Dobrze jest wcześniej zebrać informacje o przedsiębiorstwie - na temat składu zarządu, liczby pracowników, sektora gospodarki, w którym przedsiębiorstwo działa, konkurencji oraz klientów. Warto zapoznać się z polityką ochrony środowiska stosowaną przez przedsiębiorstwo, z jego podejściem do koncepcji sprawiedliwego handlu oraz kwestii społecznych i etycznych. Warto dowiedzieć się, jaki jest ogólny wizerunek przedsiębiorstwa i jaka jest jego reputacja jako pracodawcy.
Najbardziej typowe pytania dotyczące osobistych kompetencji to pytania o mocne i słabe strony, elastyczność oraz możliwość zmiany miejsca zamieszkania, dyspozycyjność oraz oczekiwania odnośnie do wynagrodzenia.
Osoby prowadzące rozmowę kwalifikacyjną oceniają znajomość języka niezbędnego w pracy, ubiór, maniery, ton głosu oraz szacunek okazywany rozmówcom. Należy być odpowiednio przygotowanym i umieć właściwie odpowiadać na pytania podchwytliwe.
Ważne jest, aby podawać przykłady sytuacji, które się odnoszą do udzielonych odpowiedzi i mogą potwierdzić ich prawdziwość. W razie gdy w pracy wymagana jest znajomość języków obcych, pracodawca może zacząć mówić w takim języku w trakcie rozmowy, dlatego należy uczciwie opisać znajomość języków obcych w CV.