Własna firma - informacje

Przedsiębiorczość wśród kobiet

przedsiębiorcza kobieta
Dział: Własna firma

Kobiety w Unii Europejskiej stanowią ponad 50% populacji, ale tylko 1/3 przedsiębiorców. Jak oceniają eksperci Polska ma bardzo dobre warunki dla rozwoju przedsiębiorczości wśród kobiet. Polki, podobnie jak inne kobiety w Europie są lepiej wykształcone niż mężczyźni częściej studiują i mają duży potencjał rozwoju.

Komisja Europejska w strategii Europa 2020 zwraca uwagę na istotną rolę kobiet na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Zgodnie z założeniami programu do 2020 roku stopa zatrudnienia kobiet i mężczyzn w wieku 20 – 64 lata ma wynieść 75%. Takie założenia mogą być osiągnięte poprzez zwiększenie zatrudniania, w szczególności kobiet. 

Z danych OECD, pokazujących udział kobiet pracujących na własny rachunek wśród ogółu pracujących wynika, że od lat Polska zajmuje czołowe miejsce w tej kategorii (szóste miejsce). Dane OECD wskazują również, że wskaźnik liczby zakładanych start up’ów powoli wraca do poziomu sprzed kryzysu. Wielu przedsiębiorców w sektorze usług widzi potencjał i szanse w obecnej  sytuacji. Jednak kobiety mniej chętniej niż mężczyźni podejmują decyzje o zakładaniu nowego, własnego przedsiębiorstwa.

- Nie ma przedsiębiorczości męskiej i żeńskiej. Na szczęście pewne stereotypy odchodzą w przeszłość. Zmieniają się również wzorce kulturowe. Dzisiaj kobiety charakteryzuje otwartość na zmiany, coraz częściej są skłonne do podejmowania ryzyka. Oczywiście poza życiem zawodowym jest to prywatne. Kobieta ma wiele ról do pogodzenia – m .in życie zawodowe i macierzyństwo. Dlatego ważne jest by powstały odpowiednie rozwiązania wspierające kobiety w życiu gospodarczym naszego kraju. Niezbędny jest również dostęp do wiedzy, informacji, szczególnie dla kobiet pochodzących z mniejszych miejscowości oraz mentoring, współpraca z doświadczonymi przedsiębiorcami dla młodych kobiet, które szukają przepisu na sukces - mówi Olga Kozierowska, dziennikarka, autorka programu Sukces pisany szminką,  ekspert Narodowego Programu Przedsiębiorczości. 

Kobiecy pomysł na własny biznes

W finałowej 10-tce pierwszego konkursu Narodowego Programu Przedsiębiorczości, skierowanego do młodych przedsiębiorców znalazły się cztery kobiety. Ich motywy podjęcia pracy na własny rachunek są różne: brak zatrudnienia w zawodzie, chęć spróbowania własnych sił.

W dogrywce trójki  finalistów o pierwsze miejsce walczyła Anna Niepala, mama i architekt, autorka stelażu Frozzi do budowania bezpiecznego iglo dla dzieci. Do konkursu Narodowego Programu Przedsiębiorczości Anna Niepala zgłosiła „Mikrokosmos” – innowacyjny sposób kreowania dziecięcej przestrzeni.

- Razem we współpracy z psychologiem dziecięcym stworzymy projekt „uszyty na miarę" konkretnego dziecka - dostosowany do jego profilu psychologicznego, w zgodzie z jego pasjami i predyspozycjami. Współpraca architekta i psychologa z dzieckiem oraz jego rodzicami pozwoli na profesjonalną aranżację dowolnego dziecięcego wnętrza w taki sposób, aby stało się ono prawdziwym królestwem zabawy, a także nauki i odpoczynku – mówi A. Niepala, autorka projektu Mikrokosmos.

Anna Maria Kowalska jest absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Jej pomysł na własny biznes to połączenie pasji, wykształcenia i troski o miejską przestrzeń: - Za trzydzieści lat o tym, jak wygląda Polska będą decydować dzisiejsze kilkulatki. Żeby przyszli dorośli potrafili świadomie myśleć o architekturze, trzeba ich jeszcze jako dzieci oswoić ze świadomością, że krajobraz miejski można aktywnie zmieniać. A jak pokochać architekturę, jeśli nie dzięki warsztatom, podczas których można zbudować miasto z czekolady, wafelków i piernika, konstruować wysokie wieże z bambusowych tyczek (na które można się później wspinać!), czy projektować po swojemu fasadę tekturowego Pałacu Kultury i Nauki?- mówi A. Kowalska, autorka Archidzieciaków

