⇑Dlaczego ten kraj?
hoć Hiszpania słynie głównie ze słońca i pięknych plaż, różnorodność atrakcji, jakie ma do zaoferowania, jest ogromna. Turyści znajdą tu ośnieżone szczyty górskie, dzikie, nieprzebyte ostępy w głębi kraju, porośnięte bujną roślinnością rezerwaty i szlaki piesze ciągnące się wzdłuż skalistego wybrzeża. Hiszpania to również jeden z krajów o największej liczbie zabytków wpisanych na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Hiszpania mocno odczuła światowy kryzys gospodarczy. Wraz ze wzrostem bezrobocia zmalała duża niegdyś liczba obcokrajowców zatrudnionych w Hiszpanii. Turystyka i sektory z nią powiązane wyszły jednak z kryzysu obronną ręką. Ponadto wzrosła liczba miejsc pracy w sektorze informatycznym, w zawodach artystycznych, przemyśle rekreacyjnym i rozrywkowym, a także w administracji. Jeżeli bieżące tendencje się utrzymają, można oczekiwać dalszego wzrostu w sektorach usług, przemysłu i technologii. Ofert pracy przybędzie także dzięki ożywieniu w sektorze rolnictwa, co jest wynikiem zastosowania nowych technologii.
⇑Jak szukać pracy?
Znalezienie pracy w Hiszpanii jest wyzwaniem. Warto zatem skorzystać ze wszelkich dostępnych możliwości (z pomocy znajomych, rodziny, mediów, centrów informacji, organizacji zawodowych itp.), a także z sieci EURES. Przyda się również spora doza wyobraźni i kreatywności.
Należy liczyć się z tym, że znalezienie pracy w Hiszpanii może potrwać dłużej. Nawet jeżeli pracodawca ogłosi rekrutację za pośrednictwem służby zatrudnienia, odpowiedź na zgłoszenie może zająć mu trochę czasu.
⇑Jak przebiega procedura aplikacyjna?
Aby rozpocząć procedurę aplikacyjną, kandydaci przesyłają swoje CV wraz z listem motywacyjnym. List motywacyjny powinien mieścić się na jednej stronie i zawierać nie więcej niż cztery krótkie akapity. Język powinien być prosty, klarowny i formalny. Nie wolno zapomnieć o podpisaniu listu i podaniu pełnego adresu i numeru telefonu. W przypadku listu motywacyjnego należy zastosować tę samą czcionkę, takie same marginesy i użyć tego samego papieru co w przypadku CV.
Należy unikać wysyłania pocztą elektroniczną plików zbyt dużych lub niesprawdzonych pod kątem wirusów. Lepiej jest wysłać tylko CV i list motywacyjny i zadeklarować możliwość dosłania dalszych informacji. Aplikacje pisane odręcznie powinny być czytelne. Należy unikać bardzo drobnego pisma i kolorowego atramentu.
⇑Czy kandydat powinien załączyć swoje zdjęcie do CV?
Zamieszczenie fotografii w CV jest powszechną praktyką, choć nie jest to bezwzględny wymóg. W zależności od stanowiska fotografia powinna przedstawiać twarz lub popiersie kandydata (chyba że wymagane jest zdjęcie pełnej sylwetki). Zaleca się zapisanie zdjęcia w formacie nie- zajmującym zbyt wiele miejsca w CV.
⇑Czy pracodawcy preferują zgłoszenia napisane odręcznie?
Nie, list motywacyjny należy przygotować na komputerze, chyba że pracodawca ma inne wymagania.
⇑Czy powszechnie stosowane i akceptowane jest CV w formacie Europass?
Na ogół preferowany jest format CV powszechnie używany w kraju.
⇑Kontakt telefoniczny
W przypadku kontaktu telefonicznego przed przedstawieniem się należy zapytać o godność osoby, która odebrała telefon,
i poprosić do telefonu osobę, z którą chce się rozmawiać.
⇑Czy konieczne jest przesłanie dyplomów wraz ze zgłoszeniem?
Nie, w miarę możliwości należy jednak uzyskać od władz hiszpańskich poświadczenie autentyczności dokumentów.
