Skąd wzięło się zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych? Gdzie doszukiwać się początków systemu pracy, polegającej na krótkotrwałym zatrudnieniu? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące rozwoju zatrudnienia w formie tymczasowej znajdują się w treści artykułu.
Potrzeba matką wynalazku
Kryzys
gospodarczy jaki dotknął Stany Zjednoczone na początku XX wieku jeszcze długo
dawał się we znaki. Przedsiębiorcy stojący zarówno na czele wielkich
korporacji, jak i mniejszych firm musieli odnaleźć się w nowych warunkach
ekonomicznych. Szukano alternatywnych form rozliczeń oraz wszelkich sposobów
obniżenia stałych kosztów. Wielkie firmy produkcyjne miały największy
problem z utrzymaniem ciągłości produkcji. W przypadku, kiedy kilku pracowników
"taśmowych" przebywało na zwolnieniu spadała wydajność załogi oraz
sama ilość wytworzonych produktów. Ten problem znalazł doskonałe rozwiązanie w
systemie zatrudnienia tymczasowego. Pracownicy tymczasowi zastępowali
pracowników etatowych/stałych podczas ich nieobecności, dzięki czemu bez
problemu wyrabiano założone normy produkcyjne. I tak pierwszymi pracownikami
wynajmowanymi przez agencje przedsiębiorstwom byli pracownicy przemysłowi, ale
także personel sekretariatu i statystyk (dzisiejsza księgowość). System
zatrudnienia tymczasowego był uskuteczniany na szeroką skalę, gdyż doskonale
sprawdzał się na terenie całych Stanów Zjednoczonych. Profity płynące z tego
procederu szybko zauważyły, doceniły i zaczęły powielać kraje europejskie. Prekursorem
tego sytemu na Starym Kontynencie była Wielka Brytania, za przykładem której
poszły kolejno: Francja, Belgia, Holandia (lata 1920-1930) i Niemcy (lata 60).
Początkowo personel tymczasowy stanowili pracownicy z dziedzin: obsługa biura i
sekretariatu, opieka zdrowotna i przemysł chemiczny. W latach 70-tych profil
pracownika tymczasowego uległ zmianie, a sam system zyskał wreszcie regulacje
prawne. Z każdą kolejną dekadą praca tymczasowa popularyzowała się i była coraz
chętniej wykorzystywaną formą zatrudnienia także w pozostałych krajach
europejskich.
Praca tymczasowa na gruncie polskim
Zalety pracy
tymczasowej w naszym kraju dostrzeżono w drugiej połowie lat
dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Podobnie jak w innych państwach i u nas
wynikało to z potrzeby rynku: przedsiębiorcy chcieli zapewnić ciągłość rozwoju
swoich przedsiębiorstw, wynajmowali więc pracowników tymczasowych. - Większa skala zjawiska zaczęła interesować
organy legislacyjne, które normowały tę dziedzinę, nierzadko ją ograniczając.
Po jakimś czasie legislacja stawała się mniej restrykcyjna, a APT
przekształciły się w partnera publicznych organów zatrudnienia. APT to obecnie
jedna z instytucji rynku pracy, partner publicznych instytucji zajmujących się
pracą. W związku z tym stanowi ważny element polityki społecznej - wyjaśnia
Aleksandra Winter, Manager ds. Marketingu z agencji pracy tymczasowej Poland
Workforce. I tak, z wejściem w życie Ustawy o zatrudnianiu pracowników
tymczasowych (2003 r.) nastąpił dynamiczny rozwój tej formy pracy.
Rozporządzenie to reguluje zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez
pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej. Ponadto określa zasady
współpracy pomiędzy trzema podmiotami: pracownikiem tymczasowym – agencją pracy
tymczasowej – pracodawcą-użytkownikiem. Warto jednak podkreślić, że w tym
schemacie współpracy, to agencja pracy tymczasowej jest elementem spinającym i
pośredniczącym pomiędzy dwoma pozostałymi podmiotami - Zadanie agencji pracy tymczasowej polega na pozyskaniu i rekrutacji
kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach. Jeśli proces ten przebiegnie
pomyślnie, wówczas pracownik zostaje formalnie zatrudniony przez APT, a swoje
obowiązki wykonuje u pracodawcy-użytkownika, do którego zostaje oddelegowany.
Agencja pozostaje pracodawcą dla kandydata i przejmuje na siebie kwestie
administracyjno-prawne realizacji umowy, czyli nalicza i wypłaca wynagrodzenia,
odprowadza podatki oraz płaci wszelkie należne składki. - tłumaczy Aleksandra Winter z Poland Workforce.
Statystyki pokazują, że z roku na rok zwiększa się liczba agencji pracy tymczasowej w Polsce: w 2012 roku odnotowano 12 proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (źródło: Polskie Forum HR). Zgodnie z tą tendencją zwiększa się również ilość pracowników tymczasowych. Dane te świadczą zarówno o dużych korzyściach wynikających z tej formy zatrudnienia (dla obydwu stron: pracownik, pracodawca-użytkownik), dynamicznym rozwoju i dużym zapotrzebowaniu rynku na tego typu usługi.
Artykuł powstał przy współpracy z agencją pracy tymczasowej POLAND WORKFORCE.