⇑Dlaczego ten kraj?
Belgia jest krajem zamożnym i wielojęzycznym, co zawdzięcza między
innymi licznym instytucjom unijnym i międzynarodowym, które
mają tu swoje siedziby. Na północy kraju, w niderlandzkojęzycznym
Regionie Flamandzkim, znajdują się liczne nadmorskie kurorty,
historyczne miasta Brugia i Gandawa, a także ruchliwe miasto
portowe Antwerpia. Na południu kraju leży francuskojęzyczna
Walonia, znana z gęstych lasów, niedostępnych wrzosowisk i życia
toczącego się spokojnym rytmem. Bruksela jest tyglem dwóch kultur,
zamieszkanym przez liczną społeczność międzynarodową.
Zapotrzebowanie na pracowników w Belgii różni się w zależności od
regionu. Najwięcej ofert pracy można znaleźć w Walonii i Brukseli.
Wynika to po części z niedopasowania profilu osób poszukujących
pracy do wymagań pracodawców. Najwięcej miejsc pracy dostępnych
jest w sektorze usługowym i publicznym. Istnieje również stałe
zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników ochrony
zdrowia, informatyków, nauczycieli szkół podstawowych, osoby
sprzątające w domach, personel sprzedaży i pracowników biurowych.
⇑Jak szukać pracy?
Znalezienie
pracy w Belgii ułatwia znajomość języka niderlandzkiego lub
francuskiego, które są najpowszechniej używanymi językami w tym
kraju. Język niemiecki można usłyszeć wyłącznie na niewielkim
obszarze. Stołeczna Bruksela jest miastem dwujęzycznym: praca na
większości stanowisk wymaga znajomości zarówno języka
niderlandzkiego, jak i francuskiego. W Belgii, zwłaszcza w Brukseli,
pracę znajduje również wiele osób posługujących się językiem
angielskim. Informacje o możliwościach zatrudnienia dla osób
anglojęzycznych można znaleźć na stronie internetowej
http://jobsinbrussels.com.
W
Belgii funkcjonują cztery służby zatrudnienia obsługujące różne
regiony i społeczności językowe.
Actiris
w
Brukseli (dla osób dwujęzycznych ze znajomością niderlandzkiego i
francuskiego): http://www.actiris.be
Le
Forem w
Walonii (region południowy i francuskojęzyczny):
http://www.leforem.be
VDAB
we
Flandrii (region północny i niderlandzkojęzyczny):
http://www.vdab.be
ADG
w
niemieckojęzycznych, wschodnich częściach Belgii:
http://www.adg.be
Część
portalu EURES zatytułowana Linki
zawiera
łącza do stron internetowych i prasy oferujących ogłoszenia o
pracy. Warto również odwiedzić stronę internetową poświęconą
mobilności międzynarodowej i Belgii: http://www.bijob.be.
⇑Jak przebiega procedura aplikacyjna?
Większość pracodawców wybiera kandydatów na podstawie CV i listu
motywacyjnego. Ubiegając się o pracę drogą elektroniczną, należy używać
profesjonalnego adresu poczty elektronicznej. Należy jasno określić,
czego dotyczy wiadomość, warto też zadbać o przejrzysty układ graficzny
zarówno listu motywacyjnego, jak i CV. Podczas pisania listu
motywacyjnego należy stosować się do norm przyjętych w Belgii
(BIN-normen, o ile są znane).
⇑Czy kandydat powinien załączyć swoje zdjęcie do CV?
Nie, nie jest to zalecane.
⇑Czy pracodawcy preferują zgłoszenia napisane odręcznie?
Nie, zwykle zgłoszenia przesyła się drogą elektroniczną.
⇑Czy powszechnie stosowane i akceptowane jest CV w formacie Europass?
Preferuje się format krajowy, chociaż coraz częściej spotyka się CV sporządzone według wzoru Europass.
