Jednym z największych skarbów Polski jest piękna przyroda - wybrzeże Morza Bałtyckiego o długości 500 km, rozległe pojezierza, gęste lasy porastające niemal trzydzieści procent terytorium kraju i góry na południu.
Polska jest ponadto jedynym krajem Europy, który nie uległ wszechobecnemu kryzysowi finansowo-gospodarczemu. Od niedawna kraj stara się przyciągnąć międzynarodowy kapitał i inwestorów, którzy będą skłonni finansować nowe przedsięwzięcia.
Polska odnotowuje dynamiczny rozwój i wzrost w sektorze informatyczno-telekomunikacyjnym, w związku z czym potrzebuje programistów, projektantów witryn internetowych, inżynierów oprogramowania i administratorów baz danych. Natomiast przedsiębiorstwa międzynarodowe poszukują kandydatów ze znajomością języków obcych na stanowiska agentów biur pomocy i obsługi klienta, pracowników telefonicznych biur pomocy i obsługi, doradców klienta, weryfikatorów treści, testerów gier, kierowników projektu, a także specjalistów z branż finansowej i logistycznej.
Aby rozpocząć procedurę aplikacyjną, kandydaci przesyłają zwykle swoje CV wraz z listami motywacyjnymi. Na ogół pracodawcy proszą o przesłanie zgłoszenia drogą elektroniczną lub pocztową.
Wysyłając podanie pocztą elektroniczną, kandydaci powinni wskazać, o jakie stanowisko się ubiegają, najlepiej w temacie wiadomości. CV powinno być sporządzone na komputerze. Należy wyszczególnić w nim doświadczenie zawodowe, umiejętności i wykształcenie w odwróconym porządku chronologicznym. Długość listu motywacyjnego nie powinna przekraczać jednej strony, a CV - dwóch stron. Dobre wzorować się na wzorze Europass.
Również w przypadku spontanicznego ubiegania się o pracę kandydat powinien przedłożyć CV wraz z listem motywacyjnym. Należy być także przygotowanym na rozmowę kwalifikacyjną.
Na rozmowę kwalifikacyjną należy ubrać się w sposób formalny, nawet jeżeli środowisko pracy w danym przedsiębiorstwie charakteryzuje swoboda.
Mężczyźni: garnitur w stonowanych kolorach, koszula z długim rękawem i krawat, ciemne skarpety i eleganckie buty; niewielka ilość lub brak biżuterii; elegancka, formalna fryzura; niewielka ilość wody kolońskiej; starannie obcięte paznokcie; teczka lub aktówka.
Kobiety: ciemna garsonka (długość spódnicy powinna umożliwiać swobodne siadanie), bluzka w dopasowanym kolorze, eleganckie buty, cieliste rajstopy; skromna ilość biżuterii (odradza się zakładanie wiszących kolczyków lub zbyt dużej liczby bransolet); formalna fryzura; w kwestii makijażu o perfum warto zachować umiar; czyste, zadbane paznokcie; teczka lub aktówka.
Spotkanie trwa na ogół od 45 minut do 1 godziny. Ewentualne sprawdziany mogą potrwać 2-3 godziny. Najogólniej ujmując, każda rozmowa kwalifikacyjna przebiega według określonego schematu.
• Wprowadzenie: pierwsza część rozmowy kwalifikacyjnej ma charakter informacyjny. Osoba prowadząca rozmowę informuje kandydata o warunkach spotkania, stanowisku, zakresie obowiązków itp. Stara się również stworzyć sprzyjającą atmosferę.
• Omówienie doświadczenia zawodowego: na tym etapie rekrutujący zadaje pytania merytoryczne, by zdobyć niezbędne informacje. Pytania dotyczą głównie danych osobowych, doświadczenia zawodowego, wykształcenia, zawodu itp.
• Interpretacja faktów: na etap ten składa się interpretacja faktów ustalonych w trakcie poprzedniej części rozmowy. Osoba prowadząca rozmowę pyta kandydata o to, jak - według niego - wykształcenie i doświadczenie zawodowe, którymi dysponuje, odpowiadają charakterowi oferowanego stanowiska. Umożliwia to uzyskanie informacji na temat motywacji kandydata, jego nastawienia oraz wartości, jakie wiąże z pracą.
• Osobiste opinie, przemyślenia, punkty widzenia: na tym etapie kandydaci dzielą się swoimi przekonaniami oraz sposobem myślenia względem podjętych decyzji zawodowych (pracodawca lub osoba prowadząca rozmowę kwalifikacyjną pyta o motywację podjęcia pewnych decyzji osobistych).
• Podsumowanie: na tym etapie kandydaci mogą zadawać pytania dotyczące nieporuszonych jak dotąd kwestii. Osoba prowadząca rozmowę powinna poinformować kandydata o kolejnych etapach procesu rekrutacji.
Kandydat nie powinien być zaskoczony pytaniami w rodzaju:
• Co będzie Pan robił/Pani robiła za 5 lat?
• Jak rozwiązałby Pan/rozwiązałaby Pani konfliktową sytuację w miejscu pracy?
• Co Pan/Pani robi zazwyczaj w czasie wolnym od pracy?
• Jakiej pensji Pan/Pani oczekuje?
Warunki wynagrodzenia są określone w:
• umowach zakładowych lub układach zbiorowych pracy (zawieranych pomiędzy pracodawcą a organizacjami związkowymi działającymi w danym przedsiębiorstwie),
• regulaminach wynagradzania (w przypadku pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników, którzy nie podlegają postanowieniom umowy zakładowej lub układu zbiorowego pracy),
• umowach o pracę.
Pracownicy otrzymują zazwyczaj wynagrodzenie za przepracowaną jednostkę czasu (godzinę, dzień lub miesiąc) lub w niektórych przypadkach za jednostkę wykonanej pracy (praca na akord). Pracownik otrzymuje wynagrodzenie przynajmniej raz w miesiącu, w z góry określonym, niezmiennym terminie.
Kandydat powinien ustalić swoje wynagrodzenie przed podpisaniem umowy. Wysokość premii zależy od uzyskanych wyników. W czasie urlopu wypoczynkowego pracownik otrzymuje pełne wynagrodzenie określone w umowie o pracę. Pracownik może otrzymywać świadczenia pozapłacowe, takie jak talony na posiłki, dodatkowe ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenie zdrowotne, premia bożonarodzeniowa i przyznawana na ogół w sektorze prywatnym premia uznaniowa stanowiąca nagrodę za wyniki i zachętę do dalszego rozwoju.
W sektorze publicznym istnieją ograniczone możliwości negocjacyjne.
Jeżeli kandydatura danej osoby zostanie odrzucona, ma ona prawo poprosić o podanie powodu podjęcia takiej decyzji. Warto dowiedzieć się, jakie czynniki zadecydowały o niepowodzeniu. Wiedza ta może przydać się na przyszłość.