Formy spółek, które przewiduje prawo słoweńskie: spółka komandytowa, spółka jawna, spółka akcyjna, spółka komandytowo- akcyjna, spółka cicha, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka partnerska i spółka cywilna, osoba fizyczna prowadząca własną działalność gospodarczą. Podstawowe czynności niezbędne do założenia własnej działalności gospodarczej:
Opracowanie umowy spółki - koszt zależy od rodzaju spółki i stopnia skomplikowania umowy.
Wynajęcie powierzchni i pomieszczeń: w zależności od lokalizacji, regionu Słowenii Informacja o wolnych powierzchniach biurowych można znaleźć na portalu nieruchomości http://nepremicnine.si21.com/
Notarialne potwierdzenie umowy i podpisów, uzyskanie w razie potrzeby tłumaczenia poszczególnych dokumentów na język słoweński.
Otwarcie rachunku bankowego w banku komercyjnym - wykaz banków słoweńskich: http://www.bsi.si/en/banking-and-commercial-sector.asp?MapaId=668
Uzyskanie rejestracji przedsiębiorstwa w odpowiednim sądzie. Wszystkie dokumenty wymagane do wpisu i złożone w sądzie muszą być oryginałami lub kopiami potwierdzonymi notarialnie. Muszą być oczywiście w języku słoweńskim lub przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Dokumenty w celu otwarcia oddziału muszą zostać załączone w oryginale wraz ze słoweńskim tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego. Koszty wpisu w rej estr handlowy ponosi podmiot wpisu. Koszty porad prawnych są wysokie i wynoszą 1500-2000 EUR w zależności od statusu przedsiębiorstwa. Koszty notariusza to ok. 250 EUR, a tłumaczenie 1 strony przez tłumacza przysięgłego 25 EUR. Znaczek skarbowy na wpis spółki akcyjnej kosztuje 1200 EUR, spółki z o.o. 550 EUR, a oddziału 120 EUR. Czas wpisu do rejestru jest w Słowenii bardzo długi i trwa min. 1,5 do 4 miesięcy. Każda zmiana musi zostać wpisana do rejestru, co kosztuje 80 EUR i 40 EUR za każdą zmianę. Czas wprowadzania zmian waha się od 1 do 2 miesięcy. Rejestr handlowy jest księgą publiczną. Dane znajdujące się w rejestrze handlowym są jawne i każdy ma prawo je przeglądać, przepisywać bądź żądać wypisu z rejestru handlowego. Po rejestracji przedsiębiorstwo może uzyskać stempel, co pozwala na kontynuowanie procedur związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej.
Każdy wpis w rejestr handlowy publikowany jest w Dzienniku Ustaw. Koszty publikacji ponosi podmiot wpisu, które wynoszą ok. 200 EUR, w zależności od długości wpisu. Czas wpisu wynosi ok. 3 tygodni.
dane, nazwę i dokładny adres firmy, łącznie z numerami telefonów i faxów,
liczbę i lokalizację oddziałów,
adresy miejsc (w Słowenii i za granicą), gdzie przechowywana będzie dokumentacja finansowa,
informacje o założycielach, włącznie z ich numerami podatkowymi, danymi osobowymi (nazwiska, data urodzin, status, adres stały i tymczasowy), liczbą i numerami rachunków bankowych i informacjami o zatrudnieniu,
dane dotyczące kapitału zainwestowanego w kraju i zagranicą, włączając nazwę i miejsce oraz rodzaj inwestycji i początkowy kapitał inwestycyjny,
dane osób odpowiedzialnych, wraz z nr indentyfikacyjnym (np. PESEL),
numer identyfikacyjny przydzielony przez Urząd Statystyczny,
wykaz działalności w oparciu o EKD,
wykaz kont w walucie krajowej i walutach zagranicznych, jakie przedsiębiorstwo posiada,
numery podatkowe i wykaz kont w walucie krajowej i zagranicznej osób fizycznych lub prawnych związanych z przedsiębiorstwem,
wykaz pracowników na dzień rejestracji, wraz z ich numerami podatkowymi i dzień wypłaty
wynagrodzeń,
dane, nazwę i adres osoby prowadzącej księgi rachunkowe.
Otwarcie rachunku w Funduszu Emerytalnym - rejestracja pozwala na uzyskanie numeru ubezpieczenia socjalnego i konta, na które przekazywane są miesięczne wpłaty na ubezpieczenia. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zgłaszania do Funduszu każdego nowoprzyjętego pracownika.
Uzyskanie licencji i zgody - jeśli jest wymagana.
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą posługuje się swoim osobistym numerem podatkowym, do urzędu podatkowego zgłasza rejestrację działalności. Opłata za wpis wynosi 25 EUR
Wszystkie informacje dostępne są na stronie internetowej: http://www.lublana.polemb.net.