
Firmy coraz częściej inwestują w rozwój młodych osób już na etapie studiów. Z roku na rok na popularności zyskują nie tylko targi pracy czy praktyki studenckie. Niektóre firmy idą o krok dalej - analizują potrzeby studentów i zadają sobie pytanie, czego tak naprawdę oczekują młodzi ludzie. Korzyści są obustronne. Studenci poznają bliżej firmę, która mogłaby być ich potencjalnym pracodawcą i zdobywają niezwykle istotne doświadczenie, firmy zaś zapewniają sobie w przyszłości lepiej przygotowanych pracowników.

Nowicjusz na rynku pracy jest trochę jak dziecko we mgle. Nie wie, gdzie zacząć poszukiwania, z kim rozmawiać, jak weryfikować oferty i firmy, jak zrobić dobre wrażenie? I – co najważniejsze – jak znaleźć się w zasięgu radarów rekruterów, kiedy nie ma się za grosz doświadczenia? Spokojnie, to nie takie trudne, trzeba tylko podejść do sprawy strategicznie.

Pięć, dziesięć, piętnaście – ile konkurencyjnych ofert rozpatruje kandydat w poszukiwaniu wymarzonego miejsca pracy? W ciągu ostatnich kilkunastu lat rynek pracy przeszedł drastyczną metamorfozę. Czasy, w których pracownik musiał walczyć o stanowisko, minęły bezpowrotnie. Nowe zasady gry są bezlitosne dla przedsiębiorców – teraz to kandydat rozdaje karty. Jak w takim razie przekonać potencjalnego pracownika do wyboru naszej firmy? Odpowiedź jest prosta: stworzyć miejsce pracy, w którym najbardziej liczy się… człowiek.

Absolwenci kierunków informatycznych zwykle znajdują pracę w branży IT szybko i na dobrych warunkach. To rezultat deficytu umysłów ścisłych na rynku pracy. Czy przygotowanie odpowiednio skrojonego CV jest w ogóle konieczne? Specjaliści nie mają wątpliwości, że jeśli szukamy tylko pracy - nie. Co innego, jeśli chcemy świadomie budować karierę w branży.

Prognozy dla rynku pracy w Polsce pozostają umiarkowanie optymistyczne, choć w deklaracjach przedsiębiorców odczuwane jest spowolnienie gospodarki. 85% firm deklaruje chęć zatrudniania lub stabilizację w dotychczasowej ilości etatów, a dodatnie prognozy odnotowano w 6 z 10 sektorach oraz w 5 z 6 badanych regionach kraju. Pośród branż, w których należy spodziewać się najkorzystniejszej sytuacji znalazły się Budownictwo oraz Produkcja przemysłowa. Najsłabszy pozostaje sektor Energetyka/ Gazownictwo/ Wodociągi.

Są takie zdania, które mogą przekreślić szanse na pracę. O co pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, by wypaść dobrze w oczach potencjalnego pracodawcy?

Pracownicy bardzo często dostrzegają potrzebę wprowadzenia zmian w firmie. Nie oznacza to jednak, że reagują entuzjastyczne, gdy szefowie zapowiadają, iż zmiany (nawet te pożądane) faktycznie zostaną wprowadzone. Jeszcze gorzej, jeśli menedżer oczekuje, aby to sam pracownik zmienił coś w swoim sposobie pracy.

Pracownik działu HR, choć już w części jest, to będzie jeszcze bardziej człowiekiem do zadań specjalnych. Rynek zatrudnienia dynamicznie się zmienia i stawia rekruterów przed nowymi wyzwaniami

W nowym raporcie z cyklu ‘Jakie kwalifikacje warto mieć na rynku pracy’ Adzuna.pl przyjrzała się następującym wymaganiom wysępującym w ofertach pracy w Polsce: prawu jazdy, znajomości języków obcych, pożądanemu poziomowi wykształcenia oraz kwalifikacji związanych z obsługą komputera.

Gry znajdują coraz szersze zastosowanie w biznesie i coraz częściej wykorzystywane są w celu motywowania, poszerzania wiedzy oraz rozwijania umiejętności pracowników. Nowością jest zastosowanie gier w odniesieniu do specjalistów HR oraz menedżerów – jednak to właśnie symulacje z ich udziałem mogą najbardziej przełożyć się na wyniki finansowe firmy.

Nawet jeśli właśnie zaproponowano nam stanowisko marzeń, nie zgadzamy się od razu. To jedna z tych chwil, kiedy trzeba zachować zimną krew.

Ogólnoświatowy niedobór talentów pogłębia się i przekształca w długofalowy kryzys. Jak pokazują wyniki opublikowanego przez firmę doradztwa personalnego ManpowerGroup raportu “Niedobór talentów”, problemy w znalezieniu poszukiwanych kandydatów zgłasza blisko połowa, bo 45%, pracodawców w Polsce. Skala zjawiska osiągnęła najwyższy od ostatnich 6 lat poziom, prześcigając również odsetek globalny, który wynosi 40%. Wynik dla naszego kraju jest też wyższy niż te odnotowane dla regionu EMEA, dla którego uzyskano notę 36%, czy też regionu Ameryki Południowej i Północnej, gdzie na zmaganie się z problemem wskazało 42% przedsiębiorców.

Wraz z nadejściem grudnia nadchodzi pełnia sezonu na prace tymczasowe w okresie świątecznym. W tym czasie prawdziwy boom przeżywają sektor handlowy, logistyczny i promocyjny. To powoduje, że wzrost zapotrzebowania na pracowników potrafi być nawet o 50% wyższy niż innych miesiącach, a w warunkach rekordowo niskiego bezrobocia oznacza to zwiększone trudności rekrutacyjne. Dlatego w tym roku przy pracach świątecznych spotkamy więcej pracowników z Ukrainy. Z danych Work Service wynika, że w tym roku średnie stawki godzinowe przekraczają 13 zł brutto, a więc poziom wynagrodzenia, który od stycznia będzie stanowił nową godzinową płacę minimalną.

Jedynie 3,5% kandydatów do pracy nie szuka dodatkowych informacji o firmie, do której zamierza aplikować – wynika z ankiety międzynarodowego serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl. Pozostałe 96,5% sprawdza potencjalnego pracodawcę. Gdzie szukają i jakie informacje chcieliby uzyskać?

Co piąty Polak planuję w najbliższych miesiącach zmienić miejsce swojego zatrudnienia. Jednak 1 na 7 pracowników nie wie w jaki sposób je znaleźć – wynika z badania MIllward Brown dla Work Service S.A. Nadal najchętniej szukamy pracy przez znajomych i internet, ale te metody zaczynają tracić na popularności. Dla niemal 60% badanych, główną motywacją do zmiany pracodawcy jest uzyskanie wyższego wynagrodzenia.