⇑Dlaczego ten kraj?
Szwajcaria jest jedną z największych potęg gospodarczych świata. Najbardziej prężną branżą kraju jest sektor produkcji - chemikaliów, produktów ochrony zdrowia i farmaceutycznych, a także instrumentów naukowych i precyzyjnych.
Po wprowadzeniu w Szwajcarii zmian w zakresie swobodnego przepływu pracowników kraj odnotowuje zwiększone zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników z zagranicy. Ponad jedna czwarta pracowników zatrudnionych na stałe to cudzoziemcy, a odsetek pracowników tymczasowych i osób dojeżdżających do pracy z zagranicy jest jeszcze większy. Większość wolnych miejsc pracy występuje w sektorze usług, jedna czwarta w przemyśle i handlu, a 4% w rolnictwie. Gwałtownie spadła liczba ofert w obszarze bankowości, ale wzrosła w sektorze ubezpieczeń. Mocna waluta doprowadziła do spadku liczby turystów, negatywnie odbijając się na zatrudnieniu w sektorze turystyki. Najbardziej poszukiwani są wykwalifikowani pracownicy budowlani i personel pielęgniarski.
⇑Jak szukać pracy?
Oprócz wyszukiwania ogłoszeń w prasie i internecie osoby poszukujące pracy w Szwajcarii często pytają rodzinę i znajomych, czy znają kogoś, kto może się dowiedzieć się o wakatach w swojej firmie. Bazując na takiej informacji, można napisać zwięzły list motywacyjny.
⇑Jak przebiega procedura aplikacyjna?
W rekrutacji pracowników na stanowiska wymagające wysokich kwalifikacji i funkcje kierownicze powszechnie stosowane są pisemne formularze aplikacyjne. W przypadku stanowisk niewymagających kwalifikacji pierwszy kontakt nawiązuje się najczęściej przez telefon lub internet. Należy unikać przesyłania dokumentów, które mogą sprawiać wrażenie przygotowanych na użytek ogólny. Nie należy wspominać o referencjach lub listach polecających w liście motywacyjnym lub CV.
⇑Czy kandydat powinien załączyć swoje zdjęcie do CV?
Tak, warto załączyć do CV profesjonalnie wykonane zdjęcie.
⇑Czy pracodawcy preferują zgłoszenia napisane odręcznie?
Nie. Takie zgłoszenia nie są dobrze odbierane.
⇑Czy powszechnie stosowane i akceptowane jest CV w formacie Europass?
Nie, format ten jest zupełnie nieznany.
⇑Kontakt telefoniczny
Kontakt telefoniczny jest najlepszym sposobem poszukiwania pracy w turystyce, sektorze budowlanym i wśród osób chcących zatrudnić się do sprzątania.
⇑Czy konieczne jest przesłanie dyplomów wraz ze zgłoszeniem?
Jeżeli wymaga tego ogłoszenie o pracy, do listu motywacyjnego należy załączyć dyplom ukończenia szkoły o najbardziej zaawansowanym profilu edukacyjnym. Nigdy nie należy jednak załączać dyplomu do zgłoszenia spontanicznego. Można go wręczyć na pierwszym spotkaniu z pracodawcą.
⇑Czy konieczne jest dostarczenie referencji, listów polecających lub zaświadczenia o niekaralności?
Kandydat powinien być w stanie podać imiona i nazwiska osób, które mogą udzielić referencji, na wypadek gdyby został o to poproszony. Rzadko uwzględnia się listy polecające. Jeżeli pracodawca wymaga okazania zaświadczenia o niekaralności, informacja na ten temat znajdzie się zwykle w ogłoszeniu o pracy.
⇑Ile czasu upływa zwykle między opublikowaniem ogłoszenia a rozpoczęciem pracy?
W przypadku hoteli i restauracji okres ten może trwać 1 tydzień, w przypadku stanowisk kierowniczych w administracji publicznej lub przedsiębiorstwach międzynarodowych nawet kilka tygodni.
