Do głównych zadań project managera należy szeroko pojęte zarządzanie projektami. Osoba na tym stanowisku musi czuwać nad wszystkimi etapami powstawania projektu, począwszy od jego planowania, przez kontrolę budżetu, zarządzanie zespołem, aż po monitorowanie finalnego efektu. Jaki zatem powinien być idealny project manager, by współpraca w zespole układała się pomyślnie? Sprawdźmy!
Czym zajmuje się project manager?
Praca projekt managera ściśle związana jest z zarządzaniem zasobami ludzkimi, ale nie tylko. Osoba na tym stanowisku musi dbać o to, by pracownicy byli odpowiednio zmotywowani do swojej pracy, sumiennie wykonywali swoje obowiązki, szybko reagowali i usuwali błędy. Poza tym, w zakresie obowiązków project managera leży analiza sytuacji na rynku, analiza działań konkurencji oraz monitorowanie prac zespołu na każdym etapie wykonywania projektu. Osoba ta powinna ciągle trzymać rękę na pulsie oraz umiejętnie dobierać obowiązki do każdego członka zespołu, tak aby najlepiej pasowały do jego wiedzy i umiejętności, żeby praca była wydajna.
Chcesz znaleźć pracę IT w Gdańsku? Zajrzyj na theprotocol.pl! Mnóstwo ogłoszeń od wielu pracodawców Ciebie czeka!
Jakie kwalifikacje są potrzebne, by zostać project managerem?
Największe szanse na zostanie project managerem mają te osoby, które ukończyły kierunkowe studia wyższe. Uczelnie oferują kierunki związane ściśle z zarządzaniem projektami. Jednak w ogłoszeniach o pracę można zauważyć, że wielu pracodawców na stanowisko project managera poszukuje osoby z wykształceniem związanym z charakterem danej firmy (na przykład z zakresu IT, marketingu). Mile widziany jest dyplom ukończenia studiów podyplomowych związanych z zarządzaniem projektami, a także odpowiednich szkoleń.
Jakie cechy powinny wyróżniać idealnego project managera?
Jednak wykształcenie to nie wszystko, idealny project manager powinien mieć kilka cech, które pozwolą mu na zarządzanie zespołem i efektywne doprowadzenie projektu do celu. O jakich cechach mowa? Sprawdźmy!
Zdolności przywódcze –
zarządzanie kilku lub kilkunastoosobowym zespołem jest
nieuniknione na stanowisku project managera. Dlatego osoba ta
powinna cechować się dobrą komunikacją z innymi, a także
asertywnością. Powinna umieć negocjować z członkami zespołu,
ale także zwracać uwagę na błędy, tempo pracy i wyciągać
konsekwencje. Zarządzanie zespołem wymaga również odpowiedniej
komunikacji. Zdarzają się także sytuacje, w których trzeba
wykazać się wyrozumiałością w stosunku do pracownika i ważne
będzie wtedy indywidualne podejście.
Umiejętność zarządzania czasem i pracy pod presją – project manager powinien odpowiednio zaplanować realizację każdego etapu projektu. Ponadto kontroluje terminowe wykonywanie zadań własnych i całego zespołu. Zdarzają się sytuacje awaryjne, kiedy z przyczyn niezależnych poprawki wprowadza się na ostatnią chwilę – project manager powinien wtedy zachować spokój i zadbać o poprawne wykonanie zadań.
Odpowiedzialność – każdy z członków zespołu bierze odpowiedzialność za wykonanie własnych zadań, a project manager bierze odpowiedzialność za całość projektu.
Kreatywność, umiejętność analitycznego myślenia – to cechy, które potrzebne są na każdym etapie projektu. Idealny projekt manager powinien kreatywnie podejść do realizowanego projektu, by wyróżniał się on na rynku i przyciągał klientów, a to przekłada się na sukces całego zespołu i firmy. Umiejętność analitycznego myślenia, a także przyczynowo-skutkowego myślenia, potrzebna jest do rozwiązywania technicznych aspektów pracy przy realizacji projektu.
Już teraz dokładnie wiesz, jaki powinien być idealny project manager. Pamiętaj, że w tym zawodzie bardzo istotna jest konkretna wiedza, doświadczenie, a przede wszystkim umiejętności miękkie takie jak komunikacja. Jeśli spełniasz wszystkie wymagania, to nie czekaj, szukaj pracy już dziś!
Szukasz pracy w Gdańsku? Zajrzyj na Pracuj.pl! Mnóstwo propozycji z branży IT czeka na Ciebie!