Malta jest jednym z najmniejszych i najgęściej zaludnionych krajów świata. Maltański archipelag składa się z trzech wysp zamieszkanych i 18 niezasiedlonych. Malta jest mekką turystów, odwiedzaną corocznie przez trzy razy więcej przyjezdnych niż wynosi liczba jej mieszkańców. Choć Malta przeżywa szybki rozwój, dzięki swoim władcom zachowała liczne zabytki, które świadczą o jej ciekawych dziejach, sięgających nawet 7000 lat, i składają się na fascynującą opowieść o podbojach w regionie Morza Śródziemnego.
Rynek pracy na Malcie jest zdominowany przez sektor usług oraz zawody rzemieślnicze. Z najnowszych badań wynika, że najbardziej poszukiwani są nauczyciele, pracownicy biurowi, sprzedawcy, kelnerzy i kelnerki, opiekunowie i opiekunki, budowlańcy, personel pielęgniarski, osoby sprzątające i informatycy.Zgłoszenia są zwykle wysyłane e-mailem lub pocztą, zależnie od preferencji pracodawcy określonych w ogłoszeniu o pracy. Zgłoszenie powinno składać się z CV i listu motywacyjnego. Zarówno list motywacyjny, jak i CV powinny być napisane w języku angielskim, chyba że pracodawca wymaga innego języka.
Należy sprawdzić, czy załączniki zostały prawidłowo dodane do wiadomości i czy się otwierają. Kandydat powinien jasno określić, o jakie stanowisko się ubiega. Odradza się stosowanie animacji i wyszukanych elementów graficznych, zwłaszcza w przypadku stanowisk dla specjalistów i gdy projekt graficzny jest nieistotny z punktu widzenia stanowiska.
Zgłaszając swoją kandydaturę spontanicznie, należy zaznaczyć, jakim stanowiskiem jest się zainteresowanym, oraz zakomunikować pracodawcy swoją dyspozycyjność. Zgłoszenie należy uzupełnić o wykaz kwalifikacji
Na ogół pierwsza rozmowa kwalifikacyjna z pracodawcą odbywa się telefonicznie. Na następną należy się stawić osobiście.
Kandydat powinien dowiedzieć się, jak brzmi nazwisko osoby do kontaktu i w trakcie rozmów telefonicznych używać poprawnej nazwy przedsiębiorstwa. Prowadząc rozmowę, kandydat powinien być zawsze kulturalny. Należy mówić zwięźle i na temat, nie pomijając przy tym istotnych informacji. Kandydat powinien dowiedzieć się także, jakie kroki należy podjąć w następnej kolejności.
Na etapie podania o pracę dokumenty potwierdzające kwalifikacje nie są zwykle wymagane. Okazanie oryginałów świadectw będzie jednak wymagane podczas rozmowy. Na rozmowę kwalifikacyjną należy zabrać kserokopie świadectw, na wypadek gdyby osoba przeprowadzająca rozmowę poprosiła o ich egzemplarz. Wykształcenie uzyskane poza Maltą, na przykład na zagranicznej uczelni, wymaga uznania. O pomoc w tym zakresie można zwrócić się do maltańskiego centrum informacji o uznawaniu kwalifikacji (Malta Qualifications Reco- gnition Information Centre - MQRIC), które jest częścią narodowej komisji ds. szkolenia ustawicznego i szkolnictwa wyższego (http://www.ncfhe.org.mt).
Listy referencyjne są potrzebne tylko wówczas, gdy o ich przedłożenie poprosi sam pracodawca.
Rozmowa kwalifikacyjna przebiega na ogół w przyjacielskiej atmosferze, tak aby kandydat czuł się swobodnie. Rozmowy te przeprowadzane są indywidualnie. W przypadku stanowisk niewymagających specjalistycznych kwalifikacji ma miejsce jedna rozmowa kwalifikacyjna. Jeżeli jednak wakat ma wyspecjalizowany profil, który wymaga doświadczenia, do powszechnych praktyk należy zawężanie listy kandydatów i organizowanie jednej lub dwóch dodatkowych rozmów. Wówczas kandydaci mogą zostać poproszeni o przedstawienie prezentacji.
W trakcie rozmowy kandydaci powinni mówić na temat i odpowiadać na pytania. Nie należy przypisywać sobie umiejętności, których się nie posiada. Warto jednak zadeklarować chęć do nauki. Bardzo ważny jest kontakt wzrokowy oraz mowa ciała.
Można zadawać pytania, chociaż należy ograniczyć je do minimum i pamiętać, że muszą odnosić się do istotnych kwestii. Warto zapytać o obowiązki i warunki zatrudnienia na danym stanowisku. Jeżeli przewidywana jest kolejna rozmowa kwalifikacyjna, lepiej nie pytać o wynagrodzenie już w trakcie pierwszej.
Im większą wiedzę posiada się na temat przedsiębiorstwa, dla którego chce się pracować, tym lepiej. Dzięki temu pracodawca może się przekonać, że kandydat zainteresował się przedsiębiorstwem, jego dotychczasowymi wynikami i planami na przyszłość. Okazywany entuzjazm może wręcz zwiększyć szanse na zdobycie posady. Najczęściej zadawane pytanie, na które kandydat powinien być w stanie odpowiedzieć, dotyczy głównej działalności przedsiębiorstwa. Kolejne dotyczyć może tego, czy dane przedsiębiorstwo jest filią innego przedsiębiorstwa lub czy prowadzi eksport produktów, a jeżeli tak, to do jakich krajów.
Kandydat powinien się również przygotować na pytanie dotyczące oczekiwań płacowych. Na to pytanie odpowiedzieć można na kilka sposobów, zwłaszcza jeżeli kandydat orientuje się w kwestiach wynagrodzenia lub dysponuje wystarczającym doświadczeniem.
Kandydaci mogą negocjować wynagrodzenie, zwłaszcza w przypadku posiadania dużego doświadczenia w pracy na danym stanowisku. Wynagrodzenie wyraża się najczęściej w stawkach tygodniowych lub miesięcznych. W oferowanym wynagrodzeniu zawarte jest wynagrodzenie za urlop płatny oraz roczne premie.
Osobą, z którą negocjuje się wynagrodzenie oraz dodatki pozapłacowe w przypadku dużych przedsiębiorstw, jest kierownik działu kadr, a w przypadku mniejszych przedsiębiorstw - sam pracodawca.
Pracodawca zatrudniający pracownika ma ustawowy obowiązek zgłoszenia tego faktu lokalnym władzom przez wypełnienie formularza zatrudnienia i przesłanie go urzędowi ds. zatrudnienia i szkoleń (Employment and Training Corporation) w pierwszym dniu pracy. Osoba zatrudniona składa swój podpis na formularzu. Należy dopilnować, aby pracodawca przesłał formularz do urzędu w dniu objęcia stanowiska przez pracownika.