Pracodawcy zwracają szczególną uwagę na to, czy kandydat posiada wymagane kwalifikacje.
Spotkania mają określony porządek. Rozpoczyna je luźna rozmowa o pogodzie, dojeździe na miejsce spotkania lub na inny ogólny temat. Następnie odbywa się krótka prezentacja - najpierw przedsiębiorstwa, później kandydata. Na koniec spotkania kandydat może zadać kilka pytań dotyczących stanowiska, wynagrodzenia, warunków pracy, rodzaju umowy, urlopu, dodatkowych świadczeń itp.
Pod koniec spotkania kandydat dowiaduje się, jak będzie przebiegać dalsza procedura. Atmosfera rozmów jest z reguły przyjazna i bezpośrednia i takiego też nastawienia oczekuje się od kandydatów. Nie wolno zapominać o utrzymywaniu stałego kontaktu wzrokowego.
Rozmowa dotyczy głównie tematów zawodowych. Najczęściej zadawane pytania dotyczą mocnych i słabych stron kandydata, jak również tego, jak widzi swoją przyszłość za 3-5 lat. Nie zadaje się pytań podchwytliwych. Dodatkowo, na zakończenie rozmowy, mogą pojawić się tematy niezwiązane z pracą, takie jak zwierzęta domowe, dzieci, sport czy inne zainteresowania.