Najlepsi Pracodawcy według Kadry Menedżerskiej w Polsce

Dział: praca.studentnews.pl

Podczas gali Top Employer for Top Management uhonorowano firmy, które zostały wskazane przez polskich menedżerów, jako najlepsze miejsce do dalszego rozwoju zawodowego. Preferowani pracodawcy zostali wybrani na podstawie badania przeprowadzonego przez ICAN Institute, Harvard Business Review Polska oraz Hays Poland.

W badaniu wzięło udział ponad 1000 top managerów, reprezentujących różne linie biznesu, którzy wyróżnili najlepszych w 8 kategoriach.

Było to wyjątkowe wydarzenie na rynku polskim. Wiele mówi się ma temat potrzeb zawodowych pracowników ogółem czy też preferowanego środowiska pracy wśród absolwentów, jednak nikt dotychczas nie pokusił się o analizę potrzeb oraz preferencji zawodowych kadry zarządzającej.
A to przecież zdolni managerowie są motorem rozwoju organizacji, a pozyskanie najlepszych jest wyzwaniem każdego pracodawcy, bez względu na branżę czy też rozmiar biznesu.

Dlatego Hays Poland wraz z partnerem ICAN Institute oraz Harvard Business Review Polska przeprowadzili pierwsze na polskim rynku badanie - Top Employer for top Management.

Okazuje się, że preferencje zawodowe managerów są zróżnicowane w zależności od zakresu odpowiedzialności oraz linii biznesu, którą zarządzają. Dlatego wyniki badania podzielono na 8 głównych specjalizacji, w których managerowie wskazali preferowanego pracodawcę.

Ranking najlepszych pracodawców Top Employer for Top Management 2013 r. w opinii kadry zarządzającej:

1. HR - Unilever

2. Finanse - Siemens

3. Marketing i PR - Nestle

4. Sprzedaż - PKN Orlen

5. Prawo i Administracja - PwC

6. Produkcja - Philips

7. IT i R&D - Google

8. CEO - Google

Anna Klimaszewska HR Business Partner CEE z Google, która to firma została wybrana najlepszym pracodawcą zarówno przez Dyrektorów IT oraz R&D, jak i Dyrektorów Zarządzających (CEO), uważa, że takiego badania brakowało na rynku polskim.

Szczególnie doceniana jest metodologia oraz fakt, iż wyboru dokonało nie jury, a sami pracownicy, w tym przypadku Top Managerowie - podkreśla Tomasz Miłosz, Dyrektor Personalny PwC.

Jak wykazało badanie to co motywuje managerów, to nie koniecznie finanse. Za najistotniejsze w środowisku pracy managerowie ogółem wskazali możliwość rozwoju zawodowego oraz pozycję rynkową firmy.

Kluczowe czynniki motywacyjne

Kluczowe czynniki motywacyjne wg. kadry managerskiej - badanie Top Employer for Top Management 2013 r.

Wyniki badania potwierdzają doświadczenia pracodawców. Płace są ważne, ale nie są już najważniejsze dla potencjalnych pracowników kadry managerskiej. Obserwujemy, że coraz częściej zaczyna się zwracać uwagę na inne czynniki - w naszym przypadku oprócz pozycji firmy na rynku jest to zrównoważony rozwój, który jest integralną częścią naszej strategii biznesowej - komentuje Agnieszka Górecka, kierownik ds. rekrutacji z wyróżnionej w kategorii HR firmy Unilver.

Wagę pozafinansowych czynników motywacyjnych podkreślają również inni pracodawcy, bez względu na specjalizację czy branże.

Już od kilku lat obserwujemy, że dla naszych pracowników coraz ważniejsze są możliwości rozwoju oraz stabilność jej pozycji rynkowej, które oferuje firma. To dobrze, że ta tendencja została właśnie poparta wynikami badania wśród menedżerów wyższego stopnia. Strategia i działania Siemensa mają również na celu zbudowanie relacji między pracodawcą a pracownikiem opartej na zaufaniu. Cieszę się, że zostało to docenione - dodaje Kinga Jabłonowska - Hieronimczuk Dyrektor ds. PR z Siemens, firmy wyróżnionej przez Menedżerów ds. Finansów.

Zapewnienie dalszego rozwoju pracowników, którzy już osiągnęli wyżyny zawodowe jest nie lada wyzwaniem. Organizacje, które chcą pozyskać zdolnych managerów muszą sprostać temu zadaniu, priorytetem jest zatem właściwa oraz długofalowa polityka HR.
Kluczową wartością dla rozwoju każdej firmy powinno być budowanie trwałych relacji wśród pracowników, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby przeprowadzane przez nas rekrutacje dawały długoterminowe efekty. Średni staż pracy w Nestlé Polska S.A. większości pracowników, zajmujących stanowiska średniego i wyższego szczebla, kształtuje się od kilku do kilkunastu lat pracy. Dzięki możliwościom tzw. wewnętrznych migracji, które wiążą się ze zmianą działu i zakresem obowiązków, nasi menedżerowi zdobywają umiejętności z różnych dziedzin. Taki sposób działania pozwala im jeszcze lepiej zarządzać zespołem. Jednocześnie system wewnętrznych migracji jest dla nich sygnałem, że wciąż mają możliwość poszerzania zakresu swoich kompetencji oraz takich umiejętności miękkich jak elastyczność czy adaptacja do nowych warunków pracy - komentuje Mariola Raudo, Kierownik ds. Rekrutacji i Partner Biznesowy Nestlé, która to firma została wskazana najlepszym pracodawcom przez Dyrektorów Marketing i PR.

Możliwość rozwoju jest kluczowym czynnikiem wskazywanym przez wszystkich managerów, natomiast w przypadku pozostałych kryteriów dostrzegamy różnice. Są one widoczne zarówno na różnych szczeblach organizacji, kiedy analizujemy zakres odpowiedzialności, jak i czynniki osobiste.

Jak zauważamy, co innego motywuje managerów, którzy zarządzają tzw. procesami front office - owymi typu sprzedaż czy marketing, a co innego managerów, którzy są odpowiedzialni za działy wsparcia tzw. back office. Każdy postrzega preferowane środowisko pracy, przez pryzmat własnego zakresu odpowiedzialności oraz czynników, które bezpośrednio mogą wpłynąć na jego sukces zawodowy - zauważa Jadwiga Naduk z Hays Poland.

Jednocześnie jak wykazało badanie im wyższy szczebel w organizacji oraz im większy wpływ na strategię firmy, tym bardziej istotne stają się czynniki takie jak wartości organizacji oraz utożsamianie się z misją spółki.

Porównanie czynników motywacyjnych

Porównanie czynników motywacyjnych - Managerowie (ogółem) vs. CEO - badanie Top Employer for Top Management 2013 r.

To oraz inne badania prowadzone przez ICAN Institute oraz HBPR wyraźnie wskazują, że skoncentrowanie się na najważniejszych wartościach organizacji, zwiększenie świadomości w tym zakresie może przynieść wymierne korzyści tak w aspekcie zarządzania talentami w ramach organizacji, jak i wizerunku pracodawcy na rynku - dodaje Łukasz Świerżewski zastępca redaktora naczelnego Harvard Business Review Polska, szef ICAN Research, ramienia badawczego ICAN Institute.


data ostatniej modyfikacji: 2016-09-02 20:40:11
Komentarze
 
Polityka Prywatności