Znajomość języków obcych, obsługa komputera i wiedza merytoryczna to mocne strony studentów i absolwentów polskich uczelni. Niestety, wielu z nich nie potrafi zastosować wiedzy w praktyce. Słabo wypadają też kompetencje osobiste – wynika z Badania Potrzeb Pracodawców, przeprowadzonego przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula.
Czym kierują się pracodawcy przy zatrudnianiu studentów i absolwentów? Ponad 90% firm
za kryterium bardzo ważne lub ważne uznaje umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy.
Doceniają doświadczenie zawodowe młodego człowieka czy udział w praktykach i stażach zagranicznych. Mniej ważna jest aktywność w organizacjach studenckich i społecznych. Z kolei przygotowanie pracy dyplomowej o charakterze praktycznym, np. projekt opracowany
dla biznesu, jest bardzo istotne lub istotne dla 23% badanych firm i to głównie wśród małych przedsiębiorstw z branży IT (50%) oraz dużych firm FMCG (35%).
- Na studiach nie można poprzestać tylko na zdobywaniu wiedzy. To bardzo ważne,
ale niewystarczające. Trzeba wykorzystać czas nauki do zdobywania praktyki - na studentów czeka wiele ofert staży. Można się z nimi zapoznać w uczelnianych biurach karier oraz
w dedykowanych serwisach. Warto też wykazać się inicjatywą i samemu zgłosić się do wybranej firmy - zachęca Anna Plewa, Dyrektor ds. Współpracy z Biznesem i Rozwoju Studentów Akademii Finansów i Biznesu Vistula.
Dla pracodawców istotne są też kompetencje interpersonalne, jak efektywna komunikacja, praca w zespole, łatwość budowania relacji. Równie cenne są kompetencje osobiste - radzenie sobie ze stresem, umiejętność rozwiązywania problemów, samodzielność w działaniu, inicjatywa, autoprezentacja, planowanie i organizowanie pracy.
Jeśli student nie potrafi pracować pod presją czasu lub ma problemy w nawiązaniu relacji, nie oznacza to, że nie ma szans na dobrą pracę. Musi jednak nad sobą popracować. Mogą mu w tym pomóc dodatkowe zajęcia, coraz częściej pojawiające się w ofercie uczelni, a kształcące tzw. kompetencje miękkie. Na rynku są też dostępne komercyjne kursy i szkolenia. Trzeba pamiętać, że naprawdę wiele można wyćwiczyć - radzi Plewa. I kontynuuje:
Ogólnopolskie Badanie Potrzeb Pracodawców oraz Badanie Oczekiwań Studentów Uczelni zostało zrealizowane przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w roku akademickim 2013/2014. Projekt był finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badanie pracodawców zostało zrealizowane na próbie 300 firm. Przeprowadzono badanie ankietowe oraz badanie pogłębione.
***
Akademia Finansów i Biznesu Vistula jest renomowaną warszawską uczelnią, posiadającą wyróżnienia niezależnych instytucji polskich i zagranicznych, jak Perspektywy i Rzeczpospolita, Home&Market czy Business Center Club. Ranking "Perspektyw" i "Dziennika Gazety Prawnej" 2014 potwierdził wysoką pozycję AFiBV. Uczelnia zajęła 1. miejsce w kategorii Umiędzynarodowienie - została w ten sposób doceniona w zakresie programów studiów prowadzonych w językach obcych, liczby studentów z zagranicy, wykładowców z zagranicy oraz wielokulturowości środowiska studenckiego. AFiBV umocniła także swoją pozycję jednej
z najlepszych niepublicznych uczelni wyższych w naszym kraju, zajmując 5. miejsce w zestawieniu niepublicznych uczelni magisterskich.
Uczelnię tworzą wybitni eksperci, mający realny wpływ na życie gospodarcze i społeczne, m.in. prof. Krzysztof Rybiński - b. wiceprezes NBP, prof. Andrzej Olechowski - b. minister finansów oraz b. minister spraw zagranicznych czy prof. Longin Pastusiak - b. wiceprezydent Zgromadzenia Parlamentarnego NATO.
AFiBV ściśle współpracuje z firmami i wspiera biznesową przedsiębiorczość studentów, czym wyróżnia się na polskim rynku edukacyjnym. Oferuje studia I i II stopnia, studia inżynierskie, mobilne, studia z oferty University of London International Programmes, studia podyplomowe oraz seminaria doktorskie. Istnieje od 1992 r. Wraz z Europejską Akademią Sztuk oraz Szkołą Główną Turystyki i Rekreacji tworzy Grupę Uczelni Vistula. Szczegółowe informacje: www.vistula.edu.pl.