⇑Czy konieczne jest dostarczenie referencji, listów polecających lub zaświadczenia o niekaralności?
Tak, dokumenty te należy zabrać ze sobą na rozmowę. Lepiej jest mieć je przy sobie, na wypadek gdyby były konieczne. W ostatnich latach pracodawcy coraz częściej domagają się listów polecających lub referencji. Warto zabrać ze sobą dyplomy, listy polecające od poprzedniego pracodawcy, współpracowników lub nauczycieli, a także wszelkie inne dokumenty związane z informacjami zamieszczonymi w CV.
⇑Ile czasu upływa zwykle między opublikowaniem ogłoszenia a rozpoczęciem pracy?
Czas ten może być różny.
⇑Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Kandydaci powinni przygotować się w takim stopniu, by w trakcie rozmowy przedstawić jasny obraz swych zalet predestynujących ich do danej posady.
Często kandydaci są poddawani testom kompetencyjnym w celu stwierdzenia ich umiejętności praktycznych i wiedzy, a także odbywają rozmowę kwalifikacyjną z pracownikiem działu kadr. Zazwyczaj kandydaci przychodzą na spotkanie do siedziby firmy, chociaż możliwe jest przeprowadzenie rozmowy za pomocą narzędzi multimedialnych (wideokonferencji, Skype'a itp.).
⇑Zasady dotyczące ubioru
Rozmowę kwalifikacyjną należy traktować poważnie. Do spotkania należy też podejść z przekonaniem, że podejmie się pracę. Ważna jest schludność. Mężczyźni z reguły zakładają krawat, a kobiety buty na wysokich obcasach. Należy unikać zbyt efektownej biżuterii i jaskrawych kolorów.
⇑Kto przeprowadza rozmowę?
Na ogół rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza właściciel firmy, inna osoba z kierownictwa lub ktoś z działu personalnego.
⇑Czy uścisk dłoni jest mile widziany?
Tak, uścisk dłoni jest zwyczajową formą przywitania i pożegnania. Dotknięcie ramienia lub ręki drugiej osoby nie jest uważane za niestosowne, a kobiety często całują się w oba policzki. Jeżeli Hiszpan próbuje wykonać taki gest, nie należy się wzbraniać, nie wypada jednak inicjować takiego przywitania.
Uwaga dotycząca dystansu osobistego: Hiszpanie lubią bliski kontakt i zachowują zwykle przy poznaniu nowej osoby mniejszy dystans niż Europejczycy z północy.
⇑Czy rozmowa przebiega według ściśle określonego schematu?
Nie, rozmowa kwalifikacyjna może być mniej lub bardziej uporządkowana, formalna lub nieformalna. Może ją przeprowadzać kilka osób i może uczestniczyć w niej kilkoro kandydatów.
Osoba prowadząca rozmowę omówi CV kandydata, skupiając się na wykształceniu i szkoleniach, a także - w równym stopniu - na doświadczeniu zawodowym. Może wypytywać kandydatów o ich nastawienie i osobowość. Zechce również zapewne przekonać się, jaką osobą jest kandydat, jak reaguje w niektórych sytuacjach i czy pasuje do zespołu.
Oprócz pracownika działu kadr w rozmowie może również wziąć udział specjalista z konkretnej dziedziny, który będzie zadawał pytania merytoryczne związane z obowiązkami na danym stanowisku. Pracownik działu kadr skupi się na umiejętnościach
interpersonalnych i ogólnych oraz na warunkach pracy.
Kandydat może następnie zadać dodatkowe pytania. Rozmowę kończy ustalenie terminu decyzji oraz sposobu powiadomienia o wyniku rekrutacji. Przy pożegnaniu pracodawca powinien zobaczyć w kandydacie osobę entuzjastycznie nastawioną i oczekującą pozytywnej decyzji.
Warto pamiętać, że w trakcie całej rozmowy pracodawca obserwuje kandydata pod kątem komunikacji niewerbalnej, weryfikując w ten sposób prawdziwość jego słów. Kandydaci powinni szczerze odpowiadać na pytania o błędy i krytyczne uwagi. Wszyscy popełniamy błędy. Ważne jest, jaką naukę z nich wyciągamy. Podczas omawiania kwestii problematycznych należy okazywać optymizm i wyciągać pozytywne wnioski.
