Dokumenty aplikacyjne mogą być przekazywane pracodawcy w odpowiedzi na konkretną ofertę pracy lub spontanicznie. Aplikacja powinna zawierać list, życiorys (Zivotopis)oraz kopie dyplomów i świadectw potwierdzające kwalifikacje i doświadczenie. W niektórych wypadkach pracodawca może zażądać od kandydata także listu motywacyjnego (Motivaćny list)i zdjęcia.
List powinien zawierać następujące elementy:
adres nadawcy,
adres odbiorcy,
data i miejsce sporządzenia listu,
przedmiot (temat) listu,
tekst właściwy, w którym należy wskazać źródło oferty, przebieg kariery zawodowej kandydata, jego kwalifikacje i umiejętności, powód dla którego kandydat stara się o to stanowisko, termin od kiedy mógłby on zacząć pracę oraz prośbę o spotkanie,
podpis,
listę załączników.
Życiorys (CV) powinien zawierać informacje osobowe o kandydacie, jego wykształceniu, doświadczeniu i dodatkowych umiejętnościach.
List motywacyjny ma za zadanie przyciągnięcie uwagi pracodawcy. W liście motywacyjnym kandydat może przedstawić swoje mocne i słabe strony, uzasadniając dlaczego jest najlepszym kandydatem na dane stanowisko.
Dokumenty aplikacyjne adresowane są bezpośrednio do pracodawcy lub agencji rekrutacyjnej, która organizuje nabór. Kandydat może także zostać wprowadzony do bazy danych agencji rekrutacyjnej. Czasem pracodawca wymaga od kandydatów przejścia przez specjalne testy psychologiczne.