową; świadectwo zgonu osoby ubezpieczonej, a także inne dokumenty, gdy to konieczne oraz wniosek o odszkodowanie.