Słysząc niestosowne lub prowokacyjne pytania, warto zachować spokój. Trudne pytania zadaje się zwykle kandydatom na stanowiska kierownicze, specjalistom ds. sprzedaży i obsługi klientów.
Kandydaci mogą przećwiczyć swoją technikę na potrzeby rozmowy kwalifikacyjnej, korzystając z narzędzi dostępnych na stronach portaluhttp://www.todofp.es lub z trenera (symulatora) dla osób przygotowujących się do rozmowy, który znajduje się na stronie http://www.educastur.es.
⇑Jakie pytania są uznawane za niestosowne?
Pracodawca nie powinien zadawać pytań należących do sfery ściśle prywatnej, przy czym niejednokrotnie, zwłaszcza w przypadku kobiet, kandydaci mogą usłyszeć pytanie o sytuację i rodzinną czy osobistą oraz o plany na przyszłość. Chociaż z reguły należy odpowiadać na wszystkie pytania, w tym wypadku można jednak uprzejmie zapytać: "Jaki ma to związek z pracą, o którą się ubiegam?".
⇑Negocjowanie wynagrodzenia i innych warunków umowy
W Hiszpanii wysokość wynagrodzenia wyraża się z reguły w postaci pensji miesięcznej lub rocznej. Jeżeli wynagrodzenie nie jest podane w ogłoszeniu, można zwrócić się do związków zawodowych (nie ma znaczenia, czy jest się członkiem, czy też nie) o udzielenie informacji na temat ustawowo określonej stawki i obowiązującej stawki za danego rodzaju pracę. W Hiszpanii obowiązuje pensja minimalna, a zbiorowe układy pracy mogą się znacznie różnić w zależności od regionu.
Jeżeli pracodawca pyta o wynagrodzenie, należy podać dwie stawki lub kwestię dalszego negocjowania pozostawić otwartą.
Przykładowo kandydat może uzgodnić początkową pensję w wysokości n euro, a następnie jej wzrost, który nastąpi po tym, jak kandydat wykaże się odpowiednimi kompetencjami.
⇑Czy możliwe jest zaangażowanie pracownika do pracy na próbę?
Okres próbny określa umowa o pracę.
⇑Jak długo trwa standardowy okres próbny?
Maksymalnie 6 miesięcy dla wykwalifikowanych techników oraz 2 miesiące dla pozostałych rodzajów pracowników. W przypadku contrato indefinido de apoyo a los emprendedores (umowy na czas nieokreślony podpisywanej na warunkach preferencyjnych dla pracodawcy) okres próbny trwa 1 rok. W okresie próbnym umowę może rozwiązać każda ze stron bez podania przyczyny.
⇑Czy pracodawca pokrywa koszty poniesione przez kandydata w związku z rozmową kwalifikacyjną?
Nie, koszty z reguły ponosi kandydat. Można uzgodnić tę kwestię z pracodawcą przed rozmową kwalifikacyjną.
⇑Jak szybko przekazywana jest informacja o wyniku rozmowy?
Czas oczekiwania na wynik zależy od pracodawcy. Z reguły pracodawca informuje kandydata o wyniku rozmowy kwalifikacyjnej niedługo po rozmowie, ale nie jest to reguła.
⇑Jak otrzymać informacje zwrotne i jaki jest dalszy przebieg procedury?
Jeżeli kandydat nie otrzyma informacji zwrotnej w niedługim czasie po odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej, może zakładać, że jego kandydatura została odrzucona. Pracodawcy rzadko informują o wynikach rozmowy kandydatów, którym się nie powiodło.
⇑Z jakim wyprzedzeniem należy pojawić się na rozmowie?
Hiszpanie nierzadko się spóźniają, ale od kandydatów oczekuje się punktualności. Przybycie na miejsce 5-10 minut przed czasem spotkania powinno wystarczyć na odszukanie osoby, która ma przeprowadzić rozmowę.