⇑Kontakt telefoniczny
Telefonując do pracodawcy, należy się krótko i wyraźnie przedstawić oraz mówić w odpowiednim języku. Jeżeli kandydat ubiega się o pracę spontanicznie, powinien się przedstawić i jasno określić, jakim stanowiskiem jest zainteresowany.
⇑Czy konieczne jest przesłanie dyplomów wraz ze zgłoszeniem?
Nie, na tym etapie załączanie dyplomów nie jest wymagane. Przedstawienie dyplomów może jednak okazać się konieczne przy podpisaniu umowy, warto zatem wcześniej je przetłumaczyć.
⇑Czy konieczne jest dostarczenie referencji, listów polecających lub zaświadczenia o niekaralności?
W Belgii nie korzysta się z referencji i listów polecających. Czasem pracodawca może o nie poprosić, jednak zdarza się to rzadko. W przypadku niektórych stanowisk pracodawca może wymagać okazania zaświadczenia o niekaralności.
⇑Ile czasu upływa zwykle między opublikowaniem ogłoszenia a rozpoczęciem pracy?
6 tygodni, ale w niektórych przypadkach (np. zgłoszenia się niewielkiej liczby kandydatów) może być to dużo krótszy okres.
⇑Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
W
przypadku gdy pracodawca jest zainteresowany kandydaturą, może
dojść do jednej lub kilku rozmów kwalifikacyjnych. Kandydat może
również zostać poddany sprawdzianom i testom umiejętności oraz
psychologicznym.
Przed
rozmową kandydat powinien dowiedzieć się więcej o
przedsiębiorstwie, zastanowić się, dlaczego chce pracować dla
danego pracodawcy i w danym sektorze, a następnie przećwiczyć
odpowiedzi na pytania w języku, w którym odbędzie się rozmowa.
Rozmowa
kwalifikacyjna stanowi raczej proces negocjacyjny niż sesję pytań
i odpowiedzi. Pracodawca zwraca najwięcej uwagi na nastawienie
kandydata, asertywność, uprzejmość oraz sposób, w jaki się
prezentuje. Osoba ubiegająca się o pracę w danym przedsiębiorstwie
ma stać się jego wizytówką.
Co więcej, musi pasować do reszty zespołu.
⇑Zasady dotyczące ubioru
Kandydat powinien dobrać strój odpowiednio do stanowiska, o które się ubiega. Strój nie powinien być ani zbyt elegancki, ani nie dość elegancki z perspektywy posady. Biżuteria i perfumy powinny pasować do stroju. Warto pamiętać, że wygląd odzwierciedla osobowość.
⇑Kto przeprowadza rozmowę?
Z reguły pierwszą rozmowę przeprowadza psycholog. Następnie ma miejsce rozmowa z kierownikiem działu, a nawet przyszłym współpracownikiem. Ostatnią rozmowę, która dotyczy ustalenia wynagrodzenia itp., przeprowadza przedstawiciel działu kadr. Należy przyjąć, że rozmowa kwalifikacyjna potrwa około 45 minut, a inne sprawdziany - pół dnia.
⇑Czy uścisk dłoni jest mile widziany?
Tak, w Belgii uścisk dłoni jest powszechną formą przywitania.
⇑Czy rozmowa przebiega według ściśle określonego schematu?
Rozmowa
kwalifikacyjna zazwyczaj rozpoczyna się od przedstawienia się osób
ją przeprowadzających. Następnie kandydat jest proszony o
przedstawienie się. Osoba prowadząca rozmowę w pierwszej
kolejności zadaje ogólne pytania, a następnie przechodzi do
bardziej szczegółowych. Na koniec kandydat może zadać dodatkowe
pytania. Rozmowa kończy się praktycznymi ustaleniami dotyczącymi
terminu zapadnięcia decyzji i poinformowania kandydata o wyniku
rekrutacji.
