Celem pracodawcy przeprowadzającego rozmowę jest nawiązanie dialogu, który umożliwi bliższe poznanie kandydata, jego kwalifikacji oraz oczekiwań względem pracy. W trakcie rozmowy zostaną zatem poruszone również takie kwestie, jak godziny i dni pracy oraz zakres zajęć i obowiązków na danym stanowisku. Rozmowa kwalifikacyjna prowadzona jest w sposób przyjacielski, ale także obiektywny i bezstronny.
Kandydaci powinni mieć gruntowną wiedzę na temat przedsiębiorstwa, czyli tego, co produkuje, jaka jest jego wielkość, czy jest scentralizowane, czy też nie, i czy posiada siedzibę za granicą, a także orientować się, jak jest postrzegane i jaki profil prezentuje.
Ważna jest komunikacja werbalna. Sposób wysławiania się i prezentacja powinny odpowiadać rodzajowi pracy, o którą ubiega się kandydat (należy jasno określić motywację do pracy, zakomunikować swoje umiejętności społeczne, umiejętność pracy w zespole, autorytet i umiejętności przywódcze, odporność na stres oraz elastyczność). Należy zwracać uwagę na komunikację niewerbalną, zwłaszcza punktualność, nastawienie, kontakt wzrokowy, gestykulację oraz wyraz twarzy.