Praca - artykuły, informacje

tag
Od wielu miesięcy liczba bezrobotnych Polaków przekracza 2 mln, a stopa bezrobocia rejestrowanego oscyluje wokół 13-14 %. Mimo to część firm, szczególnie tych z branży przemysłowej, ma poważne problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Jak wskazują polscy przedsiębiorcy, główną przyczyną jest niedopasowanie systemu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.
W pierwszym kwartale najwięcej ofert pracy – 31% - dotyczyło pracy w branży IT. Największy wzrost popytu na pracowników w analizowanym okresie zanotowała kategoria Logistyka / Zakupy / Transport. Zapotrzebowanie na specjalistów tej branży wzrosło ponad 6-krotnie. Najczęściej poszukiwanymi kandydatami byli programiści, inżynierowie i przedstawiciele handlowi. Łączna liczba ofert pracy w pierwszym kwartale 2014 była większa o ponad 30% w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku.
W lutym najwięcej - prawie jedna trzecia firm (31 proc.) – poszukiwała kandydatów do pracy w branży IT. Pracodawcy rekrutowali również do finansów / księgowości / controllingu oraz sprzedaży. W obu przypadkach stanowiły one 11 proc. ogółu opublikowanych ofert pracy. W poprzednim miesiącu największą dynamikę wzrostu liczby ofert pracy odnotowano w kategorii logistyka / zakupy / transport. Całkowita liczba ofert pracy w porównaniu do stycznia tego roku wzrosła o 17 proc., natomiast w stosunku do lutego ubiegłego roku zwiększyła się o prawie 26 proc.
Badania dwojga amerykańskich naukowców: Joann Prause oraz Davida Dooleya przekonują, że praca poniżej własnych ambicji i posiadanych kwalifikacji jest ważnym problemem społecznym i psychologicznym w wymiarze globalnym. Jedną z wielu stosowanych w języku angielskim nazw określających sytuacje, gdy pracownik wykonuje jakąś pracę, jednak praca ta z różnych powodów nie daje mu satysfakcji jest underemployment. Dosyć trudno termin ten przetłumaczyć na język polski, możemy przyjąć, że niezłym określeniem jest nieadekwatne zatrudnienie.
Według przebadanych przez Michael Page 3800 pracowników sektora finansowego na świecie aktywne poszukiwanie zatrudnienia poprzez media społecznościowe, nawet te specjalizujące się w kontaktach biznesowych, jak LinkedIn, czy Goldenline nie jest skuteczne. Pomimo że 58 proc. respondentów badania posiada konto i jest aktywna w LinkedIn, tylko 33 proc. używa tego kanału do poszukiwania pracy. 1/4 twierdzi, że wykorzystuje LinkedIn w kontaktach biznesowych, ale tylko tych nie związanych z rekrutacją.
Jedynie 45 proc. osób pracujących w Polsce jest skłonna przyznać, że menedżerowie dostrzegają w nich ludzi. To wynik ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego w 2013 r. na zlecenie Great Place to Work® Institute Polska. Ten wynik wyraża żal, a nawet bardzo poważny zarzut pracowników wobec zatrudniających ich organizacji.
Codziennie rano, bez względu na pogodę, stan ducha i ciała, wstajemy z łóżka i idziemy do pracy. Czy chodzi tylko o przyziemną potrzebę zarabiania pieniędzy? A może motywuje nas coś więcej? Z ostatniego badania Randstad Award wynika, że pracownicy dopiero na piątym miejscu wymieniają wysokość wynagrodzenia jako czynnik, który wpływa na wybór pracodawcy. Jako bardziej istotne wskazali stabilną sytuację firmy, bezpieczeństwo zatrudnienia, przyjazną atmosferę i interesującą pracę.
Ankieta, przeprowadzona przez Monster Worldwide, Inc. ujawnia, że ponad połowa respondentów nie czuje się komfortowo dyskutując na temat płacy ze swoimi kolegami z pracy. Ankieta dowodzi także, że istnieją duże różnice między poszczególnymi kontynentami – tylko co czwarty Amerykanin swobodnie rozmawia o zarobkach w porównaniu do 43 proc. Europejczyków niemających z tym problemu.
Poszukiwanie talentów oraz trudności związane ze znalezieniem odpowiednich osób to problem globalny. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Michael Page wśród menedżerów oraz dyrektorów HR na świecie.
Direct search to metoda bezpośredniego poszukiwania pracowników, najczęściej wysokiej klasy specjalistów oraz menegerów średniego i wyższego szczebla, których umiejętności i kwalifikacje są rzadkie na rynku. Bywa on utożsamiany z poszukiwaniem osób wewnątrz różnych firm przez np. head hunterów, ale i agencje pracy z powodzeniem stosują tą metodę.
Praca działu HR to już nie tylko prowadzanie rekrutacji. Jak wynika z przeprowadzonego przez Michael Page badania „Globalny Barometr HR 2013”, równie ważne jest utrzymywanie satysfakcji pracowników z zatrudnienia. I to również w okresie gorszej koniunktury gospodarczej.
McDonald's Polska planuje zatrudnić co najmniej tysiąc nowych pracowników do końca roku. Nowe miejsca pracy związane są przede wszystkim z dynamicznym rozwojem tej sieci restauracji w całym kraju, czego – mimo ogólnie panującego spowolnienia gospodarczego – firma nie zamierza zaprzestać. Jak podkreślają przedstawiciele McDonald’s Polska, na brak zainteresowania ze strony kandydatów do pracy nie mogą narzekać.
Według najnowszych badań, aż 82% pracowników jest motywowanych za pomocą premii finansowych. Niewiele mniej, bo 78% jest zachęcanych do pracy szkoleniami podnoszącymi ich kwalifikacje. Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że już nie tylko dodatkowe gratyfikacje finansowe, ale również inwestowanie w rozwój osobisty pracowników, przynosi wymierne korzyści.
W dzisiejszych czasach pracownicy coraz częściej stawiają na rozwój osobisty, spełnienie zawodowe, awans. Jedną z możliwości rozwoju jest headhunting. Rodzi się więc pytanie: czym jest headhunting widziany od strony pracownika?
Grupa Allegro, zatrudniająca w Polsce ponad 500 specjalistów IT, poszukuje nowych pracowników. Na zatrudnienie w Poznaniu, Warszawie, Toruniu i Wrocławiu mogą liczyć przede wszystkim Programiści PHP, Java, Testerzy i specjaliści do działu infrastruktury.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy
 
Polityka Prywatności