⇑Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Dobrze jest wcześniej zebrać informacje o przedsiębiorstwie - na temat składu zarządu, liczby pracowników, sektora gospodarki, w którym przedsiębiorstwo działa, konkurencji oraz klientów. Warto zapoznać się z polityką ochrony środowiska stosowaną przez przedsiębiorstwo, z jego podejściem do koncepcji sprawiedliwego handlu oraz kwestii społecznych i etycznych. Warto dowiedzieć się, jaki jest ogólny wizerunek przedsiębiorstwa i jaka jest jego reputacja jako pracodawcy.
Najbardziej typowe pytania dotyczące osobistych kompetencji to pytania o mocne i słabe strony, elastyczność oraz możliwość zmiany miejsca zamieszkania, dyspozycyjność oraz oczekiwania odnośnie do wynagrodzenia.
Osoby prowadzące rozmowę kwalifikacyjną oceniają znajomość języka niezbędnego w pracy, ubiór, maniery, ton głosu oraz szacunek okazywany rozmówcom. Należy być odpowiednio przygotowanym i umieć właściwie odpowiadać na pytania podchwytliwe.
Ważne jest, aby podawać przykłady sytuacji, które się odnoszą do udzielonych odpowiedzi i mogą potwierdzić ich prawdziwość. W razie gdy w pracy wymagana jest znajomość języków obcych, pracodawca może zacząć mówić w takim języku w trakcie rozmowy, dlatego należy uczciwie opisać znajomość języków obcych w CV.
⇑Zasady dotyczące ubioru
Kandydat powinien dowiedzieć się, jaki ubiór obowiązuje w danym sektorze i na danym stanowisku, i unikać stroju przesadnie eleganckiego. Rzucająca się w oczy biżuteria i odzież są stosowne tylko w niektórych zawodach, takich jak sprzedawczyni biżuterii lub produktów luksusowych.
⇑Kto przeprowadza rozmowę?
W zależności od stanowiska i tego, czy przedsiębiorstwo ma dział kadr, w rozmowie mogą uczestniczyć dwie lub trzy osoby. W małych firmach rozmowy prowadzi przeważnie właściciel.
⇑Czy uścisk dłoni jest mile widziany?
Tak, kandydat powinien wymienić uścisk dłoni z wszystkimi osobami uczestniczącymi w spotkaniu.
⇑Czy rozmowa przebiega według ściśle określonego schematu?
Każda rozmowa kwalifikacyjna ma wyraźnie określony przebieg: osoba rekrutująca przedstawia się, informuje, ile potrwa rozmowa i jaki jest jej cel, oraz udziela podstawowych informacji o przedsiębiorstwie i oferowanym stanowisku. Następnie prosi kandydatów o przedstawienie się oraz wyjaśnienie, co ich motywuje do podjęcia pracy. Następnie przychodzi kolej na szczegółowe pytania. Na koniec rozmowy kandydaci proszeni są o przedstawienie swoich oczekiwań względem wynagrodzenia, po czym, jeśli wciąż są zainteresowani pracą, ustala się kolejny termin spotkania.
Zwykle przeprowadzane się dwie rozmowy kwalifikacyjne. Każda z nich trwa średnio 90 minut (niecałą godzinę w przypadku nie- specjalistycznych stanowisk).
Jeżeli osobą przeprowadzającą rozmowę jest specjalista z działu kadr, około połowy pytań będzie związanych z kompetencjami społecznymi i interpersonalnymi. Należy wykorzystać tę szansę, aby dowieść swojej motywacji do zdobycia pracy oraz spróbować uwydatnić wszystkie swoje umiejętności i mocne strony.
Kandydat powinien okazywać duże zainteresowanie zdobyciem stanowiska, być szczery, otwarty i aktywny. Podczas pierwszego spotkania można zapytać, czy wolno robić notatki. Należy również zaczekać z zadawaniem pytań do czasu, aż rozmówca to umożliwi.
⇑Jakie pytania są uznawane za niestosowne?
