
Zmieniające się realia rynku zmuszają firmy do poszukiwania nowych sposobów dotarcia do odpowiednich talentów. Zamiast przeglądać kilkaset CV na jedno stanowisko, rekruterzy coraz chętniej decydują się wziąć sprawy w swoje ręce i aktywnie poszukują kandydatów przez platformy do matchmakingu.

Generacja Z stanowi około 23,4% populacji Polski (według raportu Newspoint, obejmując osoby urodzone po 1995 roku). To pokolenie, które dorastało z internetem, smartfonami i mediami społecznościowymi - są digital natives, korzystającymi z cyfrowych technologii od wczesnego wieku. Ich podejście do konsumpcji, pracy i komunikacji wymusza na firmach, także tych z branży sprzedaży bezpośredniej, dostosowanie strategii do nowych realiów. Jak sprostać oczekiwaniom najmłodszych klientów i dystrybutorów?

Młodzi ludzie po 26. roku życia nie mogą korzystać już z niektórych przywilejów związanych m.in. z ulgami podatkowymi. Tym samym ich dochód w zależności od umowy może ulec zmianie. Zobacz, jakie przywileje tracisz i co się zmienia w wypłacie, gdy skończysz 26 lat.

93 proc. polskich pracowników biurowych popiera wprowadzenie skróconego czasu pracy – wynika z badania portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it przeprowadzonego pod koniec czerwca br. Główne motywacje Polaków to chęć spędzania większej ilości czasu z rodziną i bliskimi (62,3 proc.), dodatkowy czas na rozwój pasji i hobby (48,3 proc.) oraz odpoczynek i regenerację (47,4 proc.). Ponadto, ponad połowa uważa, że zmiana byłaby korzystna nie tylko dla nich, ale i dla firmy. Sceptycy obawiają się za to, że w praktyce będą pracować tyle samo oraz, że skrócony czas pracy utrudni wykonanie zadań służbowych w stosownym czasie.

Przed rozpoczęciem zatrudnienia w branży gastronomicznej oraz innych sektorach niezbędne jest uzyskanie orzeczenia sanitarno-epidemiologicznego, potocznie nazywanego książeczką sanepidowską. Obecnie całą procedurę można przeprowadzić online dzięki platformie Ksiazeczka-Sanepidowska.pl.

73 proc. polskich przedsiębiorstw planuje zatrudnienie pracowników dorywczych w III kwartale tego roku. To najwyższy wynik w historii badania „Wskaźnik Pracy Dorywczej”, realizowanego od 2023 roku na zlecenie Agencji Pracy Natychmiastowej Tikrow. Największe zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych odnotowano
w branży produkcyjnej.

Jabra, wiodąca na świecie marka profesjonalnych rozwiązań audio, ogłosiła dziś wyjątkową współpracę z Happiness Research Institute, której celem było sprawdzenie, czy sztuczna inteligencja może wpływać na coś więcej niż tylko poprawę wydajności. Globalna inicjatywa bada związek między generatywną AI (GenAI) a dobrym samopoczuciem w pracy i życiu codziennym. Choć większość rozmów na temat AI koncentruje się na wydajności, prawdziwy potencjał tej technologii może leżeć w obszarze bardziej ludzkim – szczęściu.

Dla wielu młodych to pierwszy kontakt z dorosłością. Pierwsze pieniądze. Pierwsze decyzje. I – niestety – pierwsze pułapki.

Decyzja o przekazaniu obsługi kadrowo-płacowej na zewnątrz to duży krok w stronę porządkowania procesów personalnych i odciążenia organizacji. Jednak to, czy outsourcing przyniesie oczekiwane korzyści, zależy przede wszystkim od właściwego wyboru partnera. Rynek usług HR rozwija się dynamicznie, a oferty różnią się zakresem, jakością obsługi i standardami bezpieczeństwa. Jak więc podejść do wyboru dostawcy usług, aby zadbać o interesy firmy i pracowników?

Coraz więcej młodych ludzi szuka sposobów na zdobycie doświadczenia zawodowego, które można łączyć z nauką, życiem osobistym i innymi zobowiązaniami. Jednym z modeli, który im to umożliwia, jest sprzedaż bezpośrednia — elastyczna forma działalności oparta na mikroprzedsiębiorczości, oferująca nie tylko źródło dochodu, ale także praktyczną szkołę biznesu. W Polsce w tym sektorze działa około 800 tysięcy osób, a jego rola w edukacji przedsiębiorczej młodego pokolenia systematycznie rośnie.

Najmłodsi pracownicy (pokolenie Z) częściej niż starsi koledzy stosują zaimki zgodne z preferencjami osób niebinarnych i transpłciowych w polskich organizacjach – wynika z badania portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it, które analizuje zmiany w komunikacji zawodowej. Jednocześnie, co czwarta z osób w wieku 25-34 lata deklaruje, że nie stosuje zaimków, które ich zdaniem stoją w sprzeczności z płcią biologiczną. Niejasna jest też kwestia feminatywów w środowisku korporacyjnym – ponad 45 proc. kobiet oczekuje ich używania, ale blisko 37 proc. wciąż woli formy męskie.

Wraz ze wzrostem średniej długości życia rynek pracy znajduje się w momencie dość sporej różnorodności pokoleniowej. Każde pokolenie aktywne na rynku, czyli generacja X, Y i Z wnosi swój wkład, tworząc nieco odmienne środowisko współpracy. Jest to również wyzwanie dla menedżerów, którzy muszą pogodzić w firmie różne pokolenia. Jak to zrobić? Wystarczy poznać ich podejście do pracy i zrozumieć, czego oczekują.

Niemal połowa pracowników korzystających z AI (47 proc.) nie wie, jak osiągnąć poziom produktywności wymagany przez ich pracodawców - podaje „Raport Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy” Manpower Group & rocketjobs.pl. Ponadto aż 3/4 z nich uważa, że narzędzia AI zamiast ułatwić pracę, zwiększyły ich obciążenie i wpłynęły negatywnie na efektywność. Presja na jej osiągnięcie ze strony pracodawców pogarsza kondycję psychiczną pracowników.

Analitycy rynku pracy są zgodni: rok 2025 będzie czasem dalszych zmian. Część z nich będzie zależała od lokalnych nastrojów i koniunktury, ale wiele będzie miało charakter globalny. Great Place To Work® przeanalizował dane dotyczące amerykańskiego rynku pracy, aby nakreślić prawdopodobne trendy. Są punkty styczne z prognozami dla polskiego rynku.

Menedżerowie z pokolenia millenialsów to globalnie najbardziej obciążona grupa pracowników - podaje „Raport Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy” Manpower Group & rocketjobs.pl. Ponad połowa z nich (53 proc.) przyznaje, że doświadcza umiarkowanego lub wysokiego poziomu stresu w środowisku pracy. Wśród przyczyn nadmiernego obciążenia wymienia się presję na nieustanny wzrost efektywności związany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.