Kandydat zainteresowany ofertą pracy może złożyć swoje zgłoszenie drogą elektroniczną lub telefonicznie.
Porównując CV z wymaganiami na danym stanowisku, osoba odpowiadająca za rekrutację zdecyduje, czy warto przeprowadzić rozmowę z kandydatem. W przypadku miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji (lekarzy, inżynierów) ważny jest list motywacyjny, którego długość nie powinna przekraczać dwóch stron. List motywacyjny jest zbyteczny w przypadku stanowisk dla pracowników niewykwalifikowanych i o niskim poziomie wykształcenia.
Pracodawcy mogą zorganizować więcej niż jedną rozmowę kwalifikacyjną. Wówczas pierwsza rozmowa z kandydatem odbywa się zazwyczaj telefonicznie. Przeprowadzając rozmowę kwalifikacyjną przez telefon, osoba rekrutująca dokonuje weryfikacji autentyczności informacji podanych w CV i prosi kandydata o bardziej szczegółowy opis jego umiejętności, zdolności i doświadczenia zawodowego. Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna trwa na ogół 10-15 minut.