 Z uwagi na rosnącą w społeczeństwie świadomość dotyczącą ochrony i profilaktyki zdrowia zainteresowanie usługami fizjoterapeutycznymi staje się coraz większe. Dostrzegając pewną niszę, wykorzystując swoje wykształcenie oraz pracę w organizacji „Fizjoterapia Polska”  Ilona Menżyńska chce założyć własne Centrum rehabilitacji. Czym będzie wyróżniał się jej biznes? - Podstawą działania mojego centrum rehabilitacji jest zaoferowanie nowej jakości usług fizjoterapeutycznych oraz stworzenie miejsca, w którym pomoc w powrocie do zdrowia będą mogły uzyskać osoby uprawiające sport oraz pacjenci z problemami układu mięśniowo-szkieletowego i neurologicznego. Główną zaletą fizjoterapii jest możliwość uniknięcia zabiegów operacyjnych oraz brak konieczności przyjmowania leków obciążających organizm. Dzięki temu ta forma leczenia zachowawczego jest coraz częściej preferowana przez pacjentów – mówi I. Menżyńska, autorka Fizjosportu

 Podczas ostatniej Olimpiady, Polska reprezentacja badmintona pokazała wielką klasę. Serca Polaków w ostatnim czasie podbił tenis, a może przyszedł czas na badmintona? Jagoda Moczarny, finalistka konkursu widzi w tej dyscyplinie duży potencjał:

- Jedną ze ścieżek do sukcesu dla wielu nowych przedsiębiorstw jest znalezienie swojej niszy rynkowej. Na sportowej mapie Bydgoszczy brakuje klubu, w którym można zagrać w badmintona. Moim marzeniem jest stworzyć miejsce, gdzie wolny czas będą spędzać całe rodziny, młodzież postawi swoje pierwsze kroki na korcie, a doświadczeni zawodnicy do ostatniego tchu będą walczyć o każdy punkt. Dwa profesjonalne korty do badmintona, malownicze położenie nad brzegiem Brdy, bezpośrednie sąsiedztwo klubu squashowego, duży parking... Kto wie, może to początek rakietowego centrum Bydgoszczy – mówi J. Moczarny, autorka pomysłu na korty do gry w badmintona.



W informacjii wykorzystano dane: OECD, Promote entrepreneurship to exit the crisis, raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2011

Źródło: Narodowy Program Przedsiębiorczości PARP

data ostatniej modyfikacji: 2013-03-13 12:13:39
Komentarze
W każdej firmie zdarza się, że pracownicy muszą załatwić prywatną sprawę w godzinach pracy czy też wyjść z firmy wcześniej. W jaki sposób pracodawca może uregulować te kwestie tak, by nie wprowadzać zbędnej biurokracji, a jednocześnie utrzymać płynną organizację pracy?

Ostatni kwartał roku to moment, który firmy często wykorzystują na kompleksowe podsumowanie wyników przedsiębiorstwa oraz pracy zespołów, managerów i poszczególnych pracowników. Sięgają wówczas po pomoc audytorów, dokonujących realnej diagnozy kondycji oraz zasobów przedsiębiorstwa. Jednym z elementów kontroli jest wywiad z pracownikami. Ten jednak dla wielu zatrudnionych wiąże się ze stresem czy lękiem przed jego konsekwencjami.
Jesteśmy jedną z najtańszych firm w Polsce !!! Firma Tax-Pol od wielu lat jest liderem na rynku polskim oferując zwrot podatku z Holandii, Niemiec, Belgii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Irlandii, Australii, Nowej Zelandii, USA, Kanady.
Rozliczamy także wszelkiego rodzaju dodatki/zasiłki.
Zaufało nam już tysiące klientów.
Wypełnij FORMULARZ on-line, a będzie taniej 5%!
Wiele osób utożsamia rozwój ze zmianą stanowiska, a zwłaszcza z awansem pionowym. Warto jednak pamiętać, że to określenie ma dużo głębsze znaczenie. W branży FMCG, mówiąc o rozwoju pracowników, mamy na myśli stałe zdobywanie nowych umiejętności zawodowych, stawianie sobie kolejnych wyzwań i nieustanne podnoszenie poprzeczki. Ścieżka kariery zależy tu tylko od Ciebie!
W październiku ruszył Program Ambasador Banku BNP Paribas skierowany do najlepszych studentów zainteresowanych branżą bankową. 12 ambasadorów będzie reprezentowało i promowało działania banku na uczelniach. W zamian za to studenci będą mieli okazję m.in. poznać firmę oraz wziąć udział w projektach i warsztatach z różnych dziedzin.