
Nawet jeśli właśnie zaproponowano nam stanowisko marzeń, nie zgadzamy się od razu. To jedna z tych chwil, kiedy trzeba zachować zimną krew.

Ogólnoświatowy niedobór talentów pogłębia się i przekształca w długofalowy kryzys. Jak pokazują wyniki opublikowanego przez firmę doradztwa personalnego ManpowerGroup raportu “Niedobór talentów”, problemy w znalezieniu poszukiwanych kandydatów zgłasza blisko połowa, bo 45%, pracodawców w Polsce. Skala zjawiska osiągnęła najwyższy od ostatnich 6 lat poziom, prześcigając również odsetek globalny, który wynosi 40%. Wynik dla naszego kraju jest też wyższy niż te odnotowane dla regionu EMEA, dla którego uzyskano notę 36%, czy też regionu Ameryki Południowej i Północnej, gdzie na zmaganie się z problemem wskazało 42% przedsiębiorców.

Wraz z nadejściem grudnia nadchodzi pełnia sezonu na prace tymczasowe w okresie świątecznym. W tym czasie prawdziwy boom przeżywają sektor handlowy, logistyczny i promocyjny. To powoduje, że wzrost zapotrzebowania na pracowników potrafi być nawet o 50% wyższy niż innych miesiącach, a w warunkach rekordowo niskiego bezrobocia oznacza to zwiększone trudności rekrutacyjne. Dlatego w tym roku przy pracach świątecznych spotkamy więcej pracowników z Ukrainy. Z danych Work Service wynika, że w tym roku średnie stawki godzinowe przekraczają 13 zł brutto, a więc poziom wynagrodzenia, który od stycznia będzie stanowił nową godzinową płacę minimalną.

Jedynie 3,5% kandydatów do pracy nie szuka dodatkowych informacji o firmie, do której zamierza aplikować – wynika z ankiety międzynarodowego serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl. Pozostałe 96,5% sprawdza potencjalnego pracodawcę. Gdzie szukają i jakie informacje chcieliby uzyskać?

Co piąty Polak planuję w najbliższych miesiącach zmienić miejsce swojego zatrudnienia. Jednak 1 na 7 pracowników nie wie w jaki sposób je znaleźć – wynika z badania MIllward Brown dla Work Service S.A. Nadal najchętniej szukamy pracy przez znajomych i internet, ale te metody zaczynają tracić na popularności. Dla niemal 60% badanych, główną motywacją do zmiany pracodawcy jest uzyskanie wyższego wynagrodzenia.

To, czy czujemy się zawodowo pewnie widać nawet w naszej służbowej korespondencji. O jej wydźwięku decydują czasem pojedyncze i zupełnie niepotrzebnie wstawiane słowa. Co powinno zniknąć z naszego słownika?

Proces rekrutacyjny to działanie złożone, wieloetapowe. Jednym z jego kluczowych elementów obok identyfikacji osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane udziałem w procesie, jest wstępna rozmowa. To moment w którym możemy zadeklarować chęć udziału w dalszym postępowaniu rekrutacyjnym lub uznać, że nie jesteśmy gotowi na zmianę. Jednak, jak wynika z naszej praktyki, część kandydatów, z racji trudności w podjęciu ostatecznej decyzji, pozostaje w swego rodzaju „próżni rekrutacyjnej”. Takie działanie nie tylko utrudnia pracę rekrutrowi, ale i szkodzi wizerunkowi kandydata.

Lidera przedstawia się często jako kreatywne przeciwieństwo menedżera-administratora. Czy można jednak coś zrobić, by świadomie zmienić swój klasyczny styl zarządzania na taki, który stanie się autentycznym przywództwem? I skąd czerpać energię do inspirowania innych?
Boisz się, że się zestresujesz i zatniesz podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Oto kilka sposobów na tremę, podpatrzonych u profesjonalnych mówców.

Już miesiąc temu rozpoczął się rok akademicki. Pamiętaj, że studia to nie tylko nauka. To okres, który powinieneś przeznaczyć na jak najszybsze zdobywanie wiedzy i doświadczenia.

Negocjowanie wysokości pensji czy podwyżki większości z nas przychodzi z trudem. Nie wiemy, jak zacząć taką rozmowę i jak ją dobrze poprowadzić. Jak rozmawiać z potencjalnym lub obecnym szefem, by dostać pieniądze, na które zasługujemy?

Miałeś kilka dłuższych przerw w zatrudnieniu i boisz się, że to nie spodoba się potencjalnemu pracodawcy? Niepotrzebnie. Sprawdź, jak się z tym uporać.

Znają języki obce, najnowsze technologie nie mają dla nich tajemnic, bez trudu funkcjonują jednocześnie w dwóch przestrzeniach: rzeczywistej i internetowej. Pokolenie Z, bo o nim mowa, to aktualni studenci, którzy właśnie stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Odważni i optymistyczni, wierzą w swoje kompetencje i szukają pracy, która nie tylko zapewni im środki do życia, ale też pozwoli na rozwój osobisty. W co wierzą przedstawiciele pokolenia Z, czego oczekują od pracodawcy i jakimi będą pracownikami?

We wrześniu tego roku portal Praca.pl przeprowadził badanie wśród studentów, mające na celu sprawdzenie ich opinii na temat rynku pracy*. Zaledwie 13% ankietowanych oceniło rynek pracy jako otwarty na młodych.

Dla 97% kandydatów postawa firmy podczas rekrutacji ma wpływ na to, czy będą do niej aplikować po raz kolejny - wynika z badania międzynarodowego serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl. Jakie są najczęstsze grzechy rekruterów?