Rozmowa
ma zazwyczaj oficjalny charakter i jest utrzymana w atmosferze
profesjonalizmu. Kandydat powinien zachowywać się w również
sposób profesjonalny przed rozmową i po jej zakończeniu. Należy
mówić wyłącznie o kwestiach będących przedmiotem
zainteresowania pracodawcy. Warto zwrócić szczególną uwagę na
moment przedstawiania się osób prowadzących rozmowę. Zwracanie
się do tych osób po imieniu jest dopuszczalne wyłącznie w
przypadku, gdy one same stosują tę formę. Atmosfera rozmowy nie
zawsze odzwierciedla ogólną atmosferę panującą w
przedsiębiorstwie.
⇑Jakie pytania są uznawane za niestosowne?
Osoba ubiegająca się o pracę nie ma obowiązku udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące wyznania, orientacji seksualnej, planów rodzinnych itp. Unikanie wypowiedzi na drażliwe tematy może być odebrane jako wyraz asertywności i potraktowane jako zaleta. Jeżeli kandydat odczuwa, że stał się przedmiotem dyskryminacji, ma prawo złożyć oficjalną skargę.
⇑Negocjowanie wynagrodzenia i innych warunków umowy
Negocjowanie
wynagrodzenia odbywa się zazwyczaj w ostatniej fazie procedury
rekrutacyjnej, kiedy kandydat może zadać ewentualne pytania.
Wynagrodzenie na ogół
wyraża się w postaci miesięcznej lub godzinowej stawki brutto, w
zależności od rodzaju umowy. Kandydat może śmiało poprosić o
dokładny opis zawartości pakietu wynagrodzenia. W ramach
wynagrodzenia rocznego wynegocjować można dodatkową 13. lub nawet
14. pensję. Nie stanowią one składnika wynagrodzenia opisanego w
ogłoszeniu o pracy. Negocjowanie wynagrodzenia jest możliwe
wyłącznie w sektorze prywatnym.
Do
głównych dodatkowych świadczeń należą: talony na posiłki,
ubezpieczenie szpitalne, samochód służbowy, telefon komórkowy,
komputer oraz zwrot kosztów transportu dla osób dojeżdżających
do pracy. W negocjacjach udział biorą kandydat oraz przedstawiciel
działu kadr.
⇑Czy możliwe jest zaangażowanie pracownika do pracy na próbę?
Z prawnego punktu widzenia nie ma możliwości zorganizowania 1 dnia próbnej pracy, chyba że zaaranżuje go biuro pośrednictwa pracy (co oznacza, że osoba ubiegająca się o pracę otrzyma za ten dzień wynagrodzenie). Możliwe, że kandydat zostanie poddany praktycznym sprawdzianom w miejscu pracy, jednak nie trwają one dłużej niż czas potrzebny na zweryfikowanie jego umiejętności.
⇑Jak długo trwa standardowy okres próbny?
7-14 dni w przypadku pracowników fizycznych i 1-12 miesięcy w przypadku pracowników umysłowych.
⇑Czy pracodawca pokrywa koszty poniesione przez kandydata w związku z rozmową kwalifikacyjną?
Na ogół pracodawca nie pokrywa kosztów podróży na miejsce rozmowy kwalifikacyjnej.
⇑Jak szybko przekazywana jest informacja o wyniku rozmowy?
To zależy od stanowiska i pracodawcy.
⇑Jak otrzymać informacje zwrotne i jaki jest dalszy przebieg procedury?
Jeżeli pracodawca obiecał kandydatowi, że poinformuje go o wyniku rozmowy w ciągu 1 tygodnia, nie należy do niego telefonować przed upływem tego terminu. W przypadku braku odpowiedzi w ciągu 2 tygodni można zadzwonić i zapytać o wynik.
⇑Z jakim wyprzedzeniem należy pojawić się na rozmowie?
Należy zawsze być punktualnym. Najlepiej pojawić się 5 minut wcześniej. Jeżeli zdarzy się, że z powodu korków, opóźnienia pociągu itp. kandydat może się spóźnić na rozmowę, powinien powiadomić o tym pracodawcę. Należy zatem upewnić się, że jadąc na spotkanie, ma się przy sobie numer kontaktowy.