Get the job – poradnik rekrutacyjny początkującego programisty

Dział: praca.studentnews.pl

Mogłoby się wydawać, że wraz z ukończeniem studiów przed absolwentami kierunków technicznych kariera w branży IT stoi otworem. Jednak zanim przyszły programista lub tester zdobędzie pracę marzeń, wymagana jest m.in. weryfikacja jego wiedzy, umiejętności oraz kompetencji miękkich. Jednym z najtrudniejszych etapów jest rozmowa kwalifikacyjna. Jak wygląda rekrutacja w firmie IT? Do jakich pytań i zadań warto się przygotować?

Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z podstawowych, a zarazem stresujących elementów procesu rekrutacji. Od jej przebiegu zależy przyszłość kandydata w danej organizacji. O poszczególnych etapach, najtrudniejszych pytaniach oraz najczęściej popełnianych błędach, opowiada Adrianna Wojewoda, Recruitment Department Coordinator w firmie Altimi.

Czy każda rozmowa kwalifikacyjna w software house'ach wygląda tak samo?

Poszczególne etapy oraz przebieg rozmowy zależą przede wszystkim od procedur rekrutacyjnych obowiązujących w danej firmie oraz stanowiska, na jakie dany kandydat aplikuje. Ważne jest także to, czy przyszły pracownik będzie pracował nad projektem wewnętrznym, czy bezpośrednio dla lub w strukturach wewnętrznych klienta. Można natomiast wyłonić kilka etapów, które w firmach IT mogą wyglądać podobnie. Pierwszy kontakt z potencjalnym kandydatem, inicjowany przez dział rekrutacji, odbywa się drogą telefoniczną. Jest to etap wstępny, podczas którego specjalista ds. rekrutacji weryfikuje doświadczenie kandydata pod kątem stażu, technologii i zrealizowanych projektów - zarówno komercyjnych, jak i prywatnych. Na tym etapie sprawdzana jest także komunikatywność, która może okazać się niezbędną umiejętnością w przypadku przyszłych kontaktów z klientem lub pracy zespołowej. Rekruter prosi o krótki opis wybranego projektu, którym kandydat może się pochwalić. W ten sposób weryfikujemy, czy przyszły pracownik, kontaktując się z klientem, będzie posiadał umiejętność opowiadania o realizowanym zadaniu, wyjaśniania nieścisłości i rekomendowania rozwiązań. Pozytywnie oceniane są wypowiedzi jasne, proste, angażujące. W oparciu o manual opracowany we współpracy z lektorem, sprawdzamy także poziom znajomości j. angielskiego. Pytania dostosowane są do poziomu znajomości języka kandydata.

Rozmowa telefoniczna zakończyła się sukcesem - kandydat otrzymuje zaproszenie na spotkanie rekrutacyjne. Jak się do niego przygotować?

Jeżeli rekrutacja przeprowadzona zostanie przez klienta, nasz specjalista, podczas rozmowy telefonicznej, przygotowuje kandydata do spotkania. Przekazuje wszelkie niezbędne informacje o kliencie - nie tylko jakie ma wymagania względem kompetencji, ale także stroju, sposobu komunikacji czy stylu pracy. Po zakończeniu rozmowy kandydat otrzymuje maila z podsumowaniem i zaproszenie na spotkanie. Przygotowując się do niego warto poprosić rekrutera o ofertę pracy. Dzięki temu dowiemy się m.in. tego, z jakich technologii będziemy przepytywani. Przeprowadźmy także własny research, odwiedźmy stronę internetową klienta. To pozwoli nam poznać profil działalności firmy, ofertę, branżę i przełożyć zdobyte informacje na własne doświadczenie.

Jakie pytania i zadania mogą pojawić się podczas spotkania rekrutacyjnego? Które z nich sprawiają kandydatom najwięcej trudności?

W spotkaniu rekrutacyjnym do projektu wewnętrznego uczestniczą najczęściej specjalista działu rekrutacji, deweloper i/lub project manager, którzy przeprowadzają weryfikację wiedzy technicznej. Pytania dotyczą takich kwestii, jak doświadczenie kandydata czy znajomość danych technologii. Kandydaci otrzymują do rozwiązania zadania techniczne z obszaru IT oraz pytania logiczne, które mają na celu sprawdzenie analitycznego myślenia oraz tego, jak kandydat podchodzi do danego tematu czy problemu. W internecie możemy znaleźć wiele przykładów zadań rekrutacyjnych, np. "Co robisz, kiedy orientujesz się, że w kodzie jest bug?" albo "Załóżmy, że dostajesz zadanie by…" i tu pojawia się trudne do wykonania zadanie - "Co robisz?".

Z kolei specjalista ds. rekrutacji może zapytać nas o to, co robimy w sytuacjach stresowych, aby opanować zdenerwowanie. Pojawiają się także pytania o konferencje i szkolenia IT, w których kandydat brał ostatnio udział, jak rozumie pojęcie "jakości", jakie są jego mocne i słabe strony. Zadania te mają na celu weryfikację kompetencji miękkich kandydata - komunikatywności, podejścia do pracy, motywacji, umiejętności prezentacji własnego punktu widzenia, samodzielności, umiejętność pracy w zespole czy zaangażowania. Warto przygotować się także na pytania o zainteresowania i hobby.

Co w sytuacji, gdy rekrutacja prowadzona jest do projektu zewnętrznego i w spotkaniu uczestniczy (lub nawet prowadzi je) klient?

Kandydat powinien być przygotowany na to, że po zakończeniu spotkania klient może poprosić go o rozwiązanie zadania lub testu. Może to być test teoretyczny w formie zadania domowego, na rozwiązanie którego kandydat ma 30-45 minut, bez możliwości przerywania i odkładania go na później. Może to być także test 2-poziomowy podczas spotkania - praktyczny i pisemny.

Z kolei rozmowy rekrutacyjne z klientami zagranicznymi prowadzone są najczęściej poprzez Skype'a i wideokonferencje. W tym przypadku warto pamiętać o kilku kwestiach - mówić głośno i wyraźnie, utrzymywać kontakt wzrokowy, zadbać o odpowiednie warunki - tło powinno być neutralne, ubiór stosowny, miejsce odpowiednie. Nie przeprowadzamy takich rozmów w parku, w pracy, ani w miejscu publicznym. Ważna jest komunikatywność i odpowiednia prezencja.

Ostatnia rada dla osób aplikujących?

Liczy się otwartość i chęć rozmowy. Pokażmy, że zależy nam na pracy na dym stanowisku. Jeżeli przed spotkaniem pojawią się pytania - zwróćmy się z nimi do rekrutera. Specjalista bardzo chętnie nam pomoże i rozwieje wszelkie wątpliwości. Jeżeli z jakichś względów nie możemy stawić się na spotkaniu w ustalonym terminie - niezwłocznie poinformujmy o tym fakcie potencjalnego pracodawcę.


data ostatniej modyfikacji: 2017-08-10 13:03:29
Komentarze
 
Polityka Prywatności