
Praca tymczasowa umożliwia elastyczne dopasowanie wielkość zatrudnienia do bieżących potrzeb biznesowych. Firmy widzą w niej szansę na optymalizację kosztów i zwiększenie swojej efektywności. Kiedy korzystanie z pracy tymczasowej rzeczywiście się opłaca?

Według danych KE do 2020 roku w Europie będzie brakowało ponad 800 tys. specjalistów ICT. Coraz ważniejsze stają się niestandardowe działania w zdobywaniu, motywowaniu i zatrzymywaniu talentów w szeregach firmy. Wiedzą o tym pracodawcy, którzy oprócz atrakcyjnej pensji oferują także nietypowe „profity” jak wsparcie aktywności sportowej – od maratonów po zdobywanie alpejskich szczytów.

Blisko 42 proc. studentów i absolwentów deklaruje, że największy wpływ na wybór miejsca pracy ma możliwość rozwoju zawodowego i zdobywania doświadczenia[1]. Również 42 proc. badanych millenialsów chciałoby zajmować stanowiska menedżerskie, natomiast zaledwie co czwarty myśli o najwyższych stanowiskach. Wynika to z chęci zachowania niezależności i tzw. work-life balance[2].

Polskie firmy chętnie inwestują w szkolenia pracowników. Tym chętniej, im większe przedsiębiorstwo – wynika z raportu „Bilans Kapitału Ludzkiego”[1]. W 2013 roku szkolenia pracownicze zorganizowało 1,4 mln przedsiębiorstw. Wciąż najpopularniejszą formą są nieobowiązkowe kursy organizowane przez pracodawców oraz dofinansowanie samokształcenia pracowników. Zdecydowanie mniejszy udział mają rozwiązania systemowe, np. systemy oceny kompetencji czy indywidualne plany rozwoju.

Nasze CV (Curriculum Vitae czyli życiorys) decyduje o tym, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Potraktujmy je więc jak narzędzie marketingowe, które ma nam pomóc zbudować profesjonalny wizerunek i przekonać rekrutera, że firma zyska zatrudniając właśnie nas. Co zrobić, aby nasze CV było rzeczywiście skuteczne? Wystarczy trzymać się kilku zasad…

Etyka w biznesie jest bardzo ważna dla najmłodszego pokolenia pracowników. Młodzi ludzie – tzw. pokolenie Y – od swoich pracodawców oczekują przede wszystkim szacunku dla pracowników i partnerów biznesowych, uczciwości i transparentności. Od bezpośredniego szefa – postępowania fair. Ważne są dla nich także stabilność zatrudnienia i dobre warunki finansowe. Przy tym wszystkim jest to pokolenie w większości wysoko oceniające siebie jako pracowników oraz zadowolone z wykonywanej pracy.

Język czeski jest bardziej pożądany przez pracodawców niż francuski – wynika z analiz portalu Praca.pl. Zainteresowanie tym językiem w ostatnim czasie wzrosło. Ponad 7 proc ogłoszeń zawierało wymóg znajomości tego języka. Analiza trendów na przestrzeni ostatniego roku pokazuje także wyraźny wzrost zainteresowania pracodawców osobami mówiącymi po niemiecku, to kryterium znalazło się w 23 proc. ofert pracy. Nadal najbardziej poszukiwanym językiem jest angielski, jest on wymagany w ponad połowie ogłoszeń.

Temat zmiany dotyczy każdego aspektu naszego życia. Jednym z nich jest życie zawodowe. Zmiana w jego obszarze jest dla jednych motywatorem do dalszego działania, a dla drugich czynnikiem blokującym, który nawet mimo niezadowolenia z obecnej pracy trzyma nas w dotychczasowym miejscu. Warto sprawdzić jakie jest nasze podejście do zmian, aby wprowadzać je w życie dobrze i z korzyścią dla naszego rozwoju zawodowego.

Najwięcej ofert zatrudnienia w sprzedaży, obsłudze Klienta i IT. Znajomość niemieckiego lub czeskiego jako dodatkowy atut zwiększający szansę na dobre stanowisko. Ponad 1/3 ofert pracy po znajomości. Praca.pl na podstawie analizy publikowanych w serwisie ofert zatrudnienia oraz zrealizowanego badania „Rola rekomendacji w poszukiwaniu pracy”, podsumowuje sytuację na rynku pracy po trzecim kwartale 2015 roku.

Pracodawcy sprawdzają jakie treści udostępniamy na swoich profilach społecznościowych, jakim słownictwem się posługujemy w komentarzach, i czy wyrażane przez nas poglądy nie obrażają uczuć innych grup społecznych.

Stworzenie i wysłanie niebanalnych i zapadających w pamięć dokumentów aplikacyjnych z pewnością pomoże Ci znaleźć lepszą pracę. Może nawet skłonić przyszłego pracodawcę do stworzenia stanowiska specjalnie dla Ciebie. Musisz go tylko przekonać, że jesteś najlepszy w tym co robisz i przyniesiesz firmie korzyści. Poza dobrym CV, może Ci w tym pomóc list motywacyjny.

Jeśli rekomendujemy do pracy znajomych, ma to miejsce głównie wtedy, kiedy mają odpowiednie kompetencje. Obecnie coraz rzadziej postrzegamy polecanie do pracy jako zjawisko nieetyczne lub nadużywanie kontaktów. Prawie 1/3 z nas otrzymuje oferty pracy po znajomości lub wykorzystując kontakty osobiste. Takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez portal Praca.pl.

Czy Polacy czują się docenieni w pracy? Z ankiety przeprowadzonej przez portal kariery monsterpolska.pl wynika, że aż 84% Polaków słowa uznania słyszy tylko okazjonalnie lub nie słyszało ich nigdy. Biorąc pod uwagę fakt, że pieniądze przestają być głównym motywatorem trzymającym nas w firmie, a coraz bardziej liczą się takie elementy jak dobra atmosfera czy właśnie poczucie bycia docenianym, wyniki są niepokojące dla pracodawców.

Firma Amadeus, wiodący światowy dostawca rozwiązań informatycznych podnoszących efektywność podróży, opublikowała wyniki badania opinii pracowników polskich firm i instytucji na temat delegacji służbowych. Wskazują one, że pracownicy są gotowi samodzielnie organizować sobie wyjazdy, ale jednocześnie oczekują, że proces ten będzie przebiegać w sposób szybki i prosty. W czasie podróży cenią taki dobór miejsca noclegu i środków transportu, który pozwoli im w efektywny sposób wykorzystać czas wyjazdu na spotkania służbowe. Jednocześnie przyznają, że nie zawsze przestrzegają wymaganej przez pracodawcę polityki podróży. Lubią też łączyć służbowe i prywatne cele wyjazdów oraz przedłużać delegacje, żeby mieć czas na zwiedzanie.

Wertowanie ogłoszeń, pisanie CV, rozsyłanie dokumentów aplikacyjnych do firm. Coraz częściej proces rekrutacyjny wygląda wręcz odwrotnie. To pracownik czeka na ofertę od pracodawcy. Co zrobić, aby rekruter sam „pukał” do naszych drzwi?