Pytania o orientację seksualną, plany małżeńskie, przekonania polityczne, wynagrodzenie w poprzedniej pracy, stan zdrowia oraz zwolnienie z poprzedniej pracy. Niemniej od niektórych pracodawców kobiety mogą się spodziewać pytania o plany założenia lub powiększenia rodziny.
⇑Negocjowanie wynagrodzenia i innych warunków umowy
Aby wynegocjować dobrą umowę i warunki pracy, należy się zapoznać ze zwyczajową praktyką w sektorze i nie stawiać wygórowanych żądań. W sektorach, w których wynagrodzenie jest ustalane odgórnie, takich jak sektor publiczny i para- publiczny, nie ma miejsca na negocjację wynagrodzenia.
W przypadku wykonywania pracy, za którą przysługuje pensja minimalna lub niska, można wynegocjować 5-10% podwyżki w stosunku do propozycji przedsiębiorstwa.
W przypadku stanowisk kierowniczych kandydat często jako pierwszy wychodzi z propozycją wysokości wynagrodzenia. Aby propozycja była możliwa do przyjęcia dla pracodawcy, należy bardzo dobrze znać sektor i zwyczaje panujące w przedsiębiorstwie. Należy również być świadomym wielu regionalnych różnic w wynagrodzeniu w Szwajcarii. W wielu przedsiębiorstwach kobiety otrzymują pensję przynajmniej o 15% niższą niż mężczyźni.
13. pensja stanowi część wynagrodzenia zasadniczego. Niektóre przedsiębiorstwa oferują nawet 14. pensję. Premie przyznawane są tylko za osiągane wyniki.
Płace w Szwajcarii są dosyć wysokie, natomiast świadczenia pozapłacowe nieliczne, z wyjątkiem najwyższych szczebli kierownictwa. Do najważniejszych świadczeń dodatkowych, które można wynegocjować, należą: wliczanie do czasu pracy dojazdu do miejsca jej wykonywania, opłacenie ubezpieczenia zdrowotnego, wyższe składki na fundusz emerytalny i służbowy samochód. Świadczenia te mogą być negocjowane, chyba że zostały uzgodnione w ramach ogólnych porozumień między organizacjami pracodawców a związkami zawodowymi.
⇑Czy możliwe jest zaangażowanie pracownika do pracy na próbę?
Zatrudnienie pracownika na próbę jest częste w przypadku stanowisk niewymaga- jących kwalifikacji. W przypadku pracy w hotelu lub przy sprzątaniu pracodawcy angażują kandydata na 1 dzień, by wypróbować jego umiejętności. Za pracę na próbę przysługuje wynagrodzenie. Można odmówić takiej pracy tylko wówczas, gdy pracodawca prosi o jej wykonanie bezpłatnie. Ocena kandydatów za pomocą testów może potrwać 1-2 dni, jednak nie przewiduje się wynagrodzenia za ten czas.
⇑Jak długo trwa standardowy okres próbny?
W każdej umowie uwzględniony jest okres próbny, który często traktowany jest jako okres na przetestowanie pracownika. Może on potrwać maksymalnie 3 miesiące. W tym okresie pracownik może zrezygnować lub zostać zwolniony z pracy z zachowaniem ustawowego okresu wypowiedzenia.
⇑Czy pracodawca pokrywa koszty poniesione przez kandydata w związku z rozmową kwalifikacyjną?
Nie, z wyjątkiem niektórych stanowisk publicznych.
⇑Jak szybko przekazywana jest informacja o wyniku rozmowy?
O wynikach rozmowy informuje się kandydatów telefonicznie, listownie lub e-mailem. Procedurę można uznać za zakończoną dopiero po otrzymaniu pisemnego zawiadomienia.
⇑Jak otrzymać informacje zwrotne i jaki jest dalszy przebieg procedury?
Pracodawca nie udziela informacji zwrotnej kandydatowi, ale zawsze można go poprosić o taką informację i przekonać się, jak zareaguje.
⇑Z jakim wyprzedzeniem należy pojawić się na rozmowie?
Należy przybyć na miejsce nieco wcześniej. Można się spodziewać, że pracodawca również będzie punktualny.