Zgodnie z Ustawą nr 455/1991 Zb. o działalności gospodarczej (tzw. Zivnostensky zakon) zagraniczna osoba fizyczna może prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Słowacji, o ile spełnia warunki określone w tej ustawie. Od 1 czerwca 2010r. zniesiono wymóg posiadania koncesji lub licencji w celu prowadzenia specyficznych rodzajów działalności gospodarczej.
Ogólne warunki prowadzenia działalności gospodarczej to: ukończenie co najmniej 18 roku życia, zdolność do podejmowania czynności prawnych oraz niekaralność za czyny umyślne.
Rozróżnia się 3 rodzaje działalności:
rzemieślnicza (do jej prowadzenia konieczne jest posiadanie praktyki zawodowej w danym zawodzie),
wiązana (do jej prowadzenia konieczne jest posiadanie kwalifikacji uzyskanych w inny sposób),
wolna (do jej prowadzenia wystarcza spełnienie warunków ogólnych).
Obywatel polski, który zamierza rozpocząć działalność na terenie Słowacji jako osoba fizyczna (również na zasadach samozatrudnienia) powinien więc, po zapoznaniu się z wymaganiami określonymi w ww. ustawie, udać się do urzędu ds. działalności gospodarczej (Zivnostensky urad) aby złożyć wniosek o wydanie odpowiedniego zezwolenia (zivnostensky list). Zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej cudzoziemców (w tym również Polaków) wydaje urząd ds. działalności gospodarczej w stolicy województwa ("kraju") w którym będzie ona wykonywana. Wykaz adresów wszystkich urzędów ds działalności gospodarczej oraz wzory wniosków i formularzy do pobrania dostępne są na stronie http://www.zivnostensky.urad-online.sk.
Działalność osób fizycznych z krajów członkowskich Unii Europejskiej nie wymaga wpisu do Rejestru Handlowego - jest dobrowolna. Osoba, która nie jest obywatelem Republiki Słowackiej potrzebuje do uzyskania zgody na prowadzenie działalności gospodarczej zaświadczenia o niekaralności wydanego w kraju obywatelstwa. Zaświadczenie nie może być starsze niż 3 miesiące i musi być przedłożone razem z tłumaczeniem (przysięgłym) na język słowacki. Należy ponadto udowodnić fakt dysponowania nieruchomością w której będzie prowadzona działalność (umowa kupna, umowa najmu).
Za wydanie zgody i karty przedsiębiorcy pobierana jest opłata administracyjna w wysokości 5 euro jeśli przedmiotem działalności jest zawód wolny, 15 euro jeśli przedmiotem działalności jest zawód rzemieślniczy lub wiązany (na jednej karcie działalności gospodarczej może być podany tylko jeden przedmiot działalności; oznacza to, że tyle ile przedsiębiorca wskaże przedmiotów działalności tyle będzie kart).
Wydanie decyzji trwa 5 dni roboczych. Następnie w ciągu 30 dni należy zarejestrować się w urzędzie skarbowym, który zarejestrowanemu podmiotowi nada numer identyfikacji podatkowej (danove identifikacne aslo, DlC). W ciągu 8 dni od daty rozpoczęcia działalności należy natomiast zgłosić się do wybranej kasy ubezpieczenia zdrowotnego oraz we właśc iwym oddziale kasy ubezpieczeń społecznych (Socialna poistovńa). W pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej składki na ubezpieczenie społeczne są dobrowolne.
Osoba prawna
Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej na terenie RS przez zagraniczne osoby prawne, reguluje Ustawa nr 513/1991 Zb. Kodeks Handlowy RS oraz Ustawa o działalności gospodarczej nr 455/1991 Zb. (tzw. Zivnostensky zakon)z późniejszymi zmianami.
Zgodnie z Kodeksem Handlowym RS, zagraniczne osoby prawne mogą prowadzić działalność gospodarczą na terenie Słowacji na takich samych zasadach jak osoby krajowe, o ile odrębne przepisy prawne (np. ww. Ustawa o działalności gospodarczej lub umowy międzynarodowe) nie stanowią inaczej. Poprzez prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę zagraniczną rozumie się działalność gospodarczą prowadzoną za pośrednictwem przedsiębiorstwa osoby zagranicznej lub jej jednostki organizacyjnej (oddziału) powołanej na terytorium Słowacji.
Prawo do prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium RS osoba zagraniczna nabywa z dniem wpisu swego przedsiębiorstwa lub jednostki organizacyjnej do Rejestru Handlowego RS. Wniosek w sprawie wpisu do Rejestru Handlowego składa osoba zagraniczna.
Do Rejestru Handlowego wpisywane są podstawowe dane dotyczące osoby zagranicznej wnioskującej o dokonanie wpisu oraz dane nowopowstałego podmiotu prawnego (nazwa handlowa, siedziba, przedmiot działalności przedsiębiorstwa, wysokość kapitału zakładowego, imiona i nazwiska oraz miejsca zamieszkania osób upoważnionych do podejmowania czynności prawnych w imieniu przedsiębiorstwa itp.).
Zgodnie z Kodeksem Handlowym, osoba zagraniczna w celu prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Słowacji może również założyć jednoosobową spółkę prawa handlowego, może być też wspólnikiem słowackiej lub innej zagranicznej osoby prawnej.
Wnioskujący o dokonanie wpisu do Rejestru Handlowego jest zobowiązany udokumentować spełnienie wymagań wynikających z Ustawy o działalności gospodarczej nr 455/1991 Zb., a więc załączyć do wniosku zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w danym zakresie, wydane uprzednio przez urząd ds. działalności gospodarczej (tzw. Zivnostensky urad)lub zaświadczenie o zgłoszeniu działalności w tym urzędzie (kartę przedsiębiorcy). Do wniosku o wpis do Rejestru Handlowego należy załączyć:
umowę spółki lub akt założycielski oddziału,
statut, o ile został przyjęty,
pisemne oświadczenie administratora wkładu o dokonanej wpłacie na poczet kapitału zakładowego,
orzeczenie rzeczoznawcy, iż wartość wkładu niepieniężnego odpowiada wartości wymaganego wkładu pieniężnego,
zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej wydane przez urząd ds. działalności gospodarczej,
wypis z rejestru karalności osób upoważnionych do czynności prawnych w imieniu przedsiębiorstwa,
pisemne oświadczenie założyciela, iż nie jest jedynym wspólnikiem w więcej niż dwóch spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli założycielem spółki jest jedna osoba fizyczna,
jeżeli spółkę zakłada jedna spółka z o.o., pisemne oświadczenie założyciela, że nie jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością,
inne dokumenty stwierdzające fakty zapisywane do Rejestru Handlowego.
Minimalna wartość kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynosi 5000 euro, wysokość wkładu każdego wspólnika nie może być niższa niż 750 euro, należy wnieść co najmniej 30 % kapitału. Wpis do Rejestru Handlowego wiąże się z wniesieniem opłaty skarbowej w wysokości 331,50 euro.