Atmosfera panująca na rozmowie kwalifikacyjnej jest oficjalna, ale przyjazna. Kandydat powinien pilnie słuchać, odpowiadać na pytania i mieć pozytywne nastawienie względem swojego zgłoszenia. Należy się odprężyć oraz wyczerpująco i z przekonaniem odpowiadać na zadawane pytania.
Pracodawca będzie oczekiwał wykazania kompetencji kandydata względem danej posady na konkretnych przykładach. Ważnymi czynnikami są także punktualność, wygląd i motywacja.
Zazwyczaj przeprowadza się tylko jeden etap rozmów, którym czasem towarzyszą sprawdziany umiejętności technicznych kandydatów i zdolności rozwiązywania problemów. Rozmowa kwalifikacyjna trwa na ogół 30-40 minut. Testy zaś 20-30 minut. Wygląd kandydata, postawa oraz uwaga kandydata nie będą oceniane, ale na ich podstawie uczestnicy spotkania wyrabiają sobie o nim zdanie, dlatego są istotne.
Ponieważ główny nacisk kładzie się na kompetencje i znalezienie osoby, która odpowiadałaby profilowi danej posady, w niewielkim stopniu lub wcale nie porusza się kwestii pozazawodowych. Motywacja kandydata powinna jasno wynikać ze zgłoszenia lub odpowiedzi udzielanych na pytania osoby prowadzącej rozmowę kwalifikacyjną. Kandydat nie ma także obowiązku szczegółowego omawiania swoich zainteresowań pozazawodowych, chyba że używa ich jako przykładów ilustrujących odpowiedź na zadane pytanie.
Często prosi się kandydatów, by podali przykład problematycznej sytuacji z własnego życia i opowiedzieli, jak sobie z nią poradzili. Kandydat może zostać także poproszony o przytoczenie przykładu sytuacji, kiedy coś poszło nie tak, i opisanie podjętych działań zaradczych lub o wymienienie swoich wad. W takim przypadku kandydat powinien udowodnić, że wie, jak radzić sobie z własnymi słabościami.