Nie obowiązuje z góry ustalony schemat rozmowy, chociaż można spodziewać się pytań dotyczących:
• ogólnych informacji o kandydacie (miejsce urodzenia, studia, rodzina itp.),
• CV: wykształcenie i szkolenia, doświadczenia zawodowego, innych zajęć i hobby,
• motywacji do pracy w przedsiębiorstwie i na oferowanym stanowisku,
• umiejętności interpersonalnych i społecznych (pytania otwarte o kandydata, jego podejście do różnych kwestii, cechy osobowe i słabe strony).
W drugiej części osoba prowadząca rozmowę udzieli kandydatowi informacji o firmie i stanowisku. Na tym etapie kandydat może zapytać o autonomię i szczeble zwierzchnictwa, wymogi dotyczące podróży służbowych, godziny pracy, oczekiwane zarobki itp.
Na zakończenie pracodawca z reguły informuje kandydata, kiedy może on spodziewać się decyzji. Następnie kandydat powinien podziękować za spotkanie.
Rozmowy kwalifikacyjne w formie wideo- konferencji i za pośrednictwem Skype'a nie są zbyt powszechne, ale mogą być coraz częściej stosowane na etapie wstępnej selekcji kandydatów